Som vi har været inde på flere gange tidligere, så forhandler Danmark ikke med Lockheed Martin (LM) om prisen på vores kommende 27 F-35 fly. Det har vi folk til. Men hvad er det så kampflykontoret, Flyvevåbnet og flyproducenten bruger deres tid på at diskutere og nå til enighed om frem mod fremlæggelsen af et aktstykke for Folketingets Finansudvalg omhandlende kampflyanskaffelsen? Det forsøger vi at give svar på her.

Lad os dog først lige få det her med prisen og forhandlingerne om prisen helt på plads en gang for alle. Siden 1997 har vi været en del af det “indkøbsfællesskab” som F-35 partnerprogrammet lidt populært kan betegnes som. Det betyder, at det er programkontoret, Joint Program Office (JPO), der forhandler med LM på vegne af alle ni partnerlande. De danske fly kommer derfor til at indgå i nogle af de storindkøb, som hver omfatter 1-3 års levering af fly og som JPO og LM løbende forhandler på plads.

Næste aftale vil formentlig blive indgået om et år og dreje sig om block 12, 13 og 14. Det er de flere hundrede fly, som partnerlandene ønsker leveret i 2020, 2021 og 2022. Heraf ønsker Danmark fire fly i 2021 og seks fly i 2022. Så når JPO og Lockheed Martin forhåbentlig er blevet enige om en stykpris for de mange fly, som kommer til at indgå i block buy’et, så skal de danske embedsmænd blot gange med 27 og sætte tallet ind i aktstykket under punktet “anskaffelsespris”.

Kampflyindkøbet består dog af meget andet end selve flyindkøbet. Faktisk siger en tommelfingerregel, at selve “flyaway cost” (fly + motor) ofte kun udgør cirka halvdelen af den samlede anskaffelsespris. Og den samlede anskaffelsespris udgør ofte omkring en tredjedel af de samlede levetidsomkostninger.

I aktstykket er det vigtigt, at man angiver så nøjagtig en forventet samlet anskaffelsespris og levetidsomkostning som overhovedet muligt. For med aktstykket bevilger Finansudvalget det beløb man beder om. Ikke mere end det. Bliver det dyrere, så skal der laves et nyt aktstykke, som skal foreligges finansudvalget.

Så det man laver lige nu i kampflykontoret og Flyvevåbnet handler faktisk mest om at vi selv bliver superskarpe på vores krav og behov i fremtiden for at kunne lave det mest præcise estimat af levetidsomkostningerne. Hvor mange reservedele forventer vi at få brug for? Hvordan indretter vi Flyvestation Skrydstrup? Hvad betyder sikkerhedskravene for det hele? Hvor mange eksemplarer af den avancerede pilothjelm får vi brug for?

Desuden forhandler man med LM og JPO om omfanget af support i de første år.

Formelt betegner kampflykontoret da også den nuværende fase som kontraheringsfasen og ikke kontraktforhandlingsfasen.

Denne fase er overstået, når man er så sikre på estimaterne, at det kan nedfældes i et aktstykke. Når det er blevet godkendt i Finansudvalget kan man formelt og juridisk underskrive aftalen om leveringen af fly, reservedele og meget mere.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

6 Comments for this entry

  • Anders Eriksen siger:

    re: redaktør
    Afsnit 4:
    “Kampflyindkøbet består dog af meget andet end selve flyindkøbet. Faktisk siger en tommelfingerregel, at selve “flyaway cost” (fly + motor) ofte kun udgør cirka halvdelen af den samlede anskaffelsespris. Og den samlede anskaffelsespris udgør ofte omkring en tredjedel af de samlede levetidsomkostninger.”
    *Det vil sige, hvis et fly med motor koster 100.000.000,00 US$:

    – Den forventede samlede anskaffelsespris pr stk, vil så være (100.000.000, US$- x2) x act.US$kurs 6,9939 = 1.398.780.000,- DKr pr fly

    – Og den samlede “forventede” levetidsomkostninger være:
    ((100.000.000,US$- x 2) x 3) x act.$kurs 6,9939 = 4.196.340.000,- DKr pr fly, og dette beløb kan så divideres med de antal år flyet forventes at overleve en hastigt udviklende teknologi på området.
    Jo flere år flyet er operationelt, jo billigere skulle denne omkostning blive, hvilket virker helt tåbeligt, idet ældre grej kræver mere vedligeholdelse

    Jeg går ud fra at driftvariable udgifter, til brændstof, dæk, bomber raketter ect, skal lægges oveni levetidsomkostningerne, før man har et billede af det beløb, som skal afsættes i forsvarsbudgettet hvert år, begyndende fra leveringstidspunkt af de første fly.

    *Nuværende forsvarsbudget er reduceret med 15%, til 22.500.000.000,- DKr, og her vil vor Forsvarsminister, så finde besparelser på yderligere 1 Mia, i indeværende år

    **I sandhed et regnestykke & politik for de indviede**
    Tak for artiklen
    mvh
    Anders Eriksen

  • Rytteren siger:

    @AE

    Rolig nu!
    Som redaktøren skriver, er det 2 “Tommelfingerregler” som kan give en indikation om hvor priserne lander, for anskaffelse og drift over ca. 30 år. Det er IKKE fakta!

    Og den model dk har valgt, uden tung vedligehold, giver en lavere anskaffelsespris end reglen siger. Tror den forventes at lande på omkring 800mil dkr.

    Man kan så være enig eller uenig i den model. Men hvis du gerne vil have nye bukser, var det den billigste løsning blandt kandidaterne.

  • Anders Eriksen siger:

    Rytteren:30. januar 2017 kl. 09:41
    Hej du, er helt rolig – nu

    *Meen, der er stadig ikke en fast aftalt pris, og prisen har afgørende effekt, på antal fly vi kan få, samt nødvendigt nyt Kvalitetsmateriel til de øvrige værn, idet flyene vil bruge en væsentlig andel af vores forsvarsbudget, mange år ud i fremtiden
    – -Dette er min væsentligste anke – -.

    * Jeg betragter DOT&E`s årsrapport som valid for F-35 projektets aktuelle status, og mener at have læst og forstået den, (tak til Nytkampfly)
    Jeg er fuldt ud klar over at projektet er – omfattende, – totalt nyt koncept, – og hvis alle mål nås sandsynligvis verdens mest avanceret kampfly, et stykke tid!!!, men prisen de øvrige værn, samt resten af Danmark må betale, vil blive høj.
    Ved Danskerne det ??

    Jeg har i alle mine indlæg, afstået fra at komme med udokumenterbare beskyldninger om udenlandsk pres – penge under bordet osv, og i stedet koncentreret mig om spørgsmål vedrørende: pris – leveringstidspunkt – projekt aktuel status – konsekvens for øvrige værn, samt aktuel Dansk forsvarspolitik

    *Vi har nu igennem flere år været vidne til utallige nedskæringer og reduktioner i hær, – flåde og hjemmeværn, og det fortsætter tilsyneladende jf. vor nye forsvarsminister.

    *I have a dream, that one day:
    -Hjemmeværnet og civilforsvaret modtog alle PMV m/113, når hæren fik de nye “Terrænbusser”.
    -Hjemmeværnet fik alle F-16 fly, når flyvevåbnet fik deres F-35
    -Hjemmeværnet fik alle M/109, når artilleriet fik nye
    -Hjemmeværnet og civilforsvaret fik alle gamle …
    Men det vil nok ikke ske, for de bliver solgt for at skaffe penge, og spare på vedligeholdelses omk.

    Nåh tror jeg kom rundt om det meste – du
    Håber jeg fik dig beroliget..??
    med venlig hilsen
    Anders Eriksen
    Pens. KN/HJV

  • Rytteren siger:

    @AE
    Haha ja, helt beroliget 😉

    Og med prisen har du ret, da forhandlingerne jo ikke er afsluttet i nu.
    Som sagt tror jeg ikke forsvarets økonomi havde set anderledes ud, med valg af et andet fly. At købe kampfly er dyrt! Så jeg deler bestemt din bekymring for de andre værn.
    Vi kan jo bare håbe at der bliver tilført flere penge i det nye forlig.

    Lige et par kommentarer til din drøm:
    “-Hjemmeværnet fik alle F-16 fly, når flyvevåbnet fik deres F-35”
    Har svært ved at se hvordan driften skal finansieres? Og der vil næsten ingen timer være tilbage i stellene, så hvis overhoved muligt, skal der også en større opgradering til.
    “-Hjemmeværnet fik alle M/109, når artilleriet fik nye”
    Som faste installationer?!?

    Mvh

  • H. Eriksen siger:

    @ Anders Eriksen
    Tak for et genialt forslag vedr. genbrug af millitær grej, så som M-109 Artilleri, M-113 Madskabsvogne, F-16 jagerfly.
    Vi har jo som skatteyder betalt for dem en gang.

    Lad mig her komme med flere tiltag i samme kattegori.
    Aflever alle inddragede MG-3 Maskingeværer, og Carl Gustav til Hjemmeværnet.

    Genanvend brugbare våben
    Øg bevilingerne til Hjemmeværnet NU.
    Drop F-35 NU
    Start en Nordisk Forsvar Alliance NU
    Vælg Gripen-E til hele Norden.
    Bevar Danske flymekanikere og Værksteder.
    Aldrig mer 9 April.
    Mvh.

  • Anders Eriksen siger:

    Rytteren:30. januar 2017 kl. 13:14
    vedr.1 afsnit:

    *Der er flere som har forladt udbudsrunden, inden forsvarsudvalget traf deres valg mellem de tilbageværende producenter.

    -Sååeh vi ved faktisk ikke hvad de andre, hårdt pressede konkurrenter, med næsten tomme ordrebøger, var villige til, og får det vel aldrig at vide.

    -Jeg er helt klar over, at de alle var såkaldte 4. gen fly, men stadig med operationelt potentiale.

    *Økonomien vedrørende de seneste forsvarsindkøb KRÆVER en budgetforøgelse, eller selvfølge BESPARELSER andre steder, allerede nu synes jeg, der tegner sig et dystert billede, jvf vor Forsvarsministers FØRSTE iværksatte undersøgelse.

    *Vedr. “I have a dream”:

    -Faste installation af ART, evt. til sikring af Flådeinstallationer, broer/overgangen, Mill. Lufthavne/baser er klart en mulighed, som støtte til Søværnet, Hæren og Flyvevåbnet.
    – Men også mobile enheder indsat sammen med de ” gamle udrykkerdelinger”, indsat i modstands/hindre opgaver, som støtte for hæren.
    – m/109 kan sgu ikke være sværere at håndtere, en Skodaen, kone og 4 børn, detææh tar lidt tid, men vi klarer det er jeg overbevist om.
    -F-16 ligeså, hvis disse fly kun skulle anvendes “territorial/i krigstid”, vil driftomk. være begrænsede.
    – Pensionerede Piloter/FLVMEK/DMEK/VMEK kunne tilbydes overførsel til HJV, og i fritiden fortsætte med det det har været, og stadig er pissegode til, og Danmark, ville med tiden få en Territorial-taktisk fly reserve, med opgave at skabe “Clear Sky” over Danmark, dette ville frigøre alle vore F-35 til offensive opgaver.

    -Al grunduddanelse kunne gennemføres på HJV skolen, og taktisk vedl/udd gennemføres v/RGN, som PC/SIM (SB-PRO eks. allerede i forsvaret), og kunne opdateres til HJV enheder, samt taktiske øvelser på HJV-SEC/DEL/KMP samspil med HRN/Søværnet/FLV, og kunne indøves/trænes, uden en dråbe diesel eller granat blev brugt.

    *Hvis viljen er der, er dette så umuligt, hvorfor skal dette kun være en “drøm/tanke”.

    H. Eriksen:30. januar 2017 kl. 17:36
    Vedr. Svenskerne, der synes at være en stor difference mellem de folkevalgte og befolknings vurdering, bla. om Sveriges fortsatte neutralitet, se nedestående:

    http://www.defencewatch.dk/svenskerne-vores-militaer-svagt/

    Med venlig hilsen
    Anders Eriksen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *