Pratt&Whitney laver F135-motoren til F-35. Foto: H. Peterswald / Wikimedia Commons.

Pratt&Whitney laver F135-motoren til F-35. Foto: H. Peterswald / Wikimedia Commons.

Politiske omvæltninger i Tyrkiet kan risikere at få stor betydning for vedligeholdelsen af motorerne til de europæiske landes F-35 kampfly. Tyrkiet er nemlig ligesom Danmark partnerland i F-35 samarbejdet og derfor har landet få til opgave at stå for den tunge motorvedligeholdelse på mange af F-35’erne stationeret i Europa. Tyrkiske, danske, norske, hollandske, britiske og italienske F-35’ere, samt US Air Force’s F-35’ere stationeret i Europa og eventuelt F-35’ere solgt til nye europæiske kunder som Belgien, Finland og Polen.

Sidste år var landet udsat for et mislykket militærkup og i søndags styrkede præsident Erdogan sin magt over Tyrkiet, hvilket har skadet forholdet til EU-landene og de øvrige NATO-allierede. Hvis situationen forværres, bør F-35 brugerlandene være parate.

“Alle F-35 partnere bør være bekymret over Tyrkiet og være klar til at reagere hurtigt på enhver politisk, social eller militær krise,” siger analytiker Mark Bobbi fra IHS Jane’s til BBC.

“Min bekymring er, at ethvert ophør af tyrkisk motorvedligeholdelse vil belaste brugernes F-35 aktiviteter. Hvis dette er i forbindelse med kampoperationer i Mellemøsten, så bliver problemet meget alvorlig,” påpeger Mark Bobbi.

Det første europæiske F-35 motorvedligeholdelsescenter etableres på Eskişehir Air Base i det nordvestlige Tyrkiet og vil blive drevet af TUSAS Engine Industries Inc, der er et joint venture mellem Turkish Aerospace Industries (TAI) og General Electric. Det forventes at stå klar omkring 2020. 2-3 år senere vil to lignende centre åbne i Norge og Holland.

Der vil således med tiden komme alternativer til det tyrkiske center, men med så mange F-35’ere på europæisk jord, som der er udsigt til allerede nu, så kommer man ikke udenom det tyrkiske center.

Det mislykkede militærkup fik i starten af april det britiske parlamentsmedlem George Kerevan til at tage sagen op og pege på, at UK bør overveje at oprette backup-faciliteter.

“Storbritannien bør have muligheder i tilfælde af en diplomatisk krise med Tyrkiet. Jeg vil gerne vide hvilke alternative ordninger der er på plads, hvis det blev umuligt at få de motorer vedligeholdt,” siger George Kerevan til BBC.

Det er planen at oprette tre motorvedligeholdelsescentre verden over i Tyrkiet, USA og Australien. Så i værste fald kan de europæiske F-35 brugere risikerer, at skulle sende motorerne til USA eller “down under”.

Det britiske forsvarsministerium peger på, at netop dette setup med tre centre i forskellige lande giver forsyningssikkerhed.

“Storbritanniens forsyningssikkerhed af F-35-motorer er ikke påvirket. F-35 er et internationalt program med vedligeholdelse og reparation i Europa, Nordamerika og Asien-Stillehavsområdet og et globalt supportnetværk, der sikrer forsyningssikkerheden for alle involverede. Storbritannien vil sammen med de andre F-35 partnerlande drage fordel af denne tilgang og de effektivitetsgevinster det leverer,” siger en talsmand for ministeriet til BBC.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *