Som omtalt tidligere, så har Haderslev Kommune i forlængelse af valget af F-35 arbejdet på at formulere et koncept for flyvedligeholdelse, som kan etableres på Flyvestation Skrydstrup under navnet “Aeronautical Center of Excellence – Denmark” (ACE-Denmark).

ACE Denmark skal være den fysiske ramme for en række virksomheder og institutioner, der sammen med Forsvaret bidrager til drift og vedligeholdelse af luftfartøjer. Det medvirker til at sikre danske erhvervsinteresser og bidrager til vækst og skabelse af højteknologiske arbejdspladser i regionen. Alternativet kan blive, at den avancerede flyvedligeholdelse sker i udlandet, lyder advarslen i det materiale, som Haderslevs borgmester, H.P. Gejl (V), har med i tasken, når han torsdag drager til København for at mødes med politikere og embedsmænd.

Akkompagneret af sin kommunaldirektør starter Haderslev-borgmesteren med at spise frokost på Christiansborg med en række folketingspolitikere, der er valgt i Sønderjylland og/eller er deres partiers forsvarsordfører. Efter at have tygget færdig og sagt farvel til MF’erne, sætter Gejl og kommunaldirektøren kursen mod Ballerup, hvor Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har til huse. Her skal Haderslev-delegationen mødes med Generalløjtnant og direktør for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Niels Bundsgaard, samt FMI’s stabschef, brigadegeneral Henrik Lundstein, der 1. januar forfremmes til generalmajor og bliver chef for kampflykontoret. Det flyttes ved samme lejlighed fra Forsvarsministeriets departement til FMI.

Det er tanken at placere centeret i forbindelse med Flyvestation Skrydstrup, hvor der kan frigøres faciliteter og bygninger i forbindelse med de etablissementstilpasninger, der skal ske som følge af implementering af nye kampfly og den nye status som NATO Core Airbase.

Tanken er god og minder meget om lignende setup i blandt andet Holland og Australien, hvor private virksomheder har etableret sig “indenfor hegnet” på flyvestationerne, så de er tæt på de fly, som de skal understøtte vedligeholdelsen af.

Der er dog det aber dabei, at vedligeholdelsen af F-35 flyene verden over samles i regionale vedligeholdelsescentre. I Europa skal selve flystellene vedligeholdes i Italien, mens motorvedligeholdelsen er placeret i Tyrkiet. Så man er i Haderslev meget sent ude, hvis det nye center skal tage sig af mere end bare vedligehold af danske fly. Ja, selv de danske fly kan ACE godt få svært ved at lave særligt meget på. De bliver nemlig meget stor sandsynlighed knyttet op på de regionale vedligeholdelsescentre. Det er i hvert fald en af de forudsætninger, som lå bag kampflykontorets konklusion om, at F-35 i længden ville være det billigste fly for Danmark.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • leif siger:

    Borgmesterens entusiasme er respekteret.Men realistisk analyse må erkende,at vi også i denne sammenhæng bliver rendt i vores r..!!!!

  • Halken siger:

    Det er utroligt at vi har tre flybaser i Jylland. Flyvevåbnet er blevet et beskæftigelsesprojekt for udkants Danmark og så kan de alle tre konkurrere om at rande job til sig. Det hele burde samles i Karup.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *