I dag skete det endelig. Den indiske og den franske regering blev enige om salget af Rafale-kampfly efter årelange forhandlinger og tovtrækkerier.

For mere end fire år siden blev franske Dassault og deres Rafale-kampfly valgt i det, der på det tidspunkt var verdens største kampflykonkurrence. Rafale satte fem andre kandidater (Eurofighter, Gripen, F-18, F-16 og SU-35) til vægs efter blandt andet en seks uger lang test og løb med kontrakten om levering af 126 fly(!). En lav pris og gode indiske erfaringer med Mirage-flyet gjorde tilsyneladende udslaget. Desuden mentes det at have haft en betydning, at Dassault ville lade mindst 80 af flyene bygge i Indien.

Helt sådan endte det dog ikke i dag. Kun 36 fly kunne parterne blive enige om at Indien skal købe. Netop striden om hvor mange der skulle bygges i henholdsvis Frankrig og Indien var en af de helt store knaster. Det fremgår ikke af dagens pressemeddelelse fra Dassault hvor mange af de 36 fly, der skal produceres i Indien. Men mon ikke det bliver en meget stor andel.

Indien bliver formentlig Rafale-flyets første eksportkunde, i det flyet i dag kun bruges af hjemlandet Frankrig. Egypten og Oman er fortsat ved at forhandle de endelige kontrakter på plads med Frankrig – og det kan som bekendt tage sin tid.

Dassault valgte allerede i 2005, da Danmark udsendte sin første Request for Binding Information (RBI), at meddele os, at de ikke ønskede at deltage, da F-35 var valgt på forhånd. Om de havde ret i det, vil vi lade være op til den enkelte at vurdere…

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

21 Comments for this entry

  • Lars Duelund siger:

    Inden er ikke den første kunde, både Ægypten og Qatar har købt og, ihvertfald tildes modtaget dem,

  • Claus Hansen siger:

    Egypten har da vist modtaget 6-8 Rafale som er operative. Så det er ikke kun Frankrig som bruger Rafale Pt.

  • Jeps siger:

    Sukhoi-HAL-Dassault -Indien kan blive grobund for teknologi deling -hmm!

  • Thomas F siger:

    @Jeps, ja Indien har da en samarbejdsaftale med Rusland ikke? Jeg kan ikke forstå at Frankrig tillader dette, flyet ender jo i hænderne på en Russisk ingeniør….

  • E. Petersen siger:

    @Thomas

    og hvad med de franske Mistralskibe – det var vist kun under hårdt pres man ikke sendte dem til Rusland.

    Så Frankrig er, om nogen et land, der underminerer NATO´s styrkeforhold med deres konstante våbenteknologioverførsel til Rusland. Men “money talks”

  • GD siger:

    De russiske kampgrupper lukkede også lommen omkring Debaltsevo i Ukraine ved at kæmpe om natten. Der er sikkert ikke gået mange varme tanker fra de ukrainske soldater til Frankrig, med tanke på at de indsatte russiske T-72B3 bruger Catherine-Buran termiske kameraer reelt produceret på fransk licens (og med FPA’erne sandsynligvis importeret fra direkte Frankrig).

    Men at der skulle gå teknologi fra Frankrig til Rusland via Indien er højst usandsynligt. Under alle omstændigheder holder franskmændene alle de væsentlige ting for sig selv: motorteknologi, produktionsteknologi til de følsomme dele af flyelektronikken, software…

  • GD siger:

    Egypten og Qatar har bestilt 24 Rafale hver. Med 36 til Indien er der ved at være godt hul igennem for salget.

  • Thomas Larsen siger:

    Jeg har vist posted linked før m.h. produktion af F-16 og F-18 i Indien, men det er stadig relevant i denne sammenhæng:

    http://www.ibtimes.co.in/pentagon-clears-proposal-make-f-18-f-16-frontline-fighter-jets-india-692502

    … så USA er så ikke så meget bedre en Frankrig, eller har måske nogle aftaler på plads. Flyene er så ikke 5. generations fly, men hat stadigvæk meget højteknologisk isenkram bl.a. AESA-radarer.

  • leif siger:

    Selv om jeg ikke er den store fan af Indien er det velgørende at konstatere,at USA endnu ikke har monopol på leverancer af våbensystemer.

  • KimE siger:

    Ett f35a började brinna på Luke airforcebase piloten och markpersonalen klarade sig utan skador.Olyckan är under utredning.

    http://www.defensenews.com/articles/f-35a-damaged-in-fire-at-air-force-base

  • Thomas siger:

    KimE – sorry, men det er relevant i forhold til at Indien køber Rafaele hvordan?

  • pron siger:

    Avtalen som er underskrevet mellom India og Frankrike er på $8,8 milliarder, og fordelt på 36 fly blir dette $245 millioner for hvert fly.
    Nå inneholder avtalen mye annet enn bare flyet(fly-away, trening, modifikasjoner, deler, infrastruktur, våpen, service etc, men etter hva jeg finner ut er fly-away prisen $106 millioner. Så Rafale er ikke noe billigfly.

  • KimE siger:

    Glöm inte anpassningen på Rafale för att skjuta ryska missiler.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ pron

    “Så Rafale er ikke noe billigfly”

    Har du på noget tidpunkt været i tvivl om det ?? Og skulle det tilpasses et alment ikke fransk system, ville der komme mange tilpasninger, som ville øge prisen yderligere.

    Men det er helt sikkert et godt fly – og Indien har gode erfaringer med fransk via Jaguar.

  • KimE siger:

    Rafale är det bästa planet tillgängligt just nu.

  • Jensen siger:

    F-35 er fremtidens kampfly platform. Intet alternativ kommer til at matche dette de næste årtier.

    Rafale er fransk i bedste franske stil. Langt dyrere end F-35. Lille styktal = dyre opgraderinger. Få leverandører supporter systemet = endnu dyrere pris.

    Rafale er for Frankrig og de lande der ikke kan få lov at købe F-35. Indien, Ægypten, Qatar. Alle andre bør holde sig væk

  • KimE siger:

    Rafale kommer att ha bättre förmågor än f35 i minst 10år till.

  • Thomas Larsen siger:

    M.h. stealth arbejder Indien sammen med Rusland på PAK-50 flyet. De har også talt om andre mulige projekter: (i hvert tilfælde) stealth udgaver af deres Tajas letvægtsjager.

    “And now to something completely different” – USAF er øjensynligt begyndt at anvende F-16 med stealth maling/coating til “wild weasel”, anti-radar roller:

    https://theaviationist.com/2012/08/30/have-glass/

  • Thomas Larsen siger:

    … “PAK-FA” henholdsvis “T-50” selvfølgelig ikke “PAK-50”.

  • Dan siger:

    F-35 er muligvis fremtidens kampfly, og vil være det i et stykke tid. Men derfra og til at affeje Rafaele er undskyld mig, lidt arrogant.

    Det er korrekt at Rafaele vil være hamrende dyr, men det er alle flyene der er i spil som nyt isenkram i diverse arsenaler. At opdateringerne derudover også vil være dyre er der nok heller ingen, som anfægter, men på den baggrund at udråbe F-35 som bedste fly, er en anelse overdrevet. Især da når man ser på F-35s generalieblad af fordyrelser, forbedringer, ændringer og den lange række af software-fejl der har plaget projektet. Endvidere har flyet stået på jorden i længere perioder, fordi de ikke har kunne tåle vejrliget, har haft fejlkonstruktioner i cockpittet (både mht. ejector seat og skærme) eller ganske enkelt fordi der er gået ild i dem.

    Rafaele er en afprøvet platform, der har deltaget i både Libyen, Syrien og i Irak. F-35? Er den i luften igen?

  • Sam J siger:

    USA anser Indien er en af USA’s bedste partner. Hvis man tror at USA ikke vil sælge F-35 til Indien, tager men lidt fejl… https://www.facebook.com/notes/indian-air-force-fans/f35-why-iaf-should-not-go-for-it-/270050693031962/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *