De mange tagkollaps må undersøges

Dokumentation
body{margin:0;COLOR: #333;LINE-HEIGHT: 0.8em;font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-size:11px;}.NewsLetter55{color: Lime;}p,div,td{font-size:11px;}h1{padding:0;padding-right:3px;padding-left:3px;margin:0;font-size:16px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h2{margin:0;padding:0;font-size:12px;font-size:12px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h3{margin:0px;padding:0;font-size:10px;COLOR: #333;}a:link, a:visited, a:hover, a:active{color:#b86124;text-decoration:none;}.cirkulaert .tekst, .overskrift, .manchet{margin-left:15px;}.webDokument h2{font-weight:bold;font-size:12px;margin-top:30px !important;}.webDokument h1{width:64%;float:left;margin-bottom:20px;}#webDokumentBody{margin-top:20px;}#servicenav a:link, #servicenav a:visited, #servicenav a:hover, #servicenav a:active{margin:0;margin-top:6px;color:#899498;text-decoration:none;}#footer{border-bottom:1px solid #dadada;FONT-SIZE: 9px !important; COLOR: #879294;font-family:verdana;font-weight:normal;padding-left:20px;text-align: center}#footer p{display:inline;margin-bottom:0px;font-size:9px !important; }.artikel{padding-bottom: 10px;background-image: url(http://www.danskbyggeri.dk/Files/css/images/BotLinieForViews.jpg) !important;background-repeat: no-repeat;background-position: bottom left;margin-top:10px;}h2 a:link{color:#505050;}p a:link{color:#505050;}li{font-size:11px;}p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;}.X0uMP p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;} - De mange tagkollaps må undersøgesKontakt (http://www.danskbyggeri.dk/om+dansk+byggeri/kontakt+os)Se andre websites (http://www.danskbyggeri.dk/forside/andre+websites)Nyhedsbrev (http://www.danskbyggeri.dk/nyheder+-c12-++presse/abonn%c3%a9r+p%c3%a5+nyhedsbreve) De mange tagkollaps må undersøges I Nordjylland har store mængder sne i denne weekend ført til mange sammenstyrtede tage. Det tyder på et behov for at se normer og reglementer efter i sømmeneDansk Byggeri opfordrer nu Erhvervs- og byggestyrelsen som øverste myndighed til at iværksætte en indsamling af data om årsagerne til de mange tagkollaps efter snefald.   - Der er behov for at få belyst om bygningsreglementet samt last og sikkerhedsnormen tager tilstrækkelig højde for de ekstreme påvirkninger fra sne på store tagflader, udtaler direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri.   I 2007 skete der det samme. Den gang gennemførte Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) en udredning, der pegede på behovet for en genvurdering af snelasterne i last og sikkerhedsnormen. SBi pegede også på, at de såkaldte ”svigt kandidater” skulle lokaliseres – som for eksempel bygninger med store tagflader eller sammenbyggede bygninger, hvor der kan dannes snelommer med stor last.   - Der er altså et arbejde, som ikke er blevet gjort færdigt. Taget kollapser, fordi konstruktionen ikke kan bære den tunge sne. Så langt er det forholdsvist enkelt. Det bliver straks mere komplekst, når man skal fastslå, hvorfor taget ikke kan holde, forklarer Michael H. Nielsen.   Han peger på at forklaringerne på det enkelte tagkollaps skal findes i et eller flere af følgende forhold: - Mangelfuldt normgrundlag - Mangelfuld dimensionering, altså forkert projektering - Udførelsesfejl - Manglende vedligeholdelse   - Landbruget har i dag behov for nogle meget store bygninger, hvor spændvidderne bliver enorme. Under normale forhold kan det sagtens lade sig gøre, men vejrsituationen netop nu er langt fra normal, og det ser vi altså den kedelige effekt af nu, påpeger Michael H. Nielsen og fortsætter:   - Antallet af kollapsede tage i denne vinter er nu så stort, at der er behov for at undersøge sagerne nøjere og tage stilling til, hvordan vi undgår kollapser. Vi har simpelthen brug for fakta og data om årsag og virkning. Erhvervs- og Byggestyrelsen bør derfor som landets øverste byggemyndighed få indsamlet de værdifulde data fra de mange tagkollaps, som så bør danne grundlag for en fornyet vurdering af kravene i bygningsreglementet samt retningslinjerne om snelast i last og sikkerhedsnormen, slutter Michael H. Nielsen.   Kontakt: Direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, på tlf. 20 28 52 64 Pressechef Mogens Hjelm på 40 29 92 32 Frameld nyhedsbreve (http://www.danskbyggeri.dk/nyheder+-c12-++presse/abonn%c3%a9r+p%c3%a5+nyhedsbreve/frameld+nyhedsbreve)Dansk ByggeriNørre Voldgade 1061015 København KTelefon 72 16 00 00 [email protected]

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00