Oprustningen i Grenå

28. marts 2017

Terma har netop fået en ny stor autoklave, hvor kompositkomponenterne "bages" i otte timer. Foto: Terma.

Terma har netop fået en ny stor autoklave, hvor kompositkomponenterne “bages” i otte timer. Foto: Terma.

For omtrent 4,5 år siden besøgte nytkampfly.dk den danske forsvarsvirksomhed Termas faciliteter i Grenå, hvor man dengang producerede dele til F-35 flyet. Det gør man stadig. Forskellen er bare, at når man besøger Terma i Grenå i dag, så er fabrikken blevet omtrent dobbelt så stor.

Fliserne er næsten nylagte, store dele af parkeringspladsen er ikke asfalteret endnu og en helt ny autoklave er lige ankommet og skal inden længe i gang med at ”bage” kompositkomponenter. For Terma er nemlig i fuld gang med at ”rampe up”, som det hedder på moderne flyindustri-dansk.

For når Lockheed Martin i de kommende år skruer op for produktionen af F-35, så skal Grenå-fabrikken nemlig være i stand til at kunne skrue tilsvarende op for produktionstempoet. Indtil videre er planen at nå op på at producere 170 F-35’ere om året på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas. Og det tempo kan Terma følge med i, forsikrer direktør for Terma Aerostructures, Ole Graversen, mens han viser nytkampfly.dk rundt på fabrikken, der er blevet udvidet med helt nye haller. ”Oplægningen” af kompositmateriale er blevet udvidet, ligesom udskæringen af de stykker, som skal lægges op, er blevet automatiseret. Her arbejdes i treholdsskift døgnet rundt på hverdage.

IMG_6110Et nyt stort apparat, der kan måle og tilrette kompositmaterialerne med 1/1000-del af en millimeters nøjagtighed er netop blevet installeret, så Terma nu har tre af den slags store apparater. Den skal sikre, at Terma kan holde tempoet.

Maskinen og den generelle ”ramp up”, skaber dog også plads til at tage nye opgaver ind. Og derfor er Terma lige nu i gang med at byde på at lave endnu flere F-35 kompositkomponenter for Northrop Grumann, end man allerede gør i dag. Og så håber Terma på at få flere ordrer fra andre sider, så man en dag får behov for at anskaffe den fjerde maskine, der allerede er gjort plads til ved siden af den nye maskine.

Da nytkampfly.dk besøgte Terma i Grenå i november 2012 var der omkring 200 ansatte. I dag er der omkring 350 i Grenå. Og i løbet af få år skal man gerne op på 500 ansatte. De ansatte er en blanding af højt- og lavtuddannede, og Ole Graversen har ikke problemer med at skaffe den fornødne kvalificerede arbejdskraft.

Det bliver interessant at følge hvor mange eller hvor få ordrer danske forsvarsvirksomheder får fra Lockheed Martin og de store underleverandører på baggrund af Danmarks valg af F-35. Men der er ingen tvivl om at indkøbet kommer til at skabe vækst og arbejdspladser på Djursland.

IMG_6127

IMG_6134

IMG_6119

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *