Atmos (Top) og Caesar (bund).

Atmos (Top) og Caesar (bund).

Hvad stiller vi op, hvis de to kandidater ender med at stå lige i evalueringen af pris og performance? Det spørgsmål har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse stillet til Kammeradvokaten i forbindelse med indkøbet af artilleripjecer til den danske hær.

De to kandidater står nemlig meget tæt pointmæssigt i evalueringen. Det erfarer nytkampfly.dk fra flere kilder.

Det er franske Nexter med deres Caesar-kanon og israelske Elbit med deres Atmos-kanon, der er tilbage i opløbet om at vinde kontrakten, der anslås at have en værdi på mellem 600 mio. kroner og en mia. kroner.

Når der kun er meget lidt der adskiller, så er sandsynligheden for at taberen klager til Klagenævnet for udbud rimelig stor. For så skal der ikke rykkes særligt meget på de enkelte punkter i evalueringen for at resultatet ændrer sig. Derfor skal FMI’s evaluering være nærmest skudsikker, hvis ikke taberen skulle kunne finde på at udfordre afgørelsen. Og kilder fortæller til nytkampfly.dk, at løbet er så tæt, at man har søgt råd og vejledning hos Kammeradvokaten om hvordan man afgør konkurrencen “på målfoto” eller hvad man stiler op, hvis de står helt lige.

FMI har brugt februar på at besøge producenterne i Frankrig og Israel og prøve kanonerne sammen med de kommende brugere fra Hærens Kampskole. Nu er FMI ved at lægge sidste hånd på evalueringen og indstillingen til politikerne i forsvarsforligskredsen.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

  • Simon Petersen siger:

    Og så glemte jeg linket til bestemmelsen: http://www.naturstyrelsen.dk/media/nst/Attachments/Terrnetsbenyttelse1.pdf

  • H. Eriksen siger:

    Hej Simon Petersen.
    Tak for din redegørelse vedr. militær Transport af bæltekøretøjer.
    De fleste af reglerne var jeg godt bevidst om i forvejen.
    Og selvfølgelig skal Forsvaret kunne flytte sit materiel på Dansk Territorium, også bæltekøretøjer.

    Det efterlader os så i den situation, at der ikke længere er nogen argumenter for at vælge Fransk eller Israelsk Artilleri på gummihjul, som ikke beskytter Artilleri soldaterne under arbejde med afgivelse af skud.

    Boycott Israelsk våben.
    Vælg “brugt” PZH2000 Artilleripakke til Danmark.
    Mvh.

  • Simon Petersen siger:

    Gummihjul er væsentlig hurtigere på fastbanet vej og mere komfortabelt for soldaterne.

    Nogle køretøjer på gummihjul er stort set lige så gode i terræn som bæltekøretøjer. Jeg har engang kørt en lastbil (UNIMOG) ud i et plørehul og hentet 3 soldater fra en PMV M113, der var kørt fast. Så hjul er ikke 100% nytteløst i terræn.

    Den eneste anke jeg kan komme på mht. de to tilbageværende kandidater er, som de fleste skriver, at de ikke beskytter personellet under operationer. Men shoot and scoot, betjening etc. der er de helt sikkert fuldstændig på højde med andre systemer.

  • Anders Thomsen siger:

    1) Hvis de to kandidater vurderes til at være nogenlunde lige gode, så bør vi selvfølgelig vælge at købe den platform, som allerede er i brug hos et andet NATO land, nemlig Caesar kanonen.

    2) Hjulkøretøjer er både lettere, hurtigere og mindre udmattende for soldaterne. Og de er i reglen også billigere.

    3) Selv de mest terrængående hjulkøretøjer har langt dårligere terræn-egenskaber end bæltekøretøjer. Archer er bygget på en seks-hjulet Volvo dumper, som har langt bedre terrænegenskaber end både Atmos og Caesar, men det forhindrede den ikke i at køre ubehjælpeligt fast i Oksbøl skydeterræn.

  • Oliver siger:

    Det er dette som er essensen af forskellen mellem de to type artilleri:

    https://youtu.be/kcnc66tQlxg

    Og det bør bringe til denne analyse som viser at et bælte og tårn baseret system giver mere end den dobbelt ild i et shot and scoot senarie mod en høj teknologisk modpart.

    https://www.slideshare.net/MogensMogensen/comparing-artillery-concepts?utm_source=slideshow&utm_medium=ssemail&utm_campaign=post_upload

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *