I disse dage er 35 repræsentanter for forskellige dele af Lockheed Martin i Danmark for at finde danske virksomheder, som verdens største våbenindustri kan samarbejde med og lægge ordrer hos. Men hvorfor egentlig?

Danmark har besluttet at købe Lockheed Martins F-35 kampfly, men her følger som bekendt ikke den normale modkøbsforpligtelse med. Lockheed Martin er ikke juridisk forpligtet til at lægge så meget som én krone i Danmark. Men alligevel kommer topchefer fra alle selskabets fire divisioner til lille Danmark i tre dage.

Jonathan Hoyle. Foto: Lockheed Martin.

Jonathan Hoyle. Foto: Lockheed Martin.

”Øllet hjælper på det,” lyder det fra Lockheed Martins øverste chef for Europa, Jonathan Hoyle, da nytkampfly.dk onsdag eftermiddag fanger ham på en telefon fra Herning. Her har han og de øvrige Lockheed Martin-folk tilbragt hele dagen med at ”speed date” op mod 80 danske virksomheder.

Den mere seriøse forklaring har den tidligere chef for cybersikkerhed hos Storbritanniens pendant til NSA, GCHQ, også med.

”Da Lockheed Martin’s topchef Marilyn Hewson var i Danmark i november sidste år, så hun en meget innovativ dansk industri, som passer godt ind i Lockheed Martins portfolio. Danske virksomheder vil kunne berige Lockheed Martins forretning og hjælpe os med at vinde endnu flere kontrakter rundt omkring i verden,” forklarer Jonathan Hoyle.

Han fremhæver radarproducenten Weibel, som Hewson nåede at besøge og som Lockheed Martin allerede i 2015 indgik et tæt samarbejde med.

”Weibel tilbyder et nicheprodukt, som beriger vores produktportefølje indenfor radarteknologi. For vi kigger ikke kun på F-35 projektet,” pointerer Jonathan Hoyle.

Eksempelvis er Lockheed Martin også aktiv indenfor energi- og radarteknologi, ligesom Lockheed Martin har leveret de nye danske MH-60R Seahawk-helikoptere. Siden vi købte dem i 2012 har Lockheed Martin nemlig købt Sikorsky, så Lockheed Martin nu står for både skroget og indmaden.

Selvom Danmark har handlet med Lockheed Martin siden tidernes morgen og selvom Lockheed Martins industrifolk har studeret dansk forsvarsindustri intensivt siden kampflykonkurrencens start i 2005, så ser Jonathan Hoyle denne uges arrangementer i København, Odense, Herning og Bjerringbro som en mulighed for Lockheed Martin til at blive opmærksom på spændende danske virksomheder.

For mens det de senere år mest har været Lockheed Martins flydivision, Aero, der har haft fokus på Danmark, så er det denne gang alle den 96.000 mand store virksomheds fire divisioner, der er repræsenteret. Og især de danske energivirksomheder har Lockheed Martins fokus.

Ved onsdagens speed dating-arrangement havde de danske virksomheder 15 minutter hver til at præsentere sig for Lockheed Martin. Og selvom det ikke lyder af meget, så er det nok.

”Du ved indenfor 10-15 minutter om der er nogle forretningsmuligheder, som er værd at forfølge. Eller om der ikke er,” forklarer Jonathan Hoyle.

Han understreger at det ikke kun handler om at finde virksomheder, der kan lave konkret arbejde for Lockheed Martin ved at fremstille den ene eller anden dims. Det handler også om fremtidens teknologier og hvad danske virksomheder har at tilbyde i den sammenhæng.

”Vores teknologifolk kigger 5-10 år ud i fremtiden,” siger Jonathan Hoyle.

Når Lockheed Martin stabler det her på benene, så handler det ikke om at kompensere for, at der kun er meget få krummer af egentligt F-35 arbejde tilbage, som danske forsvarsvirksomheder kan være heldige at få en bid af, understreger Jonathan Hoyle.

For det er nemlig Joint Program Office, der sender den slags i udbud – ikke Lockheed Martin. Og næste store klump her bliver den lokale vedligeholdelse af de danske F-35 fly.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • Svend-Erik Hansen siger:

    “For vi kigger ikke kun på F-35 projektet, pointerer Jonathan Hoyle.”

    Det her irriterer mig. Ikke, at der samarbejdes med danske virksomheder, men de andre kandidater i typevalget, som skulle indgå modkøbsforpligtelser i modsætning til LM, var ikke tilladt at tilbyde et bredt spektrum af samarbejde.

  • TomR siger:

    SEH.
    Det er jo fordi at Danmark, omend minimalt, officielt er partner i F-35 projektet. Som partnerland er der ikke modkøbsklausuler af nogen art…
    “Danmark har besluttet at købe Lockheed Martins F-35 kampfly, men her følger som bekendt ikke den normale modkøbsforpligtelse med.”.
    LM er som der står heller ikke forpligtiget til at tilbyde et “bredt spektrum af samarbejde.”. De er ikke forpligtiget til noget som helst, det her er ren bonus og kun fordi at de også selv kan få noget ud af det, hvilket kun er fint.
    Det var forøvrigt ikke forsvaersministeriet men erhvervs og vækstsministerie som betalte de første penge til F-35 projektet sådan at Danmark blev partnerland i projektet, selvom at vi skulle vælge et andet fly. Det blev gjort som et erhversfremmende tiltag for dansk industri.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *