Forsvarets nye artilleripjece bliver CAESAR fra franske Nexter. Foto: Nexter

Forsvarets nye artilleripjece bliver CAESAR fra franske Nexter. Foto: Nexter

356 mio. kroner. Så meget skal Danmark af med for de 15 CAESAR-artilleripjecer, som forsvarsforligskredsen i marts besluttede, at hæren skal have. Det fremgår af et aktstykke, som forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen har sendt til Folketingets finansudvalg. Hertil kommer 26,9 mio. kroner til initialanskaffelse af reservedele samt udgifter til træning og uddannelse af personel samt installation af andet forsvarsmateriel, der skal indbygges i artillerisystemerne.

Med anskaffelsen estimerer Forsvarsministeriet samlet set at skulle afholde materielrelaterede omkostninger for 662,2 mio. kr. fordelt over kapacitetens forventede levetid på 20 år. Foruden anskaffelsen på 355,8 mio. kroner + 26,9 mio. kroner, så forventes driften frem til 2039 at beløbe sig til 279,5 mio. kroner.

En behovsanalyse har opgjort behovet til i alt 15 artillerisystemer, herunder 12 stk. til den operative styrkeindsættelse og -beredskab samt 3 til uddannelse, træning og rotationspulje.

Erhvervsstyrelsen er tidligere kommet frem til, at anskaffelsen er omfattet af industrisamarbejde for 100 procent af kontraktbeløbet. Forpligtelsen omfatter både leverancekontrakten og rammeaftalen på vedligeholdelse, service m.v. Så CAESAR-producenten Nexter skal igang med at få sat nogle projekter i søen.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

23 Comments for this entry

  • Halken siger:

    Jeg forstår stadigvæk ikke logikken i at tage en kanon ind som bringer et nyt lastbilchassis med ind, i stedet for at forlange at den kom på et af dem vi allerede har inde.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Mon det skulle være et problem med 15 (måske 21) Tatra mellem de hundrede af MAN og Scania, der i mange år fremover vil køre side om side.

  • Christian B siger:

    Hvor meget dækker drift over? Indgår personeludgifter?

  • leif siger:

    Er det ikke en ret rimelig pris for et artillerisystem??Jeg håber på en succes.Hvor skal de garnisoneres /deployeres.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    “samt installation af andet forsvarsmateriel, der skal indbygges i artillerisystemerne.”

    Kunne man forstille sig at det bl.a. var ballistisk beskyttelse ??

  • Simon Petersen siger:

    @LHA

    Mon ikke det nærmere er SOTAS, BMS, radioer etc. Altså alt det standard materiel, der sidder i alle danske KØTJ, når de først er ude hos brugerne, men som ikke er en del af en ny leverance fra NEXTER.

    Det er i hvert fald mit bud – hvis det havde været ballistisk beskyttelse, så ville man nok have gjort opmærksom på det, når debatten gik i medierne omkring det emne.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Simon Petersen

    Du har sikkert ret – men mon ikke al den snak kunne medføre at gjorde netop det forede dem med gule plader :-)

    Vi har jo et par firmaer i DK der lever af den slags.

  • Jørgen Nielsen siger:

    Det er da ….. billigt sammenlignet med, hvad man får for pengene + sammenlignet med, hvad andet grej, der omtales her på siden, koster!

    Tilgår vel artilleriregimentet i Varde, der jo hurtigt kan drøne rundt på landevejene til Oksbøl + Borris. Og så skal der vel være et par stykker mere eller mindre permanent på kampskolen i Oksbøl.

  • Hepe siger:

    Det er sgu billigt!

  • Halken siger:

    @LHA

    Det er et spørgsmål om at man fordobler den logistiske byrde. Nu skal der for hver reservedel være to udgaver, dvs tre, når nu man har biler fra både MAN, Scania og Tatra. Fra indkøb, til lagerplads, herunder kapitalbinding på et større lager. Ligeledes skal mekanikerne uddannes i alle tre typer, og de skal vedligeholdes og certificeres over tid. Når man så sender det hele til Afghanistan…
    Det koster hvert eneste år. Penge man ikke rigtigt får noget for.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Halken

    Du giver den djøffede udgave. Og så har man virkeligheden ved siden af. Det bliver nok ikke det store problem.

  • Halken siger:

    @LHA

    Nej, det er ikke djøfudgaven, det er produktionsingeniør udgaven. Det er sådan nogen der holder det private erhvervsliv lean.

  • Anders Thomsen siger:

    Hvor mange private speditører og vognmænd har lastbiler af mere end et fabrikat? Stort set alle.

    I øvrigt kunne man ikke bare sådan lige stille krav om et bestemt fabrikat af lastvognsstel. Det er simpelthen ikke vigtigt nok, til at lade udbuddet gå om med prækvalifikation og 5 års snak snak.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Halken

    Nu har man så mange forskellige motordrevne systemer i forsvaret, der bruger en del forskellige fabrikater. Nogle i få styk og opefter. Det har man håndteret hidtil, så om der kommer 15 lastvogne af endnu et fabrikat inklusive en ny kanon med dens mekanik – min erfaring fra produktion siger mig at det ikke bliver det helt store. Men erindre mig, at der var meget forskel på hvor nidkære produktions ingeniørerne så på tingene.
    Og mon ikke dette aspekt er vejet og fundet OK i forbindelse med indkøbet. Der er i hvert fald brugt tid nok til processen.

  • Christian Beier siger:

    Det vil være en god ide at indkøbe Saab-Giraffe 4A AESA Multi-Function Mobile Radar System. Det vil give fuld effektivitet.

  • Christian B siger:

    Hvis MAN eller Scania hørte at de var blevet de to eneste leverandører af lastbiler til forsvaret, så fik prisen nok hurtigt et gevaldigt nøk i vejet 😀

  • Christian B siger:

    @Christian Beier
    Giraffe 4A til kombineret luftforsvar og artilleripejleradar?

  • Christian Beier siger:

    Ja det er et Multi role system. Så det kan reelt det meste.
    Nok det bedste system der kan købes for penge.

  • TomK siger:

    Det er da lidt tankevækkende, at man kan udstyre hele det danske artilleri for prisen på mindre end en halv F35 :)

  • Jørgen Nielsen siger:

    “Det er da lidt tankevækkende, at man kan udstyre hele det danske artilleri for prisen på mindre end en halv F35 :)”

    MEGET tankevækkende!…og de selvkørende 120 mm. morterer har vel heller ikke værst dyre. …. hvis man udnytter optionen fuldt ud og køber 21 haubitsere + 21 TMT´ere vil man være gået fra at reelt 0 artilleri til i princippet at have 10 selvkørende batterier (hvis man antager 4 rør pr. batteri)OG operationsklare inden for næsten ingen tid (ca. 1½ – 2 år?)!! Tankevækkende, tankevækkende….

  • Morten Jelsbak siger:

    Er der nogen som kan fortælle mig hvornår de forventes leveret?

  • Morten Jelsbak siger:

    Lars-Henrik Arvedsen – tak for svar :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *