Det bliver virksomheder i UK og Holland, der skal vedligeholde 65 af de vigtigste komponenter på de F-35 fly, som skal anvendes i Europa. I alt skal 774 komponenter vedligeholdes og Joint Program Office har nu udpeget hvor de første 65 komponenter skal vedligeholdes. Indenfor 2-3 år lægger man sig fast på hvor i Europa de resterende 709 komponenter skal vedligeholdes.

I de første år efter at flyet er sat i fuld drift omkring år 2021 er der kun brug for en vedligeholdelsesfacilitet per komponent uden for USA. Derfor vil 48 komponenter frem til 2025 blive vedligeholdt i UK, 14 i Holland og tre i Australien. Efter 2025 rykker vedligeholdelsen af de tre komponenter fra Australien til UK hvad angår vedligehold for europæiske kunder.

Til gengæld skal Australien fra 2025 stå for at vedligeholde 64 ud af 65 komponenter fra de asiatiske kunder, mens Sydkorea får ansvaret for én komponent.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen hvilke 65 komponenter på F-35’eren, der er tale om. Men der er som nævnt stadig 709 andre komponenter tilbage. Og industrier i andre lande kan sagtens komme i betragtning til vedligehold af nogle af dem.

”These initial repair technology category assignments do not preclude the opportunity for other F-35 Partners and FMS customers, including those assigned initial airframe and engine capabilities, to participate and be assigned additional future sustainment workload, to include other components, Support Equipment, Full Mission Simulators, Autonomic Logistics Information System (ALIS), and Maintenance Training devices as the fleet grows and the F-35 global presence expands,” skriver Joint Program Office i en pressemeddelelse.

Så løbet er langt fra kørt for de danske virksomheder. Her ville en kontrakt på vedligehold af komponenter til alle F-35’ere i Europa være en kæmpe ting for selv de største danske forsvarsvirksomheder.

Dette er den første tildeling af komponentvedligehold. I 2014 blev det såkaldte ”Maintenance, Repair, Overhaul and Upgrade (MRO&U)”-arbejde på de europæiske F-35’ere fordelt. Det gik til Italien med UK klar til at supplere. ”Heavy maintenance” af de europæiske F-35 motorer skal i første omgang foregå i Tyrkiet. Men 2-3 år efter det er startet op, vil Norge og Holland levere ekstra motorvedligeholdelseskapacitet.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Comments for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *