ppk_eagleV_560x255Forsvarsministeriet har betinget godkendt indstillingen fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) om typevalg af nye pansrede patruljekøretøjer (PPK), under forudsætning af at Finansudvalget godkender indstilling om aktstykke. Det skriver FMI på sin hjemmeside.

Anskaffelsen omfatter 36 Eagle V-køretøjer fra schweiziske General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH. Leveringen forventes at ske i perioden fra andet kvartal 2018 – april 2019.

Den samlede kontrakt omfatter også en systemhusaftale med en løbetid på 15 år, der skal understøtte driften af systemerne med henblik på reservedele, tilbehør og service og support nationalt og ved indsættelse af køretøjerne internationalt. Den samlede kontraktsum er kommercielt fortrolig. Systemhusaftalen kan forlænges i op til to perioder af fem år – i alt 25 år. Leverandøren forpligtes til industrisamarbejde på 100 pct. af kontraktbeløbet.

At valget faldt på Eagle V er ikke overraskende, da Forsvaret i forvejen har Eagle IV, som ved sin introduktion var noget udskældt blandt opklaringsenhederne. Eagle V bygges af General Dynamics’ schweiziske datterselskab Mowag, som også skal levere de 309 pansrede mandskabsvogne, som Danmark købte i december 2015. Så mon ikke de er glade for os i Kreuzlingen i Schweiz lige nu.

Konkurrencen om at levere de 36 PPK’ere med mulighed for flere i fremtiden startede ud med fem prækvalificerede kandidater. Foruden Eagle V, så var det amerikanske Oshkosh, tyrkiske Otoman, franske Nexter og deres Aravis-køretøj samt Foxhound fra Force Protection Europe, der også er et General Dynamics-selskab. Inden påbegyndelsen af den to måneder lange verifikationstest af de prækvalificerede køretøjer, valgte både Nexter og Otokar imidlertid at trække sig, mens Oshkosh udgik af konkurrencen tidligere. Og så var der kun de to General Dynamics-deltagere tilbage at teste.

Verifikationstesten bestod af afprøvningen på køretøjet i terræn, på fastbanet vej og køreteknisk anlæg. Brugerafprøvningen blev gennemført af FMI, Hærens Kamp- og Ildstøttecenter (HKIC), Trænregimentet og Telegrafregimentet med kørere fra Electronic Warfare kompagniet ved Hærens Efterretningscenter i Varde, Logistikkompagniet ved Trænregimentet samt Gardehusarregimentets Opklaringsbataljon på Bornholm.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • Halken siger:

    Tyskerne har 176 af Eagle V. Det er ikke imponerende hvis man gerne vil have noget der bruges af mange af vores allierede og som en gennemtestet, men i det mindste har vi 90 Eagle IV i forvejen.

    Når US Army får lavet 55.000 JLTV, så betyder den economy of scale en reduktion, der efter hvad jeg mener at have set et sted, på 25% af prisen. Så meget at UK har droppet deres udbud og er gået med en single source Det er underligt at man lod Oshkosh forsvinde ud af den danske konkurrence.

    http://www.defensenews.com/articles/british-army-works-to-secure-oshkosh-jltv

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *