eagle-vParallelt med indkøbene af lastbiler og artilleri, så er Forsvaret også ved at anskaffe sig 36 såkaldte pansrede patruljekøretøjer. Og mens der kun er sat godt 500 mio. kroner af til artilleri og 1,5-2,0 mia. til mellem 700 og 900 lastbiler, så er budgettet for de 36 pansrede biler omkring 1,55 mia. kroner.

Og det er mange penge. Rigtig mange til det antal køretøjer. Det giver råd til både kopholder, alufælge og varme i sæderne – hvis det var en normal bil.

I denne sammenhæng betyder det, at Eagle V fra schweiziske Mowag vurderes at være favorit. For så betyder det ikke så meget, hvis de andre deltagere forsøger at hive sejren i land ved hjælp af en (kunstig) lav pris, sådan som der går rygter om at Mowag gjorde det sidste år i konkurrencen om pansrede mandskabsvogne, hvor vi endte med at købe 309 Piranha 5’ere hos Mowag.

Det betyder heller ikke så meget, hvis en af konkurrenterne rent faktisk har et køretøj, der reelt er billigere. Det kunne eksempelvis være tyrkiske OTOKAR.

De prækvalificerede kandidater og deres køretøjer.

-Force Protection Europe Limited (General Dynamics Force Protection Europe), England: Foxhound.
-General Dynamics European Land System Mowag, Schweiz: Eagle V
-Nexter Systems, Frankrig: Aravis
-Oshkosh Defence Llc., Usa: M-Atv, L-Atv
-OTOKAR Otomotİv Ve Savunma Sanayİ, Tyrkiet: Cobra, Cobra 2

I disse dage og to måneder frem testes køretøjerne af det danske forsvar.

De første køretøjer skal leveres i 2018 og danskerne ønsker sig fem forskellige versioner:

– Patrol (Command and control (2C), Liaison, Troop Transport. 4-5 persons).

– Electronic warfare (Collect military intelligence from enemy communication systems through monitoring and processing their networks in order to support the Danish Contingent (DANCON) and external partners. 4-5 persons).

– Support (Line Logistic Equipment transport. 2-3 persons).

– RECCE open (The vehicle will primarily act in the role of a scout vehicle, covering Light Reconnaissance. Conduct protective security and escort support during advance and withdrawal as well dismounted as mounted. Surveillance. 5-6 persons. Armaments, as in weapons, are expected to be the same as on the Patrol configuration, e.g. heavy machine gun on top).

– RECCE closed (Light Reconnaissance. Conduct protective security and escort support during advance and withdrawal as well dismounted as mounted. Surveillance. 5-6 persons).

De pansrede patruljekøretøjer skal kunne være i et C-130J Hercules-fly som dem danskerne har fire af. Efter testene skal producenterne indsende deres bedste og endelige tilbud (Best and final offer)

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

14 Comments for this entry

  • Jørgen Nielsen siger:

    Nu er der jo ingen, der siger, at man absolut SKAL bruge hele budgetrammen….man kan evt. endda risikere at komme lidt i kridthuset, hvis man forærer de gæve politikere lidt tiloversblevne kr. ved at vælge det billigste tilbud…. :)

  • Simon Petersen siger:

    @Jørgen

    Det bør altid være FMIs opgave at købe det bedst mulige materiel indenfor det budget de har til rådighed.

  • Christian siger:

    Mærkeligt stort budget til så få køretøjer. Forsvaret plejer jo ellers at foretrække kvantitet frem for kvalitet. De har jo før peget på discount-løsninger.

  • Jørgen Nielsen siger:

    Simon P.: Ja samlet set absolut! Så hvis man kunne få OK patruljekøretøjer for færre penge end rammen, så kunne der måske være andre materielkøb eller andre behov, hvor evt. restbeløb ville være bedre anvendt. Vi ved det ikke, men måske er der nogen, der har bud/forslag :)

    Og så er der vel også alt andet lige en vis mænge rettidig omhu i at kunne sige til, hvis man vitterligt har fået for mange penge. Typeeksemplet var vel dengang, det amerikanske luftvåben købte kaffemaskiner for $700 stykket, fordi det …… budget bare SKULLE bruges!!!….det blev de amerikanske politikere ikke så glad for, da det opdagede det…. :)

  • Tobias siger:

    43 Mio. per bil er da super billigt. De har vel stealth 😉

  • Tobias siger:

    Hvad skal forsvaret iøvrigt med 700-900 lastbiler? Skal alle have deres egen lastbil??

  • Morten siger:

    Er der nogen der forstår argumentet for indkøb for de 2 Recce versioner?

    – Opgaverne som Force Protection kan jo varetages lige så godt af PMV E. Det er jo fordelen ved at have valgt en med hjul.

    – Opgaverne som opklaring vil vel indenfor 5-10 år være helt overtaget af droner?

    @Tobias: Der er faktisk ret stor mangel på lastbiler pt, i hvert fald i Hæren. Der mangler både lastbiler til personel- og materieltransport.
    Så 700-900 er faktisk et meget realistisk tal.

  • Tobias siger:

    @Morten

    Ikke at dette skal udvikle sig til en lang diskussion om lastbiler men ca. 1 lastbil per 16 fuldtidsansatte i forsvaret i nyindkøb? Skal alle eksisterende lastbiler i forvaret skrottes?

    Det fremgår iøvrigt af FMIs hjemmeside at de allerede har 13.500 køretøjer. Der er kun ca. 15.000 fuldtidsansatte i alt!!!

    Der er sku noget der ikke hænger sammen.

  • Morten siger:

    @ Tobias: Det korte svar er “ja, de skal bruge dem”. De lastbiler skal bruges og der er allerede pt mangler på lastbiler i Hæren.

    Tallene på Forsvarets forskellige hjemmesider er desværre et luftkastel, så dem kan du ikke regne med. Eksempelvis skulle Danmark angiveligt have 12 stk Haubits M109. I virkeligheden har vi vist omkring 3, der virker i større eller mindre grad.

  • lasse siger:

    Er det mig der er helt forkert på den, eller er de 36 køretøjer blot indledende anskaffelse? Og er de 1,55 mia ikke rammen for det samlede endelige antal køretøjer??

  • lasse siger:

    Er det mig der er helt forkert på den, eller er de 36 køretøjer ikke blot indledende anskaffelse? Og er de 1,55 mia ikke rammen for det samlede endelige antal køretøjer??

  • Jens siger:

    Det er en unit cost på ca. 43 mio. per køretøj, dyere end både de nye PMV’ere og de 9 Mastiff’er der er købt til ingeniørerne!

    Til sammenligning har både svenskerne og finnerne købt sydafrikanske RG-32’ere til en pris der nok er under en fjerdedel af det vi vil købe samme type køretøj til… Det lyder umiddelbart meget mystisk/forkert!

    Er forventede driftsomkostninger/mid life update indeholdt i de 1,5 mia.?

  • Hepe siger:

    De 36 er bare ‘first batch’.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *