I mandags annoncerede USA’s præsident Donald Trump, at det var lykkedes at reducere prisen på F-35 med 600 mio. dollars for de næste 90 fly. Nu viser det sig, at prisreduktionen faktisk er større end Trump sagde. Fredag udsendte Joint Program Office nemlig den officielle meddelelse om indgåelse af kontrakten for det seneste F-35 puljekøb, det såkaldte Low Rate Initial Production lot 10.

Og i forhold til Lot 9, så er det lykkedes at nedbringe prisen med 728 mio. dollars.

LRIP-10 omhandler 90 F-35 fly, heraf 76 F-35A, 12 F-35B og 2 F-35C. Med det seneste puljekøb er prisen på den konventionelle F-35A model kommet under 100 mio. dollars og prisen er blevet reduceret med mere end 60 procent siden indgåelsen af den første LRIP-1 kontrakt.

LRIP-10 priserne for de tre versioner:

– F-35A: $94.6 million (7.3% reduction from Lot 9)
– F-35B: $122.8 million (6.7% reduction from Lot 9)
– F-35C $121.8 million (7.9% reduction from Lot 9)

De 90 fly skal produceres fra 2018 og frem. Flyene skal fordeles således:

· 44 F-35A for the U.S. Air Force
· 9 F-35B for the U.S. Marine Corps
· 2 F-35C for the U.S. Navy
· 3 F-35B for UK
· 6 F-35A for Norway
· 8 F-35A for Australia
· 2 F-35A for Turkey
· 4 F-35A for Japan
· 6 F-35A for Israel
· 6 F-35A for South Korea

Næste puljekøb hedder sjovt nok LRIP-11, som Lockheed Martin og Joint Program Office nu skal forhandle kontrakt på. De skal leveres i 2019. Herefter er det planen at F-35 går i fuld produktion, så de næste puljer ikke bliver benævnt “low rate initial production”. Efter planen skal man indgå en stor tre-årig aftale for lot 12-14. Det er her de første 10 danske fly kommer til at indgå. Fire fly i 2021 i lot 13 og seks fly i 2022 i lot 14.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

25 Comments for this entry

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    Sen behövs det även en motor för att kunna flyga $1.95 miljarder för LRIP 10 https://www.f35.com/news/detail/f-35-joint-program-office-awards-pratt-whitney-lrip-10-contract-for-f135-en

  • GD siger:

    @ Bfäsih

    Motoren er inkluderet. I pressemedelelsen står der at

    F-35 Costs:

    The Lot 10 contract represents a $728 million reduction in total price when compared to Lot 9. The approximate per variant unit prices, including jet, engine and fee are as follows:

    F-35A: $94.6 million (7.3% reduction from Lot 9)

    F-35B: $122.8 million (6.7% reduction from Lot 9)

    F-35C $121.8 million (7.9% reduction from Lot 9)

    https://www.f35.com/news/detail/agreement-reached-on-lowest-priced-f-35s-in-program-history

  • Jeps siger:

    Skulle det betyde et underskud i produktionen for LM, har man vel muligheden for at flytte noget langsigtet fortjeneste over på drift siden.

  • GD siger:

    Nej for selv om LM er forpligtet til at levere, kan de ikke bestemme prisen eller prismodellen, jf. at de fik dikteret prisen for LRIP-9. Det er JPO der holder tøjlerne her.

    Den model du beskriver er noget der kan ske ved direkte kommercielle salg, f.eks Boeing F-15 til Sydkorea og (som det er ud) Boeing SH til Canada.

  • E. Petersen siger:

    F-35 bliver LM´s “cash cow” nummer 1 over de følgende årtier og LM vil altid have mulighed for at overføre fortjeneste fra direkte salg af fly over til reservedele/service m.m.

    Men såfremt LM opretholder en rimelig overskudsgrad vil USA ikke acceptere dette og vil selv holde skarpt øje med regnskabstallene – men derfor kan driften stadig blive en dyr omgang.

    Vi bør dog glæde os over, at prisen holder. Så må vi bare håbe dollarkursen ikke stiger mere.

  • Thomas Larsen siger:

    Godt nyt om F-35: opnår 15:1 “kill ratio” i øvelse –

    https://theaviationist.com/2017/02/05/f-35s-kill-ratio-with-aggressors-stands-at-151-during-red-flag-17-1-most-probably-thanks-to-the-supporting-f-22/

    … relevant for bl.a. Danmarks og Norges anvendelse af flyet, kommenterer artiklen dog, at a2a “kills” sansynligvis blev fortaget af ekskorterende F-22.
    Jeg savner også oplysninger om anvendelse af anti-stealth teknologi hos modstanderen – det er ikke overraskende, at F-22/F-35 klare sig over dateret teknologi, de oprindeligt er designet til at kontra.

  • KimE siger:

    Nej LM har fått betalt för det arbete de utfört och delar de köpt in tidigare.

    “undefinitized contracting action authorized for lot 10” Det betyder att de fått pengar som kan användas till arbete ingen kan ställas som direkt ansvarig för.

    http://www.defensenews.com/articles/lockheed-cfo-no-agreement-yet-on-price-profit-margin-for-f-35-lots-9-and-10

    http://www.defensenews.com/articles/lockheed-scores-13b-advance-payment-for-tenth-batch-of-f-35s

  • GD siger:

    Det er de så blevet holdt til ansvar for ved den endelige kontrakt og er indeholdt i de nævnte beløb:

    F-35 Costs:

    The Lot 10 contract represents a $728 million reduction in total price when compared to Lot 9. The approximate per variant unit prices, including jet, engine and fee are as follows:

    F-35A: $94.6 million (7.3% reduction from Lot 9)

    F-35B: $122.8 million (6.7% reduction from Lot 9)

    F-35C $121.8 million (7.9% reduction from Lot 9)

    https://www.f35.com/news/detail/agreement-reached-on-lowest-priced-f-35s-in-program-history

    Så nu skal der kun en reduktion på 5.1% om året for at nå $85 mio i 2019.

    Og effekten fra flerårige kontrakter som MYP eller BB er ikke regnet med ind!

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    @GD

    Nej du läser fel, motorn ingår inte LM har inget med motorn att göra.

    Men om du kollar länken https://www.f35.com/about/fast-facts/cost om LRIP 9 där det står tydligt att motorn inte ingår och sen räknar ut procenten så ser du att det bara är skrovet.

  • E. Petersen siger:

    F-35 Costs:

    The Lot 10 contract represents a $728 million reduction in total price when compared to Lot 9. The approximate per variant unit prices, including jet, engine and fee are as follows:

    F-35A: $94.6 million (7.3% reduction from Lot 9)

    F-35B: $122.8 million (6.7% reduction from Lot 9)

    F-35C $121.8 million (7.9% reduction from Lot 9)

  • Kenneth siger:

    Lite Gripen-reklam. :)

    USA:s upphandling av nästa generations skolflygplan går vidare. Men med den skillnaden att det nu endast är två (!) spelare kvar i gamet.

    Nu är det bara Boeing/Saab och Lockheed Martin/Korea Aerospace Industries kvar sedan Northrop Grumman and BAE Systems kastat in handduken.

    https://www.flightglobal.com/news/articles/northrop-bae-withdrawal-cuts-t-x-bidders-to-two-433729/

    Förhoppningsvis vinner Boeing /Saab, tycker lilla jag iaf. Om inte annat så i Amerikas eget intresse. Boeing hänger på fallrepet och behöver en ny stor order. Låter man denna gå till Lockheed Martin vad händer med Boeing då? Och LM:s rykte är ju inte direkt det allra bästa efter att ha strulat runt med F-35 projektet genom så många år nu och fortfarande inte fått ordning på skiten…

    Och i Indien är det bara Gripen och F-16 Block 70 kvar när de ska göra en jätteupphandling på cirkus 200 (?) plan. Denna order gäller endast enmotoriga plan!

    Vilket plan är bäst för Indien?

    http://defenceupdate.in/gripen-e-vs-f-16-block-70-one-best-choice-indian-airforce/

  • Jeps siger:

    Bättre flyg -har vist ret!!!

    De 94.6 mio. Er uden motor. De skriver bare at konklusionen er, at der hele vejen er faldende priser. Så passer procent regningen også igen, i forhold til lot 9

    The bottom line is unit prices, including jet, engine and fee for all three variants. went down.

    https://www.f35.com/news/detail/agreement-reached-on-lowest-priced-f-35s-in-program-history

  • E. Petersen siger:

    F-35 Costs:

    The Lot 10 contract represents a $728 million reduction in total price when compared to Lot 9. The approximate per variant unit prices, including jet, ENGINE and fee are as follows:

    F-35A: $94.6 million (7.3% reduction from Lot 9)

    F-35B: $122.8 million (6.7% reduction from Lot 9)

    F-35C $121.8 million (7.9% reduction from Lot 9)

    Det er bare svært at se fra linket at motoren ikke er inkluderet når det står der direkte.

  • Jeps siger:

    Ja, du har ret -her står det jo klart.

  • GD siger:

    @ Bättre flyg…

    Artiklen du henviser til indeholder en fejl. Priserne der angives er faktisk LRIP-9 MED MOTOR. Artiklen henviser til Fast Facts dokumentet for Q3 2016, men her vises kun priser frem til LRIP-8 uden motor!

    Du kan tjekke Fast Facts Jan 2017 og her står der for LRIP-9 at

    LRIP 9 Aircraft Costs (including jet, engine and profit):
    o 42 F-35As CTOL – $102.1 million/jet
    o 13 F-35B STOVL – $131.6 million/jet
    o 2 F-35C CV – $132.2 million/jet

    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=24172

    De gemmer dokumenterne som PDF fordi hver gang Fast Facts opdateres, slettes linket til det gamle dokument.

    Det er altså sjusk i den specifikke artikel. Ikke desto mindre findes der masser af artikler derude som har fået det med at det var med motorer.

    Altså LRIP 9 MED MOTOR

    LRIP 9 Aircraft Costs (including jet, engine and profit):
    o 42 F-35As CTOL – $102.1 million/jet
    o 13 F-35B STOVL – $131.6 million/jet
    o 2 F-35C CV – $132.2 million/jet

    Og LRIP 10 MED MOTOR

    The Lot 10 contract represents a $728 million reduction in total price when compared to Lot 9. The approximate per variant unit prices, including jet, ENGINE and fee are as follows:

    F-35A: $94.6 million (7.3% reduction from Lot 9)

    F-35B: $122.8 million (6.7% reduction from Lot 9)

    F-35C $121.8 million (7.9% reduction from Lot 9)

  • Mac Johnseer siger:

    Under budget. Ahead of schedule.

  • KimE siger:

    Lockheed&Martin säger att det enda sättet att komma ner till 85m$ 2019 är att påbörja ett “block buy” 2018 vilket inte USA kan göra eftersom lagstiftningen förbjuder att göra flerårsavtal för produkter som inte är färdigtestade.

    https://www.flightglobal.com/news/articles/f-35-cost-target-impossible-without-block-buy-lockh-433981/

  • GD siger:

    Det er ikke det der står i artiklen.

  • I. Tommesen siger:

    Med 7% discount har vi kanskje economi til at købe 2 kampfly til?
    I dag har vi planlagt at købe 27 kampfly men kun 1/2 delen av denne er operative. Resten står i opplag på service etc. I beste fall har vi 12 – 13 kampklare kampfly…

  • Thomas F siger:

    F35A har præsteret en kill ratio på 15:1 ved Red flag 17-1. citat fra en af piloterne: Mo: I was leading a four ship of F-35s on a strike against 4th Gen adversaries, F-16s and F/A-18s.

    We fought our way in, we mapped the target, found the target, dropped JDAMs on the target and turned around and fought our way out.

    All the targets got hit, nobody got detected, and all the adversaries died. I thought, yes, this works, very, very, very well.

    Never detected, nobody had any idea we were out there.

    Bom….

    http://www.sldinfo.com/f-35-at-red-flag-renorming-of-airpower-in-process/

  • Thomas F siger:

    @Thomas Larsen Der er intet der indikerer at det er F22 der har foretaget a2a kills, det er kun spekulation fra skribenten, som jeg læser det :-)

  • Thomas Larsen siger:

    @Thomas F
    Nej, det lyder meget godt alt sammen.
    Kunne dog umiddelbart ikke finde info om antal a2 kills. Artiklen snakker meget om a2s – specielt i “Wild Wessels” anti-radar/s2a missiler rollen.
    Jeg mangler dog stadigvæk lidt info om modstanderne udstyr.
    For mit eget vedkommende finder jeg info omkring (nem) vedligeholdelse beroligende – i hvertilfælde inden for den relativt lille tidsramme for øvelsen.

  • Thomas F siger:

    @Thomas Larsen spørgsmålet er bare om får ret meget mere info ind det vi har nu… :-) vi må se.

  • E. Petersen siger:

    Så for søren da :-)

    Det ser nu ud til LM er blevet så “skræmt” af Trump og Co, at prisen kan ende på 80 millioner USD/F35A i 2019

    http://www.cnbc.com/2017/02/16/f-35-program-head-pressed-on-trump-call.html

  • E. Petersen siger:

    Men USAF søger stadig efter et prisvenligt alternativ.

    Endnu en årsag til min F-35 skepsis om, at USAF aldrig kommer til at købe og operere med 1763 F-35A

    http://www.popularmechanics.com/military/aviation/news/a25400/air-force-lightweight-fighter-oa-x/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *