Når Lone Lindsby den 30. december slukker computeren og forlader kontoret i Nyt Kampfly Programmet i Forsvarsministeriet, så sker det på et særdeles kritisk tidspunkt for processen med at anskaffe Danmarks nye kampfly. Tidspunktet kunne dårligt have været meget værre. For siden typevalget blev truffet den 9. juni i år har Lone Lindsby og hendes medarbejdere forhandlet intenst med Lockheed Martin og Joint Program Office om vilkårene omkring leveringen af de op til 27 nye danske F-35 kampfly.

Her handler det om at få papir på de garantier og priser, som producenten lovede i sit evalueringssvar. Og om at få Lockheed Martin til at levere de ting på industrisiden, som de stillede os i udsigt op til typevalget.

I forvejen står vi ikke i den bedste forhandlingsposition. LM og JPO er udmærkede klar over at vi køber deres fly uanset hvad og forsvarsministeren har lige frem sagt, at vi ikke har noget øvre loft for hvor meget vi vil betale. Desuden er det Danmarks intention at afslutte kontraktforhandlingerne om under et år, så man kan fremlægge et aktstykke om indkøb af de første 17 fly for Finansudvalget inden udgangen af 2017. Det er nødvendigt for at komme med i det tre-årige “block buy”, som gør, at vi kan få de første fly leveret til træningscenteret på Luke Air Force Base i 2021. Kommer de senere end det, bliver hullet, hvor vi ikke kan udsende kampfly på internationale missioner, endnu større end der er udsigt til på nuværende tidspunkt.

Selvfølgelig afhænger sådan noget her ikke af enkeltpersoner. Men når vi sidder overfor så benhårde forhandlingsmodstandere som LM og JPO, så gælder det om at stille i stærkeste opstilling med erfarne folk, som ikke så nemt lader sig løbe om hjørner med. Og som er nede i materien.

Med Lone Lindsbys kommende exit har de tre mest centrale personer i arbejdet med beslutningsgrundlaget i øvrigt forladt skuden eller annonceret at de vil forlade skuden. Som nytkampfly.dk kunne dokumentere tilbage i maj, så blev beslutningsgrundlaget omkring valg af nyt kampfly lavet færdig et helt år før regeringen med statsminister Lars Løkke Rasmussen og forsvarsminister Peter Christensen i spidsen lagde det frem den 12. maj i år.

Det vil sige, at beslutningsgrundlaget reelt blev færdiggjort i maj 2015, hvor Lars Findsen var departementschef i Forsvarsministeriet. Han fik få dage før jul det år sparket ned ad stigen til en stilling som FE, mens FE-chefen blev ny dep-chef. I maj 2015 hed forsvarschefen Peter Bartram. Det gør han stadig. Men kun under to måneder endnu. Og i maj 2015 hed direktøren for kampflykontoret Lone Lindsby. Det gør hun stadig. Men kun halvanden måned mere.

Findsen, Bartram og Lindsby sad sammen med den kommende forsvarschef, Forsvarsministeriets nuværende koncernstyringsdirektør Bjørn Bisserup, i den styregruppe, der havde det sidste ord i forhold til hvad der skulle stå i indstillingen til politikerne. En styregruppe, hvor bølgerne efter sigende til tider gik højt. Ikke mindst da Findsen og Bisserup pludselig trak den såkaldte F-16 analyse ned over det hele. En analyse, der slet ikke havde gennemgået samme eksterne kvalitetssikring, som resten af beslutningsgrundlaget. F-16 analysen dannede grundlag for den udskældte såkaldte dimensioneringsrapport, der blev lagt frem sammen med det øvrige beslutningsgrundlag.

Nu vil alle fire medlemmer af styregruppen så være væk, når/hvis kontraktforhandlingerne ender ud med, at flyene bliver dyrere end forventet. Og medmindre Anders Samuelsen kommer ned fra sit træ, så vil der formentlig også være skiftet ud på forsvarsministerkontoret den dag aktstykket skal bæres over slotspladsen til finansudvalgets mødelokale.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

12 Comments for this entry

  • René Holst Kristensen siger:

    Har i heletagt ind terrasse for fly .?. Hvis ja så køb svensk fly. Det er da det nemest. …

  • PO siger:

    Hej er der nogen herinde som ved lidt om hvad stumper det er vi skal købe før flyene er bygget og kontrakten underskrevet?

    https://ing.dk/artikel/danmark-tvunget-at-fremskynde-indkoeb-dele-f-35-ved-at-udgaa-markedet-188170

    Mvh
    PO

  • Denis Petersen siger:

    Der er så meget IC4 skandale i det her
    Og det kommer til at koste det tredobbelte af hvad man havde tænkt sig.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Hahahahahaha :)

  • Søren Jensen siger:

    Jeg synes helt ærligt, at det her begynder at lugte langt væk af, at der ganske bestemt ikke er nogen der har lyst til at kunne holdes ansvarlig for det her project.
    Når først det begynder at gå op for danskerne, hvad det her kommer til at koste, og hvor lidt vi reelt har fået for pengene, vil der blive travlhed ved de forskellige håndvaske.
    Jeg kan faktisk godt forstå, at de forskellige beslutningstagere ikke har lyst til at blive hængende for at vente på det.

  • Dan siger:

    (Hviskende: Statsrevision? Hvor er I?).

  • Endre Lunde siger:

    Tror jeg er en misforståelse – det er jo ikke den danske kampflydirektøren som skal sitte og forhandle om betingelser for de danske flyene? Danmark er med i det flernasjonale programmet, akkurat som Norge, og melder inn hvor mange fly de skal ha, og når – og skal programmet gjøre resten. Den danske prisen påvirkes lite av hvem som leder programmet…

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ Endre Lunde

    Man er i Danmark overbevist om, at man kan forhandle sig frem til en bedre pris end den “normale” fra JPO.

  • Rytteren siger:

    Der er jo andet end fly i pakken at forhandle om.
    De andre partnerlande har også forhandlet – også Norge.

  • Hjf siger:

    De har sikkert deres på det tørre nu, så hvorfor blive og “face the consequenses”?

  • Jens C. Hansen siger:

    Well, de har jo heller ikke så meget at lave nu, efter de har ‘arbejdet baglæns’ i flere år, startende med typevalg af F-35, og så skrevet alt materialet ud fra det, og fravalgt alt hvad der kunne have peget på andet end F-35.

    Det må de have fået en klækkelig sum for, og ikke nødvendigvis ‘over bordet’.

    Selvfølgelig vil de ikke blive og stå til måls for, hvad der vil komme frem i lyset af fravalgte oplysninger og andet luskeri.

    Jeg spekulerer bare på, hvordan vi dog skal kunne forsvare os mod Rusland, når det står klart at F-35’s stealth-teknologi er overvundet af nyere radar, og vi ikke kan købe andet det næste årti, fordi alle pengene er brugt?

    Det vil slet ikke undre mig, hvis flere af dem fra kampfly-kontoret flytter til udlandet næste år. Det kan de selvfølgelig ikke gøre lige med det samme, det ville se lidt for mistænkeligt ud.

    De må eddermame grine over hele femøren, hver gang de er på vej til banken og hjem igen, i mange år efter det her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *