Inden nye jagerpiloter sætter sig til rette i de milliarddyre fly, som vi skatteydere har indkøbt til dem for at de kan forsvare os og bekæmpe ondskaben, så skal de uddannes og trænes. Og i USA uddanner man rigtig mange både amerikanske og europæiske piloter inklusiv de danske. Derfor er der også brug for rigtig mange fly, når der skal indkøbes nye træningsfly til det amerikanske flyvevåben.

Og det er hvad der skal nu. Hele 350 af slagsen til erstatning for T-38 træningsflyet. Kontrakten på 16,3 mia. dollars (mere end 110 mia. kroner) forventes tildelt i år og flyene skal efter planen tages i brug i 2024.

På den næstsidste dag i 2016 udsendte US Air Force langt om længe sin endelige Request for Proposal (RFP) i T-X konkurrencen. Dermed går kæmpeindkøbet ind i en afgørende fase og de fire deltagende konsortier skal for alvor til at spidse pennen og strikke gode tilbud sammen.

De fire teams, der forventes at byde ind, er:

Boeings nyudviklede bud på et træningsfly. Foto: Boeing

Boeings nyudviklede bud på et træningsfly. Foto: Boeing.

Boeing og SAAB med et nyudviklet fly, der blev præsenteret med stor ståhej i september sidste år og fløj første gang 20. december. Flyet har én motor og er udviklet på bare tre år. Omtrent halv tid i forhold til hvordan Boeing normalt arbejder. Fra “critical design review” til “first flight” er der kun gået 12 måneder.

 

De første billeder af Northrops nye træningsfly er begyndt at dukke op. Foto: Twitter.

De første billeder af Northrops nye træningsfly er begyndt at dukke op. Foto: Twitter.

Northrop Grumman og BAE Systems med et nyudviklet fly, der fløj første gang i august sidste år. Flyet kombinerer features fra T-38 og Northrops skrottede F-20 Tigershark. Det kom som en overraskelse for mange, at Northrop Grumman og BAE udviklede et helt nyt fly fra bunden i stedet for at tilbyde en opdateret version af BAE’s Hawk-træningsfly. Forklaringen skal formentlig findes i den belønning for at overgå minimumskravene, som USAF har opstillet og som er omtalt længere nede i indlægget. I udviklingen af et nyt fly kan man sætte alt ind på eftertrykkeligt at overgå kravene til minimum antal G, hvorimod man med et eksisterende flydesign kun kan forbedre evnerne minimalt. Netop evnen til at overgå minimumskravene kan være nøglen til sejr. Men som sagt, mere om det længere nede.

 

Lockheed satser på det sikre og tilbyder sammen med koreanske KAI T-50A.

Lockheed satser på det sikre og tilbyder sammen med koreanske KAI T-50A.

Lockheed Martin og Korea Aerospace Industries med T-50A, der er en variant af KAI’s eksisterende T-50. Den anvendes allerede i Sydkorea, Indonesien og Philippinerne og er desuden netop bestilt af Irak og Thailand. KAI har udviklet flyet sammen med LM’s udviklingsafdeling Skunk Works. Hvis LM og KAI vinder vil T-50A blive bygget i den amerikanske stat South Carolina. Flyet markedsføres som det med mindst risiko og laveste driftsomkostninger. Desuden vil det være i familie med USAF’s F-35 og F-22, som også er bygget af Lockheed Martin.

 

Raytheon og italienske Leonardo spiller også sikkert med deres T-100.

Raytheon og italienske Leonardo spiller også sikkert med deres T-100.

Raytheon og italienske Leonardo (tidligere kendt som Finmeccanica) med T-100, der er baseret på Leonardo’s to-motorede M346-jet, som bruges i Israel, Singapore og Italien samt er på vej til at blive leveret til Polen. Raytheon slår på, at T-100 har lavere driftsomkostninger og mindre risiko end Boeing og Northrop Grumman’s nyudviklede fly. Raythoen fremhæver desuden, at de har stor erfaring med trænings- og simulationssystemer i det amerikanske piloter siden starten af 1990’erne har fløjet Raytheon’s T-1A under uddannelsen til at flyve tank- og transportfly. Desuden er T-100 det eneste fly med det såkaldte “Live, virtual and constructive”-system (LVC), der gør piloter i luften i stand til at træne sammen med kolleger i simulatorer på jorden. En fordel når mere end 400 T-38’ere skal erstattes af 350 nye fly. Piloter i Israel og Italien bruger allerede LVC-systemet. Leonardos cheftestpilot har dog antydet, at T-100 kun lige akkurat kan leve op til minimumskravene om 6,5G. Så ikke megen bonus at hente her.

Ekstra meget på spil for Boeing
Alle fire producenter vil naturligvis gerne vinde den store kontrakt, men for Boeing og SAAB er der ekstra meget på spil. For Boeing handler det faktisk om hvorvidt flyproducenten overhovedet skal bygge jagerfly i fremtiden. Lockheed Martin har som bekendt F-35 produktionen og Northrop vandt kontrakten på den nye “long range strike bomber”. Boeings produktionslinje i St. Louis synger på noget nær sidste vers og lukker sandsynligvis indenfor de næste fem år, hvis ikke der kommer nye meget store ordrer på F-15 og/eller F-18 – eller hvis Boeing vinder T-X kontrakten. Så er der sikret arbejde til flybyggerne i St. Louis mange år ud i fremtiden. Og for SAAB er alene det at blive underleverandør til så stor en produktion en ordentlig skalp, der vil holde firmaet beskæftiget i mange år fremover. Tiltrængt nu hvor det kniber med at få solgt JAS-39 Gripen E-kampflyene.

Når to af de fire producenter begiver sig ud i det risikable arbejde med at designe helt nye flytyper til konkurrencen, så skyldes det blandt andet den måde flyene bliver bedømt og vurderet på. Eksempelvis er der belønning for hver 0,1G flyet kan præstere over 6,5G. Det vil sige, at hvis to fly koster det samme, så vil det fly, der kan trække flest G, blive vurderet højere end det andet fly. Og hvis ens fly er en lille smule dyrere end de andre fly, så kan man kompensere for det, hvis ens fly til gengæld kan trække flere G end de andre. Da det sandsynligvis er rimeligt offentligt kendt hvor mange G LM’s T-50’er kan trække, så ved Boeing og Northrop Grumman, at de skal gå efter at designe fly, der kan overgå det. Så gør det ikke så meget, at de nye fly er en smule dyrere.

Konkret vil det foregå sådan, at der vil blive trukket 13,2 mio. dollars fra den tilbudte pris for hver 0,1G over 6,5G og 4,4 mio. dollars for hver 0,1G over 7G. Der er et loft ved 7,5G og en reduktion på 88 mio. dollars. Så selvom ens jet kan trække 7,7G, så vil ens pris i evalueringen højest blive reduceret med 88 mio. dollars. Så hvis ens fly eksempelvis kan trække 6,9G, så vil den blive sammenlignet med de andre ud fra en pris, der er 54 mio. dollars lavere end den pris producenten rent faktisk tilbyder flyene til.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

10 Comments for this entry

  • Halken siger:

    Den store joker er hvor god pris/performance er på Boeing/Saab og om de vil bruge det til at holde Boeing i gang inden for jagerfly.

  • KimE siger:

    Northrop Grumman drar sig ur TX programmet!!!
    http://news.northropgrumman.com/news/releases/northrop-grumman-and-bae-systems-statement-on-the-t-x-trainer-program
    Tidigare drog sig Raytheon/Leonardo sig ut p.g.a. oenighet om pris och produktionsplats.

  • Bjørnar Bolsøy siger:

    @KimE
    Det var vel ikke helt uventet etter de små drypp i media den siste tiden, men litt synd da jeg synes NG hadde et spennende konsept. Lockeed har en solid maskin, ser det ut som, men jeg må innrømme at jeg holder en knapp på Boeing og SAAB. Det er i mine øyne den mest spennende av de, selv om jeg ikke har sett noen spesifikasjoner enda. Men det ser ut som en real fighter som sikkert har gode utsikter for å vokse videre. Og vi flyfantaster liker jo alltid noe nytt.. 🙂 Dessuten hadde det jo vært sjovt om broderfolket fikk til noe på denne skalaen, spennende i seg selv. 😉

  • Simon Petersen siger:

    @Halken

    Det er ikke kun i Danmark, at firmaerne forlader konkurrencerne 😉

    Nogen gange passer kundens krav bare ikke på et firmas produkter.

  • Halken siger:

    @SP

    NG/BAE skal kaste penge i en nyudvikling for at deltage, så har de nok vurderet at deres chance mod de andre kandidater ikke var god, og så er det bedre at droppe projektet inden de smider flere penge efter det.
    Køber man kanoner eller lastbiler burde det være standard hyldevarer, og dermed koster det meget mindre at komme sit lod i skålen til sådan et udbud.

    Så du har ret. Og så alligevel ikke. 😉

  • Simon Petersen siger:

    @Halken

    Standard hyldevarer er et fabeldyr, som en enhjørning 😉 Jeg har selv siddet i forsvaret og været med til at skrive operative brugerkrav til forskellige systemer og uanset, hvordan man vender og drejer det, så er der aldrig en hyldevare, der passer på behovene. Alle leverancer vil have en grad af nyudvikling i sig.

  • H.b siger:

    Vil vi i Danmark kunne have gavn af sådanne træningsfly, nu hvor vi kun anskaffer 27 F35 fly?

  • Thomas Larsen siger:

    @H.b.
    Jeg ved, det efterhånden er normal praksis at ombygge træningsfly til lette jagerbombere – både propel- og jetfly. T-50 har man vist endda også overvejet at ombygge til en multirole-jager.
    Det er selvfølgelig et spørgsmål hvilke potentielle modstandere, man ønsker fly til. Jeg vil mene, at sådanne lette jagerbombere vil være perfekte til f.eks. vores (tidligere) indsats i Afghanistan, også delvist i Irak.
    Et andet spørgsmål er, om Danmark er for lille og opgaven for specialiseret til, at være relevant.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *