Otte producenter blev i 2012 prækvalificerede og kunne derfor byde på opgaven.

Bæltekøretøjer:
FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
BAE Systems Hägglunds AB
General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas S.A.
Rheinmetall Landsysteme GmbH

Hjulkøretøjer:
Nexter Systems
General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH
Patria Land Systems Oy
ARTEC GmbH

Den 12. februar 2013 blev feltet indsnævret til fem, der går videre til en 17 uger lang testperiode i Oksbøl og andre steder i Jylland fra medio april. De fem, der gik videre, er:

FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
BAE Systems Hägglunds AB
General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas S.A.
Nexter Systems
General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH

30 Comments for this entry

  • christian siger:

    Er du sikker på at der er Marder Rheinmetall stiller op med, og ikke Puma’en? Synes ikke jeg har set det specificeret på nogen FMT’s pressemeddelelser.

  • Andreas siger:

    Det er, som der skrevet står, kvalificerede gæt. Jeg har henvendt mig til Rheinmetall men ikke hørt noget endnu.

  • Claus Rasmussen siger:

    Mon der er krav om delproduktion i Danmark i udbudsmaterialet, ligesom CV90`ern, her lavede Hydrema i Støvring noget af undervognen?
    Og vil det mon være en fordel for eks BAE Hägglund nu…

  • Lars Andersen siger:

    Hej Andreas, kan du vise nogle billeder af isenkrammet?

  • Rudi Hansen siger:

    Mojn… Lars.
    Går ind på FFG hjemmeside, klik på Wehrtechnik, og vider på mehr lese…Derefter komme du til siden, klik på WARAN. Så ser du denne PMV. Hvis du kan læse tysk, står det sjovt nok “Dänemark und Australinen haben sich bereits für dieses konzept entschieden” Alså med danske ord, det bliver denne som skal afløsser M 113.
    Godt nok har, jeg ikke kunne finde noget om dette, at vi har valgt WARAN. På Hærens hjemmeside mv. Heller ej i det nye forsvarsforlig.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Rudi
    Som jeg læser FFG’s hjemmeside om Waran og Pdf’en så er det en ombygning af eksisterende M113. Det køretøj som FMT siger skal udfases.

  • Casper siger:

    Måske skal vi lige have bedre styr på nogle basale begreber her, da der er tale om to forskellige type kampkøretøjer.

    PMV = APC (armoured personel carrier) > M113 og Piranha III
    IKK = IFV (infantry fighting vehicle) > CV90

    Kendetegnet ved IKK er at de har våbensystemer der også kan nedkæmpe andre panseret køretøjer (altså kraftigere end 12.7 TMG)

    Måske skal vi lige have bedre styr på nogle basale begreber her da der er tale om to forskellige type kampkøretøjer.

    PMW = APC (armoured personel carrier) > M113 og Piranha III
    IKK = IFV (infantry fighting vehicle) > CV90

    Kendetegnet ved IKK er at de har våbensystemer der også kan nedkæmpe andre panseret køretøjer (altså kraftigere end TMG) Af den grund kan IKK’erne ikke fuldt ud erstatte PMV’erne. De er overkill, koster for meget og frem for alt er for tunge.

  • Casper siger:

    DP: sorry…

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Jo den er OK Casper -og f.eks CV90 kommer både som PMV og IKK

  • Andreas siger:

    CV90 kommer også som PMV. Det er kun IKK udgaven, der kaldes CV90 Armadillo. Mn man kan også få den uden kanon. Det har BAE Systems selv fortalt over en frokost.

    Så fik vi de banaliteter på plads.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    CV90 udgaven som PMV hedder Armadillo som hr Krog så rigtigt har anført øversts på siden.

    Og så deltager det finske firma Patria – Her er man med på nodeerne i branchen: http://www.defensenews.com/article/20121218/DEFREG01/312180007/Six-Employees-Finnish-Firm-Patria-Charged-Bribery-Espionage?odyssey=tab|topnews|text|FRONTPAGE

  • Casper siger:

    CV90 Armadillo vil jo stadig veje mindst 20 tons hvis den skal have nogenlunde beskyttelse, hvilket nok ikke er særligt hensigtsmæssigt for en PMV?

  • andreas siger:

    Det er ikke Armadillo-versionen vi kigger på, da det er IKK-udgaven, der har det navn. PMV-versionerne hedder bare CV90.

    Beklager. Det er mig der har skrevet noget forkert i oversigten.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Andreas

    I wikipedia står “Armadillo: Armoured Personnel Carrier version built on a modular CV90 Mk III chassis”

    Nu er det sted ikke altid til troende – men i dette tilfælde stemmer det med oplysninger på andre sites – Så hvis det skal være bæltekøretøj er Armadillo en mulighed. Men jeg tror mest på Boxer.

  • Andreas siger:

    Og det er CV90 chassis’et, som kan bruges i flere forskellige udgaver. Armadillo har en kanon oven på. Drt behøver den ikke at have. Den kan også være flad.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @Andreas

    Jeg mener et af de mere pålidelige kilder er Janes:

    http://home.janes.com/events/exhibitions/eurosatory2010/sections/daily/day1/armadillo-the-hard-cv90.shtml

    Og producenten selv – her er IKK nævnt som 1 af flere muligheder inklusive PMV:
    http://www.baesystems.com/product/BAES_021119/cv90-armadillo—multi-role-flexibility?_afrLoop=2126008386738000

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    M.h.t. vægten – ser at Israelerne ombygger egentlige (50 tons klassen) til PMV’er – så det med vægten ?

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    M.h.t. vægten – ser at Israelerne ombygger egentlige kampvogne (50 tons klassen) til PMV’er – så det med vægten ?

    Beklager et væsentligt ord var smuttet

  • Andreas siger:

    @L-H: My point exactly. IKK er blot én mulighed.

  • Casper siger:

    Nej, men som nævnt er en IKK ikke det samme som en PMV. De kan fragte soldater, men det er også der deres ligheder ender. IKK er et kampkøretøj næsten på højde med KVG, PMV derimod er blot en panseret transport. Og som nævnt er CV90 Armadillo “PMV” udgaven! Dem vi har lige nu er CV9035DK.

    Og ja, Lars-Henrik, vægten har rigtig meget at sige her. Grunden til at IDF har så tunge køretøjer er fordi at de vil have mest mulig beskyttelse og regner nok aldrig med at skulle flytte deres køretøjer over rigtig store distancer som vi har gjort. Danmark fortsætter nok tendensen med at deployer i NATO/FN regi og derfor er lette køretøjer et must!

    Derudover sp kan du ikke få en 50 tons tung PMV med i en C-130J Hercules, da den højest kan løfte 19 tons.

    Jeg synes blot at Hæren skal skaffe sig nogle flere CV90(også gerne GRKPBV90120 = mortér udgaven) og vælge Piranha som den rigtige erstatning til PMV’erne. Især nu da de har stor erfaring med brugen af disse køretøjer i krig!

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    En interessant vinkel kunne være at vi fortsatte med Piranha, men nu i udgave 5 – For den del af indkøbet som dækker hjulkøretøjer. Man må vel forstille sig at det bliver et delt indkøb. En total overgang til den enten hjul, eller udelukkende bibeholder bælterne (som M113) ligger vel lidt tungt.
    Men det må erkendes at ingen af de mulige løsninger kan transporteres i en C-130 Hercules – da de næsten alle vejer for meget.

  • Thomas H. Jørgensen siger:

    Forsvaret har endnu ikke taget stilling til om man vælger hjul- eller bæltekøretøjer, men på Forsvarets Materieltjenestes hjemmeside fremgår det, at der kun vil blive valgt en af delene.

  • Ian Schønen siger:

    Nogen der har hørt mere om hvordan det går i oksbøl. Om der er nogen af kandidaterne der har skilt sig ud positivt/negativt?

  • Thomas H. Jørgensen siger:

    Ascod´en fik defekt den dag alle kandidaterne skulle præsenteres for pressen i Oksbøl. Men har siden hørt, at også alle de øvrige har haft problemer under testprogrammet, hvilke og hvor mange ved jeg dog ikke.

  • Rudi Hansen siger:

    Mojn.
    Er der skedt noget ang. De nye PMV til forsvaret, man høre ikke meget lige nu om disse PMV er, har rodet på Forsvarets Hjemmeside, men der stå´ Ikke meget om emnet.

    Vh.
    Rudi

    P.S. Det kan være jeg har ledet de rigtig steder.

  • Rudi Hansen siger:

    ups.

    P.S. Der kan være jeg ikke, har ledt de rigtig steder.

    Vh.
    Rudi

  • Thomas H. Jørgensen siger:

    @Rudi

    Nej, umiddelbar lidt stille på den front lige nu. Se nedenstående for tidsplan, og dermed også hvor langt man gerne skulle være i forløbet.
    http://forsvaret.dk/FMT/Materiel/Koeretoejer/pmv-e/tidsplan/Pages/default.aspx

  • Jeppe P. Trautner siger:

    Jeg hører at processen er aktiv, og 250-400 stk. overvejes.

    I lyset af den nye russiske udfordring og de igangværende og i mange år forudseelige danske ‘præventive deployeringer’ i baltisk og sydligt polsk terræn, glider den operative prioritering fra hjul til bælter.

  • finn laursen siger:

    Forsvarets nye pansrede mandskabsvogne kan give arbejde til Ib Andresen Industri i Langeskov
    http://www.fyens.dk/businessfyn/Forsvaret-koeber-stort-ind-Kan-give-fynske-arbejdspladser/artikel/2646595

  • Jeppe Reng siger:

    Hej Andreas

    Har du en opgørelse over hvilke virksomheder, som står for kommunikationsdelen for de enkelte kandidater?

    Vh
    Jeppe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *