Medvind til Boeing

16. maj 2017

Boeing F18Boeings militære flydivision har fået lidt medvind på det seneste efter en række svære år med meget få nye ordrer i bogen.

For det første har Boeing landet eller er ved at lande en række interessante eksportaftaler. Den første er aftalen fra november sidste år om salg af 28 og muligvis op til 40 F/A-18E/F Super Hornet-fly til Kuwait. Den anden er salget af mellem 36 og 72 F-15’ere til Qatar – den første F-15 kunde i 12 år. Den tredje er Canadas ønske om at købe 18 F/A-18E/F Super Hornet-fly til at fylde hullet mellem landets aldrende F-18 Hornet-fly og landets nye permanente kampfly, som Canada sandsynligvis først vil finde om 4-5 år. Iagttagere vurderer, at landet ikke ønsker både at have F-18 Hornet og F/A-18E/F Super Hornet-fly og derfor kommer alle 65 Hornet-fly til at blive erstattet af Super Hornets. Så ordren på 18 får 47 oveni.

For det andet er feltet i konkurrencen om at udvikle og bygge det nye træningsfly til US Air Force ved at snævre ind. Northrop Grumman har trukket sig og italienske Leonardo er blevet forladt af sin amerikanske partner. Tilbage er reelt kun Boeing/SAAB med deres T-X og Lockheed Martin/Korea Aerospace med deres T-50A. Hvis Boeing og SAAB vinder, så skal op mod 350 T-X’ere i en periode på 15 år bygges i St. Louis, Missouri, hvor Boeing også bygger F-18 og F-15. USAF forventer at vælge en vinder sidst på året og få de første fly leveret i 2024. Kontrakten har en værdi på omkring 110 mia. danske kroner.

For det tredje har Super Hornet fået medvind på det amerikanske hjemmemarked. Ikke kun fordi Donald Trump har brugt flyet til at lægge pres på F-35 og har opfordret til et storindkøb af flere Super Hornets til at supplere F-35C på de amerikanske hangarskibe. Men også fordi bestillingerne af flere F-18’ere nu er kommet på US Navy’s budgetter fra starten. Gennem en længere periode var det lokale senatorer, der ved budgetforhandlingerne fik koblet flere nye Super Hornets på end US Navy rent faktisk bad om. Nu har US Navy fået grønt lys fra Trump og co. til at “skynde sig langsomt” med anskaffelsen af F-35C og indkøbe flere F-18’ere.

Et P-8 Poseidon-fly fra US Navy over Chesapeake Bay. Foto: Greg L. Davis / Wikimedia Commons.

Et P-8 Poseidon-fly fra US Navy over Chesapeake Bay. Foto: Greg L. Davis / Wikimedia Commons.

Disse tre ting kan være med til at holde Boeings kampflyproduktion kørende længe nok til at producenten kan komme med på den vogn, som handler om at udvikle næste generation af kampfly – US Air Forces sjette generations-projekt F-X og US Navy’s F/A-XX.

Og endelig så har Boeing også tankerprogrammet KC-46 og P-8A Poseidon antiubådsflyet, som man kommer til at bygge mange af i årene fremover. Desuden deltager Boeing i konkurrencen om at levere en erstatning for E-8 Joint STARS-flyene, der er en form for flyvende kommandocentraler. USAF har i dag 17 E-8’ere, som er baseret på Boeing 707-fly. Senere i år forventes USAF at vælge om Boeing, Lockheed Martin eller Northrop Grumman skal udvikle og bygge E-8 afløseren. Hvis det bliver Boeing, så vil man sandsynligvis basere det på det kommercielle Boeing 737-700 fly.

Så mon ikke Boeing nok skal få råd til at betale de advokatregninger, som følger i kølvandet på selskabets beslutning om at stævne Danmark.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *