Vil Danmark få leveret fuldt færdigudviklede F-35 fly? Hvordan vil F-35 blive moderniseret og holdt up to date? Og hvordan sikrer man, at russerne og kineserne ikke indhenter os?

Det spurgte vi General Chris Bogdan, chef for F-35 Joint Program Office (JPO), om, da han var i København i sidste uge i forbindelse med F-35 partnerskabets halvårlige Joint Executive Steering Board-møde (JESB). Her stillede han op til et eksklusivt interview med “the influential Danish blogger” – som generalen smigrede redaktøren ved at betegne ham som.

”Når Danmark modtager sine første fly i 2021, så vil al den grundlæggende udvikling til at levere alle de kapaciteter, som Danmark ønsker, være indeholdt i de fly. Faktisk vil et fuldt ud udviklet fly blive leveret til andre lande i 2018,” forklarer Chris Bogdan med sin hæse stemme og fortsætter:

”Så Danmark får i 2021 et fuldt ud kapabelt fly, som i flere år før det, er blevet prøvet og testet. De vil også være en del af et program, som bliver ved med at modernisere flyet.”

Og den modernisering over flyets 30-40 år lange levetid bliver skruet anderledes sammen end de “Midlife Upgrades” (MLU), som de danske F-16 fly har gennemført seks af. Her har været tale om store enkeltstående projekter. Med F-35 bliver det anderledes.

”Der vil være opdateringer af F-35’eren over dets levetid. Men det er ikke ”Midlife”. Det vil være langt tidligere end det, fordi vi vil sikre, at F-35 fastholder sit teknologiske forspring i forhold til de nye trusler og inkluderer alle de nye teknologier, som det kan. Så vi vil kontinuerligt modernisere programmet og vi vil ikke gøre det med 10 eller 20 år imellem. Vi vil gøre det nogenlunde kontinuerligt gennem programmets levetid,” fortæller generalen, der har ledet JPO i fire år og er tidligere testpilot.

At man vælger den tilgang skyldes blandt andet, at flyet i virkeligheden er mere computer end fly.

”Det er nemmere i dag end det var tidligere at kontinuerligt modernisere flyet. Det skyldes, at F-35 er meget ”software intensive”. Du kan ændre og modernisere softwaren for at få nye evner. Det er meget nemmere end at lave hardware-ændringer,” understreger Chris Bogdan.

Der er dog planlagt hardwareændringer. Hvor de med F-16 kom som store MLU’er 10-20 år inde i flyets levetid, så kommer de i F-35’s tilfælde i mindre bidder. Og den første kommer meget snart.

”Den første hardwareopgradering, som finder sted omkring år 2023, vil inkludere nye computere på flyet. Flyets struktur, vinger, understel, brændstoftankene, motor eller stealth-evnerne er der ingen intention eller behov for at ændre lige med det samme. Men den indvendige teknologi i form af computere og skærme bliver hurtigt bedre og bedre. Derfor vil vi udskifte dem i 2023 for at få flere softwaremuligheder og flere muligheder for at opgradere flyet,” forklarer Chris Bogdan.

Da vi spørger ham hvordan vi sikrer, at F-35 og dets stealth holder trit med ny russisk eller kinesisk radarteknologi, så vender han den om.

”Det rigtige spørgsmål er hvordan de holder trit med os. Når det kommer til stealth-teknologi, så er vi en generation foran alle andre i verden. Det er sådan det ser ud på ydersiden af flyet,” understreger Chris Bogdan.

Kigger man ind bag den grå facade, så er F-35 endnu længere foran.

“Den anden del, som gør F-35 til noget specielt, er det indvendige. Sensorerne, computerkraften, hjelmen, display’ene som giver piloten et klart billede af hvem der gør hvad til hvem, Vi ved, at dette fly indvendigt er stormskridt foran hvad som helst andet i verden. Det vil tage lange tid og meget teknologi at indhente det her fly. Det betyder ikke, at russerne og kineserne ikke forsøger så hårdt de kan at indhente os. Men det der gør det her fly specielt og en kløft mellem hvad vi har og hvad de har, det er indvendigt. Og det vil tage dem lang tid at nå dertil hvor vi er,” pointerer Chris Bogdan og fortsætter:

”Vi skal bare sikre os, at vi fortsat har den kløft og den fordel, som vi har. Det er derfor vi ønsker kontinuerligt at modernisere flyet. Det skylder vi Danmark og alle vores partnere, så hvis I en dag skal i kamp, så er det ikke en fair kamp. For I kommer med den bedste teknologi og de bedst trænede piloter.”

På Joint Executive Steering Board-mødet (JESB) i Bella Centeret har partnerlandene netop diskuteret hvad det kommende “Follow-on moderniation program” skal indeholde for at F-35 fortsat er “stormskridt” foran fjendens fly, radarer og jord-til-luft systemer. Hvilke nye teknologier ønsker man på flyet? Hvornår kan de komme på flyet og hvor meget vil det koste? Hvilke forbedrede evner vil det give og hvordan kan Joint Program Office få alt det til at fungere?

Det har generaler og majorer fra de ni partnerlande diskuteret og nu er det så Bogdan og co.’s opgave at få det ført ud i livet. JESB’en er nemlig en form for bestyrelsesmøde og Joint Program Office er kontoret, der styrer projektet fra dag til dag med Bogdan som en slags administrerende direktør.

Dette var den tredje artikel baseret på mødet mellem “den indflydelsesrige danske blogger” og General Bogdan. De to andre kan læses her og her.

Nu vil redaktøren gå i tænkeboks og reflektere over hvad generalen har sagt og så udbrede refleksionerne i et senere indlæg. For som generalen sagde til sidst: “A lot of people are listening to you”. 🙂

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

22 Comments for this entry

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    Så är block 4 klart då, för först med block 4 finns väl grunderna för ett fungerande plan?

  • CP siger:

    “Så Danmark får i 2021 et fuldt ud kapabelt fly”

    “Den første hardwareopgradering, som finder sted omkring år 2023”

    Hvem skal betale det?

  • Thomas Larsen siger:

    Til sammenligning.
    Ny PAK-FA/T-50 video:

    https://www.youtube.com/watch?v=KaACiRpeK74

    Russerne planlægger åbenbart at købe mindst en (“1”) eskadrille i 2017.
    Ganske flot fly, der både virker super hurtig og adræt. Tilgengæld skulle den vist ikke være så stealth som F-22/35, og nok også mindre avanceret elektronisk. Måske mere sammenlignelig med Boeing stealth-fly på F-15/18 basis.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ Thomas

    Faktisk regnes PAK-FA af mange for at være et mere ægte stealth fly grundet det mere flade design. Det største stealth problem for PAK-FA menes at være designet af motorerne.

  • GD siger:

    Og så er der mange andre der betragter continuous curvature (B-2, F-22, F-35) som endnu mere stealth end “flader” (F-117).

  • E. Petersen siger:

    T-50 PAK er i følge flere kilder kun et stealthfly på papiret.

    http://www.businessinsider.com/russias-newest-fighter-jet-is-fifth-generation-in-name-only-2016-2?r=US&IR=T&IR=T

    Samtidig er programmet i alvorlige problemer mht. samarbejdet med Indien og mangel på økonomiske midler.

    Indien kalkulerer med at hver enkelt fly inkl. udvikling vil koste 1,3 milliarder/stk.(127 stk. i alt).

    Så fik Cost overrun på F-35 lige pludselig et positiv skær 🙂

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ GD

    F-22 er netop mere fladt i mangel af et bedre ord end F-35.
    Det ses også på Lockheeds udkast til F-X eller Boings F/A-XX.

    https://ing.dk/artikel/danmarks-valg-af-nyt-kampfly-naeste-generation-spoger-allerede-i-kulissen-181994

  • GD siger:

    @SEH

    Det er fordi du stirrer dig blind på den flade mave. Der er nogen der har sagt at stealth handler om form, form og materialer – den rækkefølge. Og former betyder ikke nødvendigvis en flad mave er den eneste og bedste løsning.

  • KimE siger:

    Att Ryssland bara har beställt 12 Pak-Fa säger hur imponerade de själva är av planet.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @ GD

    Jeg siger blot, at PAK-FA bruger samme design tilgang til stealth på dette område som F-22 og F-X. Eftersom meget af den amerikanske stealth teknologi bygger på russisk forskning, synes jeg måske, det er for tidligt at “skyde PAK-FA ned”.

  • KimE siger:

    Klyftan mellan Su35 och f35 är ca 600km i räckvidd.

  • GD siger:

    @ SEH

    F-22 er cc med flad mave. Jeg har ikke studeret/læst nok om formen på PAK-FA. Og det er svært at vurdere på formen alene ud fra hvad man kan se med det blotte øje. Jeg underkender ikke på formen alene.

    Hvad jeg derimod er ved at lægge mig fast på en mening om, er at når man studeret detaljerne på flyet, så afsløres det, at den underliggende produktionsteknologi ikke kan producere til spec/tolerancer der er kravet til stealth. Mao. de har taget den så langt de kan med deres teknologiportefølje og hvad de magter at drifte. Du kan se det på nitter/skruer/samlinger etc. Vi er i bedste fald som en “clean” Super Hornet. Det vil sige at den rette term for PAK-FA sandsynligvis er RO (reduced observable) og ikke low observable.

  • Thomas Larsen siger:

    @KimE
    2017 produktionen er vist “first batch”. Den store nyhed er nok at de påbegynder serieproduktionen.
    Men man skal nok heller ikke blive hysterisk paranoid over det. Det endelige antal vil nok blive langt mindre end vestens samlede flåde af F-22/35.

  • Thomas Larsen siger:

    @GD
    Man skal heller ikke glemme elektronisk krigsførelse (“ECP”).
    Selv F-35 er vist godt spækket med det, og russerne skulle være ganske ferme til det.
    I relation til ECP har den “fysiske stealth” selvfølgelig den fordel, at ECP+fysisk stealth er bedre end blot ECP (+en elendig radarprofil).

  • Thomas Larsen siger:

    Øv, “ECM” (Electronic Counter Meassure)ikke “ECP”. Aner ikke hvad “ECP” er.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Nu er det morsomt at minde om at de formler, der lå bag F-117 stealth, rent faktisk stammede fra Rusland. CIA og Lockheed Skunk Works arbejdede hårdt og længe på at finde ud af om også formlernes “stealth” virkning var gået op for det russiske system.

    Det var det ikke, var konklusionen. Men man havde et problem i designfasen – computer kraften var ikke stor nok til at designe en dobbeltkrum overflade, så det blev 2D overfladerne på F-117 og dens aparte udseende. Men det funkede.

    Ben Rich: Skunk Works: A Personal Memoir of My Years of Lockheed.

  • KimE siger:

    @Thomas. Jag tolkar det som att PakFa inte riktigt är färdig och att ryssland inte har råd att påskynda projektet. De 12 var inte en förbättring utan en nerdragning av antalet.
    Rysslands bröd kommer att vara uppgraderade su27 och mig29or med ett pålägg av su30 ,su35 sen fortsätter de med industristöd/små beställningar av su30m2,su30sm,mig35 för att hålla produktionslinjerna öppna i tre fabriker.

  • E. Petersen siger:

    Jeg har siden T-50 PAK startede set flyet ende som det amerikanske F-22 projekt – eneste forskel at F-22 blev et “state of art” produkt hvilket T-50 ikke gør.

    Målene var som med f.eks. F-35 skyhøje fra start.

    Der skulle bygges omkring 1000 T-50 hvoraf op i mod 50 % skulle eksporteres

    http://www.businessinsider.com/russia-expects-to-sell-1000-of-its-t-50-stealth-fighter-jets-2011-9?r=US&IR=T&IR=T

    Som det ses, er det nok tvivlsomt om kundepotentialet fra dengang overhovedet er i stand til at betale for “almindelige” SU-35 i dag.

    Og med en pris skilt på T-50 der er gå lodret op og koster mindst det dobbelte af det oprindelig planlagte er kundepotentialet nok forduftet fuldstædnig.

    Læg hertil at Indien har beskåret sit antal med ca 50 %(250 til nu 127) og ender i værste fly på 65 + nogle træningsfly. Rusland bygger kun 12 stk. indtil videre.

    https://themoscowtimes.com/articles/russias-t-50-aircraft-struggling-to-take-flight-but-older-su-35-surging-48893

  • KimE siger:

    Om Suchoj kan leverera aesa radar och bättre motorer så kan PakFa göra ha samma roll som F22,men det blir inte 2018 mer någon gång på 2020talet.

    Norge utrycker intresse som första nation att delta i ett “block buy” av F35. En begäran har gjorts i nya statsbudgeten för finansiering av 12 plan.
    http://aviationweek.com/defense/norway-wants-12-more-f-35s-plans-block-buy-2019

  • Thomas Larsen siger:

    @KimE
    M.h. radar faldt jeg over følgende:

    http://www.upi.com/Business_News/Security-Industry/2016/09/20/Russia-testing-fifth-generation-fighter-Sukhoi-PAK-FA/9391474393497/?ref=yfp

    … mest interessant er nok sidste afsnit:

    “In the early 2020s, the PAK FA could get a photonics-based radar system using active radio-optical phased array technology (known by its Russian acronym ROFAR). It should be able to view stealth aircraft at distances beyond the range of air-to-air missiles.”

    Jeg har ikke forstået nok af teknologien til, at kunne sige om radaren vil kunne lave missile-lock (som man har diskuteret meget på sitet) på længere afstand. Men hvis man kan se F-22/35 på over beyond-visual missilers afstand, vil man enten kunne undgå fjenden, eller alternativt opsøge dem til nærkamp.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Den artikel er ca. 10-15 år bagefter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *