bundsgaard2

Chefen for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, generalløjtnant Niels Bundsgaard (t.v.) på vej ind ad porten til lobbyfirma, der arbejder for Scania. Foto: Privat.

Få uger før der udpeges en vinder i konkurrencen om at levere lastbiler til forsvaret for op mod to mia. kroner var to af de mest centrale personer i Forsvaret i forbindelse med indkøbet i sidste uge til reception hos et lobbyfirma. Tilstede var også repræsentanter for lastbilproducenten Scania, som er den ene af de to tilbageværende deltagere i milliardkonkurrencen.

Receptionen blev afholdt torsdag eftermiddag i anledning af at lobbyfirmaets “senior military advisor” Ebbe Rosgaard fyldte 70 år. Rosgaard er tidligere chef for Flyvevåbnet og er i dag ansvarlig for Rud Pedersens portefølje af forsvarskunder. Blandt de omkring 15 deltagere fra Forsvaret var chefen for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), generalløjtnant Niels Bundsgaard, samt viceforsvarschef Per Ludvigsen. Det bekræfter Ebbe Rosgaard overfor nytkampfly.dk. Desuden er nytkampfly.dk kommet i besiddelse af billeder, der viser Niels Bundsgaard på vej ind af porten til Rud Pedersens kontor i det indre København torsdag eftermiddag.

Konkurrencen om at sælge mellem 700 og 900 lastbiler til Forsvaret samt en tilhørende flerårig serviceaftale til en samlet værdi af op mod to milliarder kroner er gået ind i sin afsluttende fase i det deltagerne den 4. november indleverede deres sidste og bedste bud til FMI. Nu er FMI i gang med at vurdere tilbuddene og herefter skrive sin indstilling til politikerne. Lastbilindkøbet er nemlig det næste store materielindkøb, som forventes forelagt forsvarsforligskredsen til beslutning. Det vil sandsynligvis ske inden årsskiftet.

Generalløjtnant Niels Bundsgaards folk sidder altså netop nu og lægger sidste hånd på indstillingen, som uden tvivl både skal forbi FMI-chefen og viceforsvarschefen inden den forelægges politikerne i forsvarsforligskredsen.

bundsgaard

Generalløjtnant Niels Bundsgaard

Det er derfor på et særdeles kritisk tidspunkt, at FMI-chefen og viceforsvarschefen vælger at tage til reception hos et firma, som arbejder for en af deltagerne i konkurrencen om milliard-kontrakten. Hos en tidligere kollega, som de ved i dag har Scania som kunde. Flere kilder fortæller til nytkampfly.dk, at der normalt er meget strikse regler for producenternes adgang til FMI. Til møder må man kun komme med det antal repræsentanter, som FMI fastsætter. Møderne foregår hos FMI i Ballerup og varer kun så længe, som FMI på forhånd har bestemt, at de skal vare. Eksempelvis fem mand i 90 minutter. Ikke flere og ikke længere end det.

Det er ikke sikkert at FMI-chefen og viceforsvarschefen har talt med Scanias folk til receptionen. Men alene mistanken om at de er mødtes med Scania, er særdeles uheldig. Det kan principielt få de øvrige deltagere i konkurrencen til at klage og forlange at udbuddet annulleres. Tilbage i konkurrencen er kun MAN – som er ejet af Volkswagen. Det samme er Scania. Men det kan ikke udelukkes, at nogle af de deltagere, som har trukket sig ud af konkurrencen, klager.

ludvigsen

Viceforsvarschef Per Ludvigsen

Rud Pedersen har mange andre kunder end Scania. De arbejder blandt andet for Thales, der godt kunne tænke sig at sælge radarer til de danske fregatter. Et udbud, som dog ikke er sat i gang endnu. Lobbyfirmaet har specialiseret sig i at rådgive udenlandske forsvarsvirksomheder, som ønsker at sælge isenkram til Danmark. Rud Pedersen har tidligere arbejdet for SAAB, Eurocopter og BAE Systems, ligesom de i dag har Scania, Thales og Raytheon som kunder. Af alle de større materieludbud, som deres kunder har været med i i Danmark, har kunderne dog endnu ikke vundet en eneste. Derfor må nye potentielle kunder unægtelig spørge om Rud Pedersens rådgivning reelt gør en forskel og er værd at betale for. Om ikke andet, så kan de da i hvert fald skaffe kunderne på tomandshånd med Forsvarets top over et glas rødvin.

Hos Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse bekræfter man, at generalløjtnant Niels Bundsgaard deltog i receptionen hos Rud Pedersen torsdag.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

10 Comments for this entry

  • Hjf siger:

    Sådan korrumperer industrien eliten nutildags. Det kaldes lobbyisme..

  • Flemming Madsen siger:

    Ja man kan jo kun undres, når man så hører at lille Danmark i offentlighedens øjne er det mindst korrupte land i verden.

  • KimE siger:

    Det finns risk för vänskapskorruption då försvarsmakt och företag byter personal med varann, samma situation som i Sverige Tillverkarna-FMV-Försvarsmakten rekryterar från en mycket liten grupp som har stor kännedom om varandra och anskaffningsprocesser.

  • Artiklen insinuerer, at der kunne være “urent trav” ifm. anskaffelsen af lastbiler. Der er helt klare regler for hvilken grad af kontakt man (FMI/Forsvaret) må have med tilbudsgivere under igangværende udbud. At man tilfældigt mødes under en reception “på neutral bane” er helt ok. I FMI er det projektlederen og projektmedarbejderne som foretager evalueringen af tilbud ift. på forhånd fastlagte kriterier og derefter fremlægger resultaterne heraf til den prokurahavende chef. Det er derfor “helt ude i skoven” ligefrem at antyde, at der – fordi to af forsvarets chefer tilfældigvis deltager i samme reception som en repræsentant fra en tilbudsgiver – skulle være tale om at det har indflydelse på anskaffelsesprocessen. Det eneste denne sag gør er, at betvivle seriøsiteten hos nytkamfly.dk

  • Emil siger:

    De er vel bare ude at søge nyt job, når de inden længe går på pension.

  • leif siger:

    Hvad så med artilleriet??Det er velkendt at mellemøstlige nationer har en århundredårig tradition for “vennetjenester”????

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ Hans Peter Michaelsen

    Et lobbyfirma for Scania kan vel ikke påstås at være “på neutral bane”?

  • @Svend-Erik Hansen. Så vidt jeg kan læse, har firmaet mange andre kunder end Scania. Humlen i det hele er, at FMI interne regler klart angiver rammer for kontakt med industrien før, under og efter et udbud. Her taler vi om en alm. reception ifm. en 70 års fødselsdag. Desuden er der ingen mulighed for at en chef alene kan påvirke udfaldet af en evaluering. Det er den etablerede projektorganisation som fremlægger en anbefaling til den chef som har prokura til at beslutte. Forsvaret har således en hel klar proces som forhindrer at der tages usaglige beslutninger i materielanskaffelser.

  • Hjf siger:

    Lobbyisme ER korruption. Det er en typisk elitær antagelse at borgerne er naive. Ikke følger med i den ene skandale efter den anden – isenkram til forsvaret, til DSB, energisektoren, osv.

  • Dan siger:

    Lobbyisme er ikke korruption, men en af grundene til at der findes vagthunde. Her var der nogen som burde gø, men mon ikke medierne tager sig en slapper igen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *