Der findes ”coffee tabel books” inden for mange emner og på mange sprog. Og nu findes der også en dansksproget ”coffee tabel book” om kampfly. Danske kampfly gennem historien.

Det er arkitekt og industriel designer Ole Rossel, der har begået det super flotte 308 sider store værk, der vil se godt ud på et hvert sofabord.

Bogen indeholder uhyre mange flotte billeder. Der er virkelig blevet dykket dybt i Flyvevåbnets fotoarkiver og fundet mange billeder af alle flytyper, ligesom han selv og samarbejdspartneren Alf Blume har taget mange billeder gennem årene. For bogen er resultatet af Rossels næsten livslange interesse for at illustrere danske jagerfly.

OleRossel

Perlerne i værket er da også Ole Rossels egne vældig flotte nøjagtige tegninger i præcis målestok af samtlige danskanvendte jagerfly med tekniske og bemalingsmæssige varianter. Det er dem, der løfter ”Danmarks jagerfly” op over andre bøger om danske militærfly – som der faktisk findes nogen af.

Bogen er dog primært et ”bladreværk”, hvor billeder og tegninger dominerer og er trækplaster. Teksten er et supplement, der smyger sig omkring billederne, men reelt ikke er særlig lang. Eksempelvis består det 20 sider lange kapitel om F-16 kun af 5,5 siders tekst.

Selvom Ole Rossel ikke selv er tidligere jagerpilot eller har arbejdet i Flyvevåbnet, så forfalder han desværre til den forkortelses-kultur, som ligger som en dyne over forsvar over hele verden. Tre-bogstavs flyvernavne og seks-bogstavsforkortelser for danske flyvestationer sender et signal om at det kun er en bog for de indviede.

Det irriterer desuden undertegnede voldsomt, at teksten er sat med meget stor skriftstørrelse og meget lidt mellemrum mellem linjerne. Det gør det vældig svært at læse og opildner læseren til at skimme henover teksten i stedet for at læse den. En lille rids i lakken på en bog, som dog overordnet set er et lækkert værk, som alle mænd og raske drenge sikkert vil finde interessant at bladre i.

Ole Rossel: Danmarks jagerfly – Fra Spitfire til F-16. Gyldendal 2016. 308 sider.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

7 Comments for this entry

  • Amdi Thellemann siger:

    Skal helt klart læses og ses! Dejligt at se “the hun” på forsiden:0)

  • Jørgen Nielsen siger:

    Mja… havde Super Sabre´en det ikke med at styrte ned? Men det var måske ikke så meget maskinens skyld?

  • Gorm Gad siger:

    Nej det var ikke flyets skyld. Godt nok var den svær at flyve og ikke særlig tilgivende over for pilot fejl, MEN den store skurk var motor leverandøren (FN Fabrikken i Belgien ) Da først arbejdet blev trukket hjem til Hovedværksted Karup, kom der styr på arbejds kvaliteten, og problemerne forsvandt.

  • Jørgen Nielsen siger:

    OK! – det var sådan, det hang sammen! For den var da vidst en stabil arbejdshest i Vietnamkrigen?

    Nogle maskiner får vel også et fælt ry af de forkerte årsager: Har indtrykket af, at Starfighter´en i Tyskland havde ord for at være en ren ligkiste. Men at dette skyldtes, at Luftwaffe brugte den til de forkerte formål og med underkvalificerede piloter. Hvorimod man i DK kun brugte den som nærjager og med de bedste piloter, og så skulle den have været aldeles fremragende. Men om det så er helt sandt, ved jeg så ikke.

  • Amdi Thellemann siger:

    Jeg elsker F-100. En stor beskidt grim larmende jagerbomber ( og iøvrigt den første af Weasel “G” serien)og mindes stadig da jeg som barn så dem over Nordjylland. Det er nu hyggeligt –på grænsen til romantisk(!!)–at tænke på dengang, hvor man både kunne se F-100, F-104, Draken og F-16 i luftrummet på samme tid selvom det var en kort periode (i al fald hvor F-100 kunne lege med).

  • Rudi H. siger:

    Mojn. Prisen er 350,00 kr. Hos Arnol Busck. Var i sønderborg og har lige smug kikket i bogen, ja der er ikke megen tekst i bogen, men den er fin udført, og mange fine billeder i bogen.

  • Steen Ørsted siger:

    Denne bog kan i min optik ikke anbefales nok. Det er for mig dybt fascinerende, at nogen kan have så stor en kærlighed for et emne – her danske jagerflys historie og ikke mindst design – at man vil bruge adskillige år på at samle data, fotografere, måle op, og lave et så overvældende arsenal af uangribelig perfekte tegninger i korrekte farver, at det har kunnet afstedkomme en bog som denne. Men “besatte” ildsjæle findes åbenbart stadig – heldigvis. En stor del af flyene er tegnet ovenfra, nedenfra, fra højre og fra venstre med åbent og lukket cockpit. Der er al den spændende og oplysende tekst, der skal være, men der skal altså være plads til mere end 200 tegninger og en del fornemme fotografier også. Den er på over 300 sider i A-4 højde en kvart gang bredere end A-4 bredde, så den skal altså ikke være større eller tykkere. Jeg er utrolig glad for mit eksemplar, selvom jeg på ingen måde er flynørd og synes den fortjener stor udbredelse.
    350 kr. er næsten for billigt for denne helt usædvanlige bedrift, (som i øvrigt er ganske let læselig). Med stor respekt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *