Den italienske forsvarsindustri kommer med en skarp kritik af Lockheed Martin og F-35 programmet. Italienerne føler sig snydt for arbejde indenfor både produktion og fremtidig vedligeholdelse af flyene. Det skriver Defense News.

Ifølge Guido Crosetto, formand for sammenslutningen af italienske forsvarsvirksomheder, Federazione Aziende Italiane per l’Aerospazio, la Difesa e la Sicurezza (AIAD), så var Italien blevet stillet i udsigt, at man ville få arbejde på F-35 flyet svarende til 65 procent af prisen på de 90 F-35 fly, som Italien har bestilt. I dag er man ifølge Crosetto på under 20 procent. Og på det seneste har italienerne kunnet se hvordan firmaer i andre lande har vundet store kontrakter på vedligehold af reservedele og hvordan både Israel og UK er ved at etablere deres egne vedligeholdelsescentre. Italienerne var ellers blevet stillet i udsigt, at de skulle stå for al den tunge vedligehold af “airframes” i hele Europa.

I november sidste år uddelte programkontoret kontrakter på global reparation af 65 ud af 774 reservedele i perioden 2021-2025. 48 kontrakter gik til britiske virksomheder, 14 gik til hollandske virksomheder og tre gik til australske virksomheder. De italienske virksomheder fik ingenting.

“Små italienske virksomheder blev udelukket fordi konkurrencen favoriserede store virksomheder,” siger Crosetto til Defense News.

De mange kontrakter til britiske virksomheder fik i november det britiske forsvarsministerium til at erklære, at landets F-35 vedligeholdelsescenter i Wales vil blive “a global repair hub providing maintenance, repair, overhaul and upgrade services for F-35 avionic and aircraft components. Over the lifetime of the programme, components for hundreds of European-based F-35 aircraft will be serviced and maintained in North Wales.”

Ved siden af de britiske ambitioner, så har Israel fået lov til at bygge sit eget F-35 vedligeholdelsescenter.

To direkte røde klude for øjnene af italienerne, der havde indtryk af at det var deres vedligeholdelsescenter i Cameri, der skulle være den store hub for europæisk og israelsk F-35 vedligehold.

I 2014 udpegede chefen for F-35 programmet, general Chris Bogdan, Cameri som center for “heavy airframe maintenance” for alle F-35’ere baseret i Europa – europæiske såvel som amerikanske. Cameri-centeret skal tage sig af ændringer og reparationer af “flyskrogene” inklusiv udskiftning af et “bulkhead” eller reparation af en vinge.

På det britiske center i Wales skulle man så tage sig af reparation af avionics og komponenter.

Der ville således ikke være et overlap mellem arbejdet i Cameri og arbejdet i Wales. Men det kan der meget vel komme, mener Crosetto. Han forudser at den igangværende “ramp-up” i Wales vil skade Cameri og blive udlagt som et brudt amerikansk løfte.

“The original idea was to offer all types of maintenance at Cameri, that was the proposal made by the U.S. government and Lockheed Martin to me when I was in office. To me the UK and Israel hubs are a violation of that,” siger Guido Crosetto til Defense News med henvisning til, at han er tidligere forsvarspolitiker fra 2008 til 2011.

Det italienske vedligeholdelsescenter ligger ved siden af den ”Final Assembly and Check Out”-facility, som Italien på et tidligere stadie fik tildelt. Alle italienske F-35A og F-35B fly samt alle F-35A’ere til Holland skal samles på “FACO”‘en i Cameri, hvor de første italienske F-35’ere rullede ud sidste år. Desuden har fabrikken kapacitet til at bygge fly til andre europæiske lande. Nordmændene har valgt at få deres 52 fly bygget i Fort Worth. Men hvis Danmark vælger F-35, så kunne vores fly meget vel gå hen og blive samlet i Italien.

Da Crosetto var politiker talte han varmt for alle de jobs, som en italiensk deltagelse i F-35 programmet ville skabe. Han stiller nu spørgsmålstegn ved hvor nemt det bliver at forsvare de valg i dag, når Italien slet ikke har fået det ud af F-35 programmet, som man forventede og stillede vælgerne i udsigt.

Italiens køb af F-35 bliver jævnligt kritiseret af italienske politikere, som forsøger at tvinge regeringen til at skære ned på kampflyindkøbet for i stedet at bruge pengene på skoler og lignende. Uroen om Italiens F-35 køb kan meget vel tage til i år, hvor italienerne formentlig skal til valg.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

9 Comments for this entry

  • GD siger:

    Man kan diskutere hvor mange hovedværksteder der skal være i et kampflyprogram. F-35 programmet er stort, så der er mere plads end i andre programmer. Det er ikke op til LM at bestemme hvilke lande der etablerer hovedværksteder. Israel var altid givet og overlappet med Cameri er ikke så stort som man skulle tro, motorvedligehold skulle ikke foregå der. Til gengæld må det gøre ondt at den britiske facilitet også vil stå for opgraderinger.

    At italienerne ikke kan hive kontrakter hjem på vedligehold af moduler/komponenter behøver ikke kun at have noget at gøre med størrelsen på virksomhederne, men kan også have at gøre med manglende forståelse for hvad der skal til for at vinde en F-35 kontrakt. Der skal også evne og vilje til, for F-35 pengene kommer ikke automatisk tilbage. Her er et initiativ som ACE-Denmark måske noget der vil hjælpe danske virksomheder med byde ind.

    Italiensk industri ville også hellere have flere Eurofighter kontrakter end F-35 ditto. Fordi de bare er mere lukrative for industrien.

    Jeg mener at penge brugt på militært indkøb i udlandet i videst mulige omfang skal tilbage og med størst mulig effekt i sektoren. Men det skal heller ikke være sådan at industrien i et land vedtager hvad der er deres og hvad regningen skal være, og får medhold fordi logikken rent politisk er at det gælder om at brænde flest mulige projektpenge af inden for egne grænser. Selvom jeg synes at ane at de involverede lande generelt får de F-35 kontrakter de ønsker eller satser på, så er de konkurrenceudsatte, og så må man komme ind i kampen og for eksempel udvikle de nødvindige samarbejder eller tage de strukturændringer i sektoren der skal til.

    Alle pengene kommer fra forsvarsbudgetterne, og billigere udstyr og services betyder mere forsvar og/eller en mindre regning til skatteyderne.

  • E. Petersen siger:

    Man behøver ikke en højere handelseksamen for, over tid, at kunne se JSF projektet i den grad er blevet oversolgt mht. modkøb. Italien køber trods alt kun ca 2,5% af de fly der totalt set er planlagt.

    I mine øjne har man også været totalnaiv i Italien, hvis man nogensinde troede Israel ville lægge vedligehold i Italien.

    Læg hertil at Holland mere end halverede deres F-35 indkøb 85 stk til 27. Italien selv skar antallet ned fra 131 til 90 stk.

    Så aftale grundlaget var i sig selv fuldstændig udhulet før reservedelskontakterne blev forhandlet på plads.

    Sidst ,men ikke mindst ved os, der har erfaring med Italiensk industri indenfor produktion af maskiner og udstyr, at landet har nogle får store industrikoncerner med den nødvendige tekniske know how/økonomi/kvalitetsniveau mht. højteknologi.

    Resten af denne industrisektor består, af en stor underskov af virksomheder, hvor ovenstående parametre slet ikke kan måle sig med det der kræves.

    Nå men rønnebærerne er sure osv.

    Min største skepsis omkring vores indkøb af F-35 bunder også i, at vores fly skal bygges i Italien og serviceres der.

    Håber vi kan hoppe med på samme “tog” som Norge og droppe Italien fuldstændig.

  • GD siger:

    Vidste ikke at det stod sådan til i laget under de større koncerner. Det burde så give endnu mere stød til at omstrukturere organisation/kultur så de kan byde in med pakker…

    Det bliver ofte nævnt at vores F-35 skal bygges i Italien. Je kender ikke noget til hvor de skal bygges, så jeg er nysgerrig efter hvor den oplysning kommer fra?

  • TomR siger:

    Italienere bliver altid snydt, sådan er det.
    De er gode nok til at lave mad, arrangere en god fest eller designe fede sportsvogne osv, men..
    Lad nu for guds skyld værre med at sætte dem til at lave noget seriøst arbejde som feks at producere eller installere noget. De magter det ikke.. 😉

  • E. Petersen siger:

    Gd

    Ved det heller ikke ud over at nytkampfly henviste til det kunne komme på tale

    http://nytkampfly.dk/archives/6807/comment-page-1

  • Peter Ottosen siger:

    Det kan man da trøste sig med, at der ser ud til at være alternativer til at DK IC35 skal serviceres på IC4 fabrikkerne:)

  • Simon Petersen siger:

    @Peter Ottosen

    Danmarks F35 skal serviceres i Danmark, af danske flymekanikere, fuldstændig som F16.

    Men visse komponenter skal sendes til udlandet til større vedligeholdelsesopgaver/reparationer – fuldstændig ligesom visse F16 komponenter bliver i dag.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Har man ikke langt motorvedligehold på F-16 i Danmark end, det er planlagt, man skal have med F-35?

  • Jan Jensen siger:

    tænk, hvis politikkerne skal blive til grin igen med Italiensk håndværk eller nangel på samme…

    Vi skal selv have et hovedværksted til vedligeholdelse og reparation, i samarbejde med Wales.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *