Danmark forhandler ikke om prisen på vores nye F-35 fly. Og hvis ikke vi køber komponenter nu, så kan det forrykke hele tidsplanen for Danmarks kampflyanskaffelse og i værste fald betyde, at vi står helt uden kampflykapacitet i flere år. Det er kort fortalt konklusionerne i dette indlæg.

Det er naturligvis ikke ideelt at skulle lægge penge på bordet inden man har indgået den endelige kontrakt om Danmarks indkøb af op til 27 F-35 kampfly. Det er hvad forsvarsminister Peter Christensen i dag vil bede Folketingets Finansudvalg om lov til at gøre, sådan så vi kan få indkøbt nogle komponenter, som skal bruges i produktionen af flyene om få år. Komponenterne udgår snart af produktion og derfor skal vi handle nu.

Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at Danmark IKKE forhandler om prisen på flyene i de igangværende forhandlinger med Lockheed Martin. Det gør Joint Program Office på vegne af alle ni partnerlande i F-35 programmet. Det er sådan F-35 partnerskabet har været skruet sammen siden Danmark gik med i det for næsten 20 år siden. En serviceoplysning i relation til dagens artikel i Jyllands-Posten. Den kunne nemlig godt give indtryk af, at vi forhandler om prisen.

Planen p.t. er at de første 17 danske fly skal indgå i den flerårige kontrakt på levering af fly i batch 12, 13 og 14 i årene 2021-2023, som LM og JPO gerne skal indgå om godt et års tid. En kontrakt om et storindkøb på langt mere end 100 fly til Danmark og andre af partnerlandene.

Det betyder at alle lande, der gerne vil med i det storindkøb, skal komme op med penge til komponenter på forhånd. Det gælder blandt andet for Norge. Så problematikken er ikke isoleret til Danmark. Og praksis med indkøb på forhånd er helt normal indenfor flyproduktion.

Som vi var inde på i går, så er der som bekendt heller ikke tale om reservedele. (Læs her gårsdagens indlæg om striben af misforståelser i sagen om komponentindkøbet). Der er tale om komponenter, der skal indgå i produktionen af flyene i storindkøbet. Så hvis Danmark ikke køber komponenterne nu, så kan vi ikke komme med i storindkøbet og må formentlig vente med at komme med i batch 15 eller senere. Det vil i værste fald betyde, at Danmark først kan få sine første fly i 2024.

Så komponentindkøbet hænger faktisk sammen med bestræbelserne på at få flyene til den bedste pris ved at være en del af et storindkøb forhandlet hjem af de drevne folk i Joint Program Office. Eksempelvis så blev forhandlingerne om prisen på flyene i den såkaldte batch 9 fornylig afsluttet med at JPO slog i bordet og dikterede hvad prisen skulle være. Efter omkring halvandet års forhandlinger havde JPO og Pentagon fået nok. Danmark er repræsenteret i JPO, der ledes af General Chris Bogdan. Ham mødte nytkampfly.dk som bekendt i september i år.

Fra politisk hold er man bekymret for om prisen for F-35 vil blive højere end vi måtte ønske, når nu vi forhandlingsmæssigt står svagere ved allerede at have lagt penge på bordet. Paradoksalt nok, så handler komponentindkøbet og det efterfølgende storindkøb netop om at få sikkerhed for prisen.

Desuden handler det om at få flyene leveret, så vi ikke står helt uden kampflykapacitet i flere år. F-16 flyene kan som bekendt allerhøjest holdes i luften indtil 2024. Og allerede nu med planlagt levering af første F-35’ere i 2021, så kommer vi til ikke at kunne udsende kampfly på internationale missioner i mindst to år – og formentlig længere. Og i værste fald, så kan vi risikere at stå helt uden kampflykapacitet i et eller flere år. Det kan være hvis F-16 flyene bruges så meget, at de ikke kan holdes flyvende til 2024. For selvom de første danske fly måtte rulle ud fra Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i 2024, så kan de formentlig først indsættes operativt i 2026. Så i værste fald taler vi om ingen kampflykapcitet i 2024-2026.

Så hvis man blokerer for det aktuelle komponentindkøb, så kan det forrykke hele tidsplanen for Danmarks kampflyanskaffelse og have stor betydning for Danmarks kampflykapacitet.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

25 Comments for this entry

  • Svend-Erik Hansen siger:

    “Det betyder at alle lande, der gerne vil med i det storindkøb, skal komme op med penge til komponenter på forhånd. Det gælder blandt andet for Norge.”

    Det er åbenbart bare ikke gået op for Norge endnu.

  • Endre Lunde siger:

    Svend-Erik – det er det – vi kjøper også disse komponentene, i likhet med alle de andre partnerlandene.

    Mvh,

    Endre Lunde
    Kampflyprogrammet i Norge

  • Jeps siger:

    Du skriver at det er helt normalt med en forhåndsbetaling (inden kontraktforhandlingerne) -vil det sige at der er lignende eksempler fra tidliger tiders indkøb af fx. F-16 og Draken?
    Uanset om vi forhandler pris med LM eller JPO, synes jeg stadig at denne forhåndsbetalingsmanøvre stiller os i en dårligere forhandlingsposition, men måske i en bedre levering-til-tiden position. Ærgerligt vi er så presset på tid!

  • E. Petersen siger:

    Tak til Endre Lunde og AK

    for at oplyse, at Norge også skal købe disse komponenter, at det her er helt normal indkøbsprocedure og at der i bund og grund er tale om et storindkøb til en given batch for at få leveret sine fly til tiden.

    Men skaden er jo sket. Og så kan man jo vente på, hvor meget spalteplads medierne afgiver de kommende dage til omformulere/undskylde/dementere “indkøbsskandalen”

  • Anker Steen Sørensen siger:

    Mage til cirkus skal man lede længe efter. Det her er blot sikre, snak, snak for at binde os nu. Kald det komponenter eller noget andet. Det vedrører ikke sagen. Hvornår skal vi så købe en vinge, et canopy, en motor osv.osv. Stop det cirkus og vær fri når der skal forhandles. Vi skal ikke være bundet af nogle investeringer på nuværende tidspunkt.

  • Endre Lunde siger:

    Jeps, verken Norge eller Danmark forhandler pris med JPO! Vi melder bare inn hvor mange fly vi skal ha, og når vi ønsker de levert. Deretter forhandler de pris på våre vegne. Alt dette reguleres under det som er kjent som “Production, Sustainment and Follow-on Development” MoU (Beskrevet i “Section VI” fra side 41 her: http://www.jsf.mil/downloads/documents/JSF_PSFD_MOU_-_Update_4_2010.PDF)

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ Endre Lunde

    Tak for svar.

    Norge har godkendt 12 fly i dette block buy såvidt, at jeg kan forstå.

    Hvor meget betaler Norge forud for at kunne være med i Block-buy’et?

    Og er de to norske F-35 stadig groundet pga. fejlen med et isolationsmateriale?

  • Anker Steen Sørensen siger:

    Norge har også købt til en “favorabel” meget høj pris.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ E. Petersen

    Burde LM eller underleverandøren ikke selv stå for denne udgift?

  • jenoghen siger:

    No problem. Der bliver jo nok alligevel heller ikke noget fly til (over)tiden:

    In the memo, Gilmore repeated his claim that the F-35 “clearly” will not be able to finish its development phase – called System Development and Demonstration (SDD) – and begin operational testing as planned in August 2017. The full flight envelope, weapons clearances and verified mission data file for the aircraft’s final warfighting software load, Block 3F, will not be available before May 2018, DOT&E states in the memo.

    In fact, Gilmore believes IOT&E likely won’t start until late 2018 or early 2019, unless DOD decides to start the test phase without “significant aspects” of full 3F capability, a DOT&E spokesman recently told Aviation Week.

    http://aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/uploads/2016/11/16/F35memo.pdf

  • Endre Lunde siger:

    Svend-Erik – regjeringen har bedt Stortinget om fullmakt til å kjøpe fly i alle de årene Block-Buy er tenkt gjennomført. Vi har ikke oppgitt eksakt hvor mye av betalingen vi skal fremskynde (er jo blant annet dette JPO skal forhandle om på våre vegne) men vi ser for oss en innsparing på rundt 385 millioner norske kroner for de 12 flyene dette gjelder. Les mer om dette her: http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2016/10/06/hvordan-vi-kan-spare-flere-hundre-millioner-ved-a-bestille-12-f-35-i-2017/

    Ja, begge våre fly er på vingene igjen, har vært det i over en uke. Se bilde av det siste av disse to her: http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2016/11/11/dette-biletet-er-historisk/

    Anker – vår grunnpris for F-35 er akkurat den samme som den amerikanske. Det som kommer i tillegg for oss er at vi skal betale for integrasjon av bremseskjerm, samt noen andre mindre nasjonale tilpasninger (krypto, sertifisering, osv.)

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    Det är väl ett sätt att gömma styckkostnaden, betala i förväg så kan vi säga att priset är så här mycket lägre.

    Sen kan man ju undra vad det är för hemliga komponenter, kanske är vi tillbaka till dyra verktyg typ en skiftnyckel för 50000 $.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ Endre Lundre

    Tak for linket.

    Morten Klever forklarer det fremragende.

    Det understreger, hvor dårlig den danske regering er til at kommunikere oplysninger om F-35 ud til Folketinget og offentligheden.

    Er det ikke på tide, vi slår det danske og norske forsvar sammen?

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Der er dog den forskel, at Stortinget har godkendt købet de 12 norske fly, herunder forudbetalingen.
    Folketinget har endnu godkendt købet af de 17 danske fly i det omtalte Block Buy.

    Naturligvis fordi Danmark endnu ikke har forhandlet færdigt med JPO/LM/USA.

    Tingene sker altså i den forkerte rækkefølge.

  • CP siger:

    Er det her ikke den gamle historie med manden som sidder på ryggen af en tiger. Hopper han af spiser tigeren ham, bliver han siddende kommer han bare længere og længere ind i junglen.

    Hvis vi køber delene er vi fanget uanset hvad forhandlingerne ender med, hvis vi ikke gør går vi glip af et blok buy..

    Nu skulle vi jo i første omgang først have 21 fly, de sidste er jo afhængige af visse forudsætninger.. Så, hvor mange fly har vi købt komponenter til?

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ Andreas

    Vi behøver ikke at betale forud for at være med i LRIP/FRP 12, 13 og 14.

    Vi skal betale forud for at kunne være i et Block Buy, der giver os lidt billigere fly end på normale vilkår.

    Vi kan altså stadig få vores fly til tiden selvom, vi ikke lægger 100 mio. kr ud nu.

  • Kenneth siger:

    Skulle ha köpt Gripen = överkomligt i pris och underhåll m.m. samt färre problem i största allmänhet.

  • Andreas siger:

    @Svend-Erik: Komponenterne skal indgå i de fly, der skal bygges i block 12, 13 og 14. Det er ikke reservedele til senere brug.

  • Andreas siger:

    @Kenneth: Den svenske regering og SAAB valgte selv at trække sig ud af den danske konkurrence. Så vi nåede ikke at få muligheden for at købe Gripen.

  • Andreas siger:

    @Anker Steen: Vi valgte at gå med i JSF-projektet under de her betingelser, hvor JPO forhandler på vegne af os alle sammen. Hvis vi var normal FMS-kunde som Japan, Korea og Israel, så ville vi ikke kunne få samme vilkår. At være partnerland giver også nogle fordele i forb. med træning og uddannelse:

    http://nytkampfly.dk/archives/6860

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ Andreas

    Enig, men vi behøver ikke at betale forud for at være med i batch 12, 13 og 14.

    Det er kun, hvis vi vil være med i et Block Buy sammen med f.eks. Norge, at vi skal betale de 100 mio. kr nu.

  • Qa siger:

    Kære alle skribenter og kloge hoveder. Det turde være børne lærdom for lars og andre der har været ansat i mange år i materielverdenen at denne for for manipulatrion af omgivelserne ikke holder vand. Jeg tør væde en rigtig god flaske rødvin på at DK kunne forhandle denne sag væk og stadig opnå det som man ønsker. Jeg må sige at der med tiden på alle niveauer er kommet mange amatører og DJØFér ind i analyse og beslutningsverdenen omkring forsvarets anskaffelser.Det gavner ikke sagen.

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    @ Andreas

    Att vara med i JSF-projektet innebär även att Danmark betalar för att vara med alltså även här är det betalning i förtid eller den kostnaden glöms bort när det egentliga priset skall beräknas.

    Det är inte konstigt att FXM och Saab drog sig ur när reglerna för LM inte var desamma.

  • Kenneth siger:

    @ Andreas “Den svenske regering og SAAB valgte selv at trække sig ud af den danske konkurrence. Så vi nåede ikke at få muligheden for at købe Gripen.”

    Jag vet, jag vet! Men vems fel är det – felet ligger inte på den svenska sidan av sundet den saken är klar! Och även om Saab hade varit kvar så var ju hela tillställningen riggad från första början precis som i Norge. Att sedan Saab, när det gick upp för dem vart vindarna blåste, valde att inte göra ytterligare en norgehistoria – fastän i dansk regi – vem kan klandra dem för det? Det räcker med att ha blivit ordentligt blåst EN gång…

  • Anker Steen Sørensen siger:

    Nej Andreas det gjorde vi ikke. Så ville der heller ikke være noget at forhandle om.
    Har du en reference der viser vi kan komme til at betale før vi har besluttet os? Nej vel?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *