Så længe Danmark fortsat forhandler med Joint Program Office og Lockheed Martin om stykprisen for de første 17 af vores op til 27 F-35’ere, så giver det ingen mening at lægge sig fast på en grænse for hvad flyene må koste per styk.

Det er svaret fra forsvarsminister Peter Christensen (V) på et opfølgende spørgsmål fra Alternativets freds- og forsvarsordfører René Gade efter samrådet i Forsvarsudvalget den 13. oktober om økonomien i Danmarks anskaffelse af F-35’erne.

Gennem Forsvarsudvalget spørger René Gade:

”Kan ministeren i forlængelse af samrådet om anskaffelsen af nye kampfly angive en beløbsgrænse for, hvornår de nye F35 fly vil blive for dyre at anskaffe?”

Men det ville ikke være hensigtsmæssigt, så længe Danmark forhandler benhårdt for at få den laveste pris som muligt, svarer ministeren:

”Ud fra et ønske om at opnå den lavest mulige pris, anser jeg det ikke for hensigtsmæssigt at fastsætte en beløbsgrænse for evt. fordyrelse af kampflyanskaffelsen. Udviklingen i prisen på F-35 har fulgt forventningerne i en årrække, og det forventer jeg også vil gøre sig gældende i de kommende år.”

Peter Christensen henviser desuden til, at ifølge aftalen om F-35 anskaffelsen fra den 9. juni i år mellem S, R, LA, V og DF, så skal prisen først fastlægges senere. Og eventuelle prisudsving skal dækkes indenfor forsvarets økonomiske ramme.

”Den afsatte økonomi og finansiering fremgår af aftalen om anskaffelse af kampfly. Det fremgår endvidere af aftalen, at den endelige fastlæggelse af prisen først vil ske efter kontrahering med leverandøren, og at usikkerheder i den forbindelse finansieres inden for Forsvarets økonomiske ramme.”

Ministeren gør til sidst opmærksom på, at Alternativet og de øvrige partier vil få et aktstykke forelagt i Finansudvalget, når Forsvarsministeriets kampflykontor er færdig med forhandlingerne og er blevet enige med JPO om en stykpris.

”Endelig fremgår det af aftalen, at forsvarsministeren vil fremlægge et aktstykke for Folketingets Finansudvalg vedrørende den samlede anskaffelse, og at forsvarsministeren vil vende tilbage til Finansudvalget, hvis der under anskaffelsesforløbet opstår væsentlige afvigelser, herunder økonomiske, jævnfør budgetvejledningen.”

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

15 Comments for this entry

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    Danmark kan väl knappast förhandla om priset på annat sätt i vilken “slot” man vill ha planen det är ju en gemensam planering när det finns plats mellan alla beställare och samma pris för alla.

  • Dan siger:

    Det eneste forhandlingsmiddel man har, er at man kan handle med bestillingstidspunktet. Hvis man ytrer ønske om at ville vente med bestillingen til et senere slot, så står LM med et (lille) hul, der skal udfyldes (betales) af en anden. I yderste konsekvens kan man lade hele processen gå om, for der er vist ikke lavet nogen endelige aftaler, eller tager jeg fejl?

  • VSMUT siger:

    @Dan:

    Hvor seriøst tror du lige at de andre kampfly-producenter vil tage Danmark hvis vi tager processen om igen? Danmark har bevist at vi ville have F-35 uanset hvad, hvorfor skulle Airbus/Boeing/SAAB spilde flere midler på endnu en omgang der alligevel vil være besluttet på forhånd? Det er alligevel kun 21 fly vi taler om.

  • Rytteren siger:

    @Bättre flyg än stå i hangaren

    Ja fly prisen er der ikke så meget at gøre ved. Men der er jo meget andet med i pakken der kan forhandles om.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Det er så langt ude, man tror, det er en spøg, men dele til Danmarks “fremtidssikrede” F-35 er på vej ud af produktion:

    “F-35 programmet (dvs. programorganisationen under det amerikanske forsvarsministerium med overordnet ansvar for F-35 kampflyet) har dog konstateret, at visse dele og materialer til de produktionsserier, hvori de danske F-35 fly skal indgå, forventes at udgå af produktion fra underleverandørens side – inden produktionen af de danske kampfly påbegyndes.”

    http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20161/aktstykke/aktstk14/20161_aktstk_anmeldt14.pdf

  • E. Petersen siger:

    Ja næsten som at Trump blev præsident :-)

    Verdens hidtil største industriprojekt og så har man ikke styr på supply chain !!!.

    Håber da virkelig der er en fornuftig forklaring

  • CP siger:

    Var en af “fordelene” ikke at man ikke skulle ligge inde med reservedele? Nu skal man så købe komponenter som skal amortiseres, det giver da slet ikke mening.

  • Dan siger:

    @ VSMUT 20 milliarder + er da også en bid. Det handler ikke om alvor, men om penge, og den akkumulerede vækst for fx Boeing og Saab i at have et åbent samlebånd.

    Nu tror jeg ikke at processen går om, men det seneste issue med reservedelene er da pinligt nok. Og når ministeren ikke vil sætte en smertegrænse på hvad der skal betales pr. fly hænger det vel meget fint sammen med at ex. et dæk i dag koster 10000 USD, men i morgen når det ikke laves længere vil koste 100.000 USD. Jeg skal lige love for at lorten er ved at ramme propellen (og undskyld sprogbruget) igen.

    (Undskyld de fækale sammenligninger. Det var ikke tilsigtet).

  • Schmidt siger:

    Lad os komme ud af den handel, mens vi kan.
    Andre er villige til at lægge jobs og teknologi i DK.
    Ved et andet fly, kunne vi få lidt flere.
    Nu hvor vi SKAL tilføre flere penge til forsvaret=(Trump). Kan der måske blive råd til F-35. Men stadig kun til den.

  • E. Petersen siger:

    Og EF alternativet er så næsten væk

    3 af 4 samlebånd begynder nedlægning i 2017. Kun den Italienske linje fortsætter et par år mere og det minder mest af alt om de sidste krampetrækninger med produktion af 9 stk./år.

    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/177740/eurofighter-four-face-hard-decisions-on-production,-damages-as-orders-run-out.html

  • KimE siger:

    Tyskland har inte tagit något beslut på efterföljare till eurofighter, de lär behöva bestämma sig snart antingen en ny Tornado som de har föreslagit tillsammans med GB ,en uppgraderad eurofighter eller kanske f35.

  • Schmidt siger:

    Så tager vi bare Gripen. Super fly til prisen, flest job i DK og nemt samarbejde med naboen.

  • CP siger:

    Hvilke komponenter er det der udgår? Hvis vi skal have fly fra lot 13 virker det jo helt skørt…

  • MPC siger:

    Her er et interview med een af de tre herrer som tegnede f-16 i sin tid. Som så mange andre hagler han vores IC-4 fly ned. Og der er også nået for alle jer Grippen tilhængere her, godt nok i en sidebemærkning.

    https://tippingpointnorthsouth.org/2016/08/04/the-mission-of-the-f-35/

    GodSØndag – Fred og Fantasi

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    Är det inte här Danmark ska konkurrera om tillverkningen http://gramsluftfartsblogg.blogspot.se/2016/11/f-35-oppdatering-teknisk-ukeblad.html Norge fick ingenting intressant kommentar om bromsskärmen som Norge betalat utvecklingen för men Holland fick tillverka.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *