Atlantsammenslutningens timing kunne næsten ikke være bedre. Diskussionen om Danmarks deltagelse i NATO’s ballistiske missilforsvar og et eventuelt dansk missilforsvar mod Rusland blussede op i sidste uge og trak overskrifter i de brede medier. Og på onsdag giver Atlantsammenslutningen så os alle sammen mulighed for at blive (endnu) klogere på missilforsvaret.

Det sker ved et arrangement på Forsvarsakademiet på onsdag fra kl. 15 til kl. 17. Her vil kommandør og militæranalytiker Peter R. Sønderkjøge-Hansen fra Forsvarsakademiet sammen med Lt. Colonel Pat McNelis fra US Air Force og kommandør Klaus Bohnenstengel fra det tyske søværn fortælle om de tekniske aspekter ved missilforsvar. Hvilke teknologier er under udvikling, hvordan er ballistiske missiler og luftforsvar integreret og hvad er mulighederne og udfordringerne set med danske, amerikanske og tyske briller.

Arrangementet onsdag er det første i en række seminarer om missilforsvar, som Atlantsammenslutningen vil afholde i de kommende måneder. Mon ikke vi også vil se en politisk debat. Måske som afrunding.

Læs mere om arrangementet her.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

7 Comments for this entry

  • Simon Petersen siger:

    Det skal nok blive godt – er der nogen “herfra”, der kommer?

  • Halken siger:

    En skam man ikke er i Kbh den dag.

  • Gråskæg siger:

    Andreas, jeg håber at du deltager og delagtiggør alle os andre i de vises ord.

  • Simon Petersen siger:

    @Gråskæg

    Ellers skal jeg nok 😉

  • E. Petersen siger:

    Uden for kategori – men lidt info til int.

    Når man nu var er i København :-)

    Lørdag kl 20 DR K

    I 1960’erne bruger Vesttyskland enorme summer på nye kampfly. Starfighter F-104 er verdens mest moderne jagerfly, og de tyske piloter står i kø for at få lov til at flyve flyet. Men de nye fly styrter ned i hobetal, og da enken til en ung pilot forsøger at finde frem til sandheden bag de mange styrt, bliver det klart, at regeringen og flyfabrikanten gør alt for at lægge låg på sagen. Betti Schäfer: Picco von Groote. Harry Schäfer: Steve Windolf. Richie Weichert: Frederick Lau. Instruktion: Miguel Alexandre

  • Halken siger:

    @EP

    Tyskerne blev aldrig rigtigt gode venner med starfighteren og heller ikke USAF. Men her i DK var de bedre til at tæmme raketten med vinger. Selv efter dagens standard har den en god climbrate og supercruise ved mach 2. Jeg mener ikke at vi mistede nogen.

  • E. Petersen siger:

    @HALKEN

    Helt korrekt, mange af styrtende skete fordi piloterne ikke var tilstrækkelig uddannet, flere var vist bare på “opfriskningskurser” og samtidig blev flyet blev anvendt til andet formål end det primært var bygget til. Så alt i alt en skandale. der skulle lægges låg på.

    Men fakta er at tyskerne mistede over 250 fly i alt 30%+ af det totale antal indkøbte.

    Og andre lande havde også problemer Canada mistede over 40% af deres F-104 og det var jo en af hovedårsagerne til man gik over til to motorers jagerfly .

    Og det er så den debat der har været oppe igen i forbindelse med Canada´s valg af F-35.

    Men det er helt korrekt DK havde meget mere “styr” tingene og der var 12 haverier (hvor jeg ikke kender omfanget).

    Her er hvad forsvaret selv skriver på deres hjemmeside

    “Set i bakspejlet var det sikkert heldigt, at det danske flyvevåben relativt sent hoppede på starfightervognen, så man først kunne lære af andre landes dårlige erfaringer med kampflyet. Luftwaffe mistede fra 1962 til 1975 204 Starfightere. Nogle af vesttyskernes problemer var selvforskyldte. De havde forlangt af producenten Lockheed at få en modificeret Starfighter, der også kunne bruges som jagerbomber, hvilket flyet ikke var særligt velegnet til.”

    Men alt er relativt

    En anden årsag er nok også, at DK havde deres “widowmaker” fly med F-100 (super sabre) tidligere, hvor 15 piloter mistede livet og 38 ud af 72 F-100 haverede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *