Det tyske flyvevåben har udbedt sig fortrolige oplysninger om F-35 hos Joint Program Office, der er det fælles-nationale programkontor for F-35 projektet. Det skriver nyhedsbureauet Reuters, som har set det brev, som det tyske flyvevåbens planlægningsafdeling har sendt til JPO.

Det tyske forsvarsministerium forventer at gennemføre en evaluering af markedet for nye kampfly senere i år. Indenfor få måneder vil ministeriet udsende et formelt “letter of request” til kampflyproducenter som Lockheed Martin og andre som tyskerne vurderer måtte have interessante varer på hylderne.

Tysk Tornado-kampfly. Foto: Philipp Hayer / Wikimedia Commons.

Tysk Tornado-kampfly. Foto: Philipp Hayer / Wikimedia Commons.

Tyskland har i dag et mix af aldrende Tornado’er og noget nyere Eurofighter-fly. Det er i første omgang Tornado’erne, som tyskerne skal udskifte fra cirka 2025. Og F-35 er favorit som Tornado’ens afløser.

Det skyldes, at Tornado og F-35 begge kan flyve med de strategiske B-61 atombomber, som USA stadig har liggende på lager på seks flyvestationer i fem europæiske lande som led i NATO’s såkaldte nuclear sharing arrangement. I dag er det de tyske Tornado’er, som i tilfælde af 3. verdenskrig skal flyve a-bomberne opmagasineret i Tyskland mod fjenden. Hvis Tyskland stadig skal kunne løse den opgave, så kan kun F-35 og F-16 bruges.

Holland er også et af de lande, hvor USA har B-61 a-bomber liggende og hvor landets F-16 fly derfor er i stand til at flyve med bomberne. Derfor var det heller ikke den store overraskelse, at Holland valgte F-35.

De tre andre lande er de to F-35 partnerlande Tyrkiet og Italien samt Belgien, der netop nu er ved at købe nye kampfly til at afløse de a-bombe bærende F-16 fly. Så mon ikke pilen i Belgien i sidste ende peger på F-35? For atom-bomberne er nok langt henad vejen en af de primære årsager til at F-35 bliver valgt og bliver fundet interessant. Senest altså af Tyskland.

Der er meget få billeder af de fem landes fly med B61-bomber. Men The Aviationist har disse billeder fra en øvelse i 2014.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

19 Comments for this entry

  • Cphmoose siger:

    Man kunne også vælge den vinkel at Tyskernes Eurofighter havde air to ground problemer og at de øvrige lande ikke rigtigt kan blive enig om hvordan de skal løses. Og at vores venner syd for grænsen er ved at have et regulær kapacitets problem.

    http://www.reuters.com/article/us-germany-defence-eurofighter-idUSKBN1871OU

    Cphmoose

  • Halken siger:

    En kill-ratio på 20:1 for F35 har sikkert ingen indflydelse på de overvejelser.

  • Thomas Larsen siger:

    Interessen for F-35 skal formodentligt ses i kontrast til alternativet i et ny Europæisk flyprojekt:

    https://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-studying-manned-successor-for-german-tornados-426634/

    Hvor det må være nemmeste at vælge F-35, kan der være lokal politiske interesser i at understøtte europæisk flyindustri. Omvendt er der selvfølgelig også politiske interesser i at understøtte F-35 projektet – bl.a. vil flere købere få prisen ned.
    M.h. militær samarbejde har F-35 nu også en fordel ved, at den er ved at blive en Nato-standard, der anvendes af mange nabolande.

  • GD siger:

    Hvis der er tale om en bemandet afløser til Tornado fra 2025 så er der reelt to kandidater.

    Eurofighter “tranche 4”
    F-35A

    Man kan tale teknik og taktik i evigheder, men for at EF skal være en reel kandidat, så skal prisen for at eje det simpelthen ned.

  • TomR siger:

    Skandale at der er opmagasineret A-bomber i Tyrkiet og at de ovenikøbet selv har kapaciteten til at aflevere dem….

  • Golf Oscar siger:

    Sådan noget vås Andreas. Ja, det er kun F-35 og F-16 der lige nu er certificeret til at medføre B61 bomben, men det er blot et certificeringsspørgsmål at kunne medføre B61 bomben på andre typer fly.

    De billeder du desuden henviser til sidst i artiklen viser kun de fly der deltog i øvelsen, og ikke flyene med B61 bomben monteret….

  • E. Petersen siger:

    Tyskerne er nok også klar over at fra 2030 står de mere eller mindre selv med de fleste “regninger” for EF opdateringer.

    UK har meldt klart ud, at EF primært skal bruges til air policing til den tid.

    Italien har indtil for nylig slet ikke været indstillet på at bruge EF til Grund attack.

    Spanien er desværre en symbol på, hvor ineffektivt Eurofighter samarbejdet kører.

    I 2014 havde de omkring 6 operative EF fly.
    Stillet alle Trance 1 fly på lager til salg.
    og senest viser det sig, at de sidst leveret fly var opmagasineret fordi de ikke var blevet betalt

    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/180482/spanish-air-force-finally-resumes-eurofighter-deliveries.html

    Og lige meget hvor få penge Spanien afsætter til forsvaret er de tvunget til at købe 20-24 F-35B snart(max 10 år.) Og ja prisen kender vi næsten.

    Så der er en risiko for at Tyskland selv skal stille med stort set alle midler til en Tornadoafløser. Det tror jeg ikke sker.

    Det er dog stadig en overraskelse for mig, hvis de køber F-35.

  • E. Petersen siger:

    Og nu vi taler om Eurofighter

    så er det sidste EF flykrop (på nær ordren til Kuwait) leveret.

    http://www.defenseworld.net/news/17265/Lack_Of_Orders__High_Cost_May_Force_Germany__Spain_To_Suspend_Eurofighter_Production#.WR60vOTauhd

  • KimE siger:

    Tyskland vill igentligen bygga ett nytt Tornado liknande attack och CAS plan men de behöver ha med sig Storbritannien för det.

    http://defence-blog.com/news/germany-looks-to-develop-its-own-sixth-generation-stealth-fighter-jet.html

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Hvis nogen vil en se F-16 med en B-61, så er det her:

    http://www.presstv.ir/Detail/2017/04/14/518059/USAF-F16-B61-Waugh

  • Jens siger:

    Jeg tvivler på briterne har nogen interesse, i at indlade sig på et nyt Tornado projekt, for derefter at skulle supportere driften af 3 forskellige systemer!

  • GD siger:

    SPANIEN

    Spain’s Air Force and Navy have sights set on new American fighter aircraft

    Despite its price tag, officials prefer the F-35 Lightning II to the alternative of more Eurofighters

    Madrid 5 JUN 2017 – 11:32 CEST

    After investing €10.6 billion on the European fighter plane, it turns out that Spain’s future military aircraft will in all likelihood be American-made. The Spanish Air Force and Navy have their sights set on the F-35 Lightning II joint strike fighter, made by Lockheed Martin, to replace the F-18s and vertical take-off Harriers that will be decommissioned halfway through the next decade.

    An estimated 45 to 50 aircraft will be required for the Spanish Air Force and another 12 to 15 for the Navy. The program could represent spending of over €6 billion, and more than double that considering the logistical support required to keep the aircraft operational.

    Følg link for mere
    http://elpais.com/elpais/2017/06/05/inenglish/1496652196_078384.html?id_externo_rsoc=TW_CC

  • GD siger:

    POLEN

    Poland to buy 5th-gen fighter jets around 2025

    By: Jaroslaw Adamowski, June 2, 2017

    WARSAW, Poland — Polish Deputy Defence Minister Tomasz Szatkowski has announced plans by Warsaw to acquire fifth-generation fighter jets around 2025.

    The acquisition will be carried out under the Harpia program (Harpy in English), which is planned to be launched next year, Szatkowski said at a panel discussion held by Warsaw-based think tank Polityka Insight. The procurements will be enabled by Warsaw’s plans to increase the country’s military spending from the current level of 2 percent of its gross domestic product to 2.5 percent in the coming years, according to the deputy defense minister.

    The latest announcement comes as the Defence Ministry is developing its procurement plan for the years 2017 to 2026. Ministry officials have said that Warsaw might purchase two squadrons of F-35 Lightning II jets, consisting of a total of 32 aircraft. The planned procurement of fifth-generation fighters was also included in the ministry’s “Concept of Defence of the Republic of Poland,” a strategic document released May 23.

    That said, earlier this year, Polish Defence Minister Antoni Macierewicz stated that the country’s government may purchase used F-16 fighter jets for the Polish Air Force from the United States. The aircraft would be overhauled and upgraded by the Polish state-run defense industry. The new jets are designed to replace Poland’s Soviet-designed Sukhoi Su-22 and Mikoyan MiG-29 fighters.

    http://www.defensenews.com/articles/poland-to-buy-5th-gen-fighter-jets-around-2025

  • CP siger:

    “Despite its price tag, officials prefer the F-35 Lightning II to the alternative of more Eurofighters”

    Hmmm. Det kan jeg ikke helt få til at passe.

  • GD siger:

    Det kan jeg heller ikke. Det fremgår ikke af artiklen hvor journalisten har det fra, så det må stå for egen regning…

  • E. Petersen siger:

    Journalisten har ihvertfald ikke brugt regeringens egne tal og kan heller ikke regne.

    I følge Spaniens egne 2010 tal ville programmet koste 11,7 milliarder Euro = 13,45 Milliarder i 2017 kr.

    Det giver en stykpris på 184 millioner EUR/stk. eller langt over det estimat han sætter F-35B til (90 – 130 millioner Euro).

  • Thomas Larsen siger:

    Eurofighter skulle efter følgende artikel, være i opstartsfase til nyt jagerprojekt:

    http://www.popularmechanics.com/military/aviation/a26933/airbus-planning-next-generation-european/?ref=yfp

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Hvis de har lært af problemerne i Eurofighter samarbejdet, kan det gå hen og blive rigtig interessant.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *