Nu er den her endelig! Mere end 2,5 år efter den blev sat i søen og mere end 1,5 år efter at den skulle være færdig, ser det nu endelig ud til at analysen af det danske forsvars fremtidige opgaveløsning er klar til offentliggørelse.

Således skriver Jyllands-Posten i dag, at forsvarsminister Peter Christensen fremlægger analysen på mandag.

Ifølge avisen, så vil analysen blandt andet anbefale, at der etableres bedre satellitdækning af Grønland og det øvrige arktiske område, sådan så vi kan få nogle “øjne” på situationen. Det skulle gerne gøre suverænitetshåndhævelse, redningsaktioner og miljøovervågning nemmere.

Analysen anbefaler også oprettelsen af en form for grønlandsk hjemmeværn, der skal underlægges Arktisk Kommando – hvor chefen for analysearbejdet i dag er chef. Ideen til korpset er hentet i det canadiske “Canadian Rangers”, der består af omkring 5.000 frivillige voksne, der løser forskellige opgaver i de nordlige egne af Canada.

Desuden anbefaler analysen tilsyneladende også, at flere af Søværnets skibe bruges i de arktiske farvande. Problemet her er blot, at hverken de tre fregatter eller de to store støtteskibe er isforstærkede. Så der er ikke så meget mere at sende derop end det tredje skib i Knud Rasmussen-klassen, som allerede er ved at blive bygget, medmindre man vil bruge penge på et ekstra skib.

Hvis vi vælger at gå den vej, så kunne det måske være værd at skæve til Norges Marjara-spionskib. For hvem siger vi absolut skal have et traditionelt inspektionsfartøjer? Det kunne måske være en form for spionskib efter norsk forbillede kunne være en mulighed.

På finansieringssiden ser det også ganske fornuftigt ud. Analysen foreslår således i første omgang at bruge et opsparet beløb på 360 mio. kroner til at komme igang og så afsætte mindste 120 mio. kroner om året i de kommende år. Og så kan det jo være man bliver mere konkrete mht. materielanskaffelser og evt. bevilger flere penge i forbindelse med forhandlingerne om et nyt forsvarsforlig næste år.

Hvis Arktis-analysen ser ud som Jyllands-Posten i dag beskriver det, så er det gode begynderforslag, som giver os nogle “øjne” og systematiserer lokalbefolkningens inddragelse. Hvis Rusland skærper retorikken og bliver mere konfrontatorisk og opruster mere end allerede annonceret, så er der ingen tvivl om at situationen vil ændre sig. Så skal vi have en større pengepung frem og eventuelt til at inddrage NATO og samarbejde tættere med de fire andre arktiske NATO-lande; Norge, Canada og USA om egentlig arktisk oprustning.

Analysen blev sat i søen i december 2013 af daværende forsvarsminister Nicolai Wammen på baggrund af en beslutning i forsvarsforliget 2013-2017 fra november 2012. Kommissoriet så således ud og tidsplanen var at aflevere noget inden udgangen af 2014. Men det blev udskudt på grund af det grønlandske valg i december 2014. Sidenhen var det danske folketingsvalg i juni 2015 med til at udskyde offentliggørelsen. Det samme gjaldt for Taksøe-rapporten og typevalget af nye kampfly. Men nu er det således blevet tid.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

21 Comments for this entry

  • Halken siger:

    Så måske hellere militarisere den her lidt mere, men den er nok for stor. Måske kan man effektivisere så den har mindre mandskab men kan mandes op.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Svalbard

    Canadierne er også ved at bygge noget men ved ikke om det ender i kaos. Amerikanerne har mig bekendt ikke meget kapabilitet af den slags.

  • Cphmoose siger:

    Du kan sejle (meget) mere med de 4 Thetis klasse skibe vi allerede har. Hvis man så også kan skaffe en ekstra helikopter får man en egentlig forbedring.

    Hvis du vil bygge nyt, så taler vi nok om en ekstra Knud klasse – og helt sikkert ikke et spion skib til et milliard beløb i norske kroner udstyret med amerikansk efterretnings udstyr.

    Cphmoose

  • Steen Morthorst siger:

    Hvorfor ikke montere nogle LMG’er på de 2 isbrydere der står i Frederikshavn, og sende dem derop ?? 🙂

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Halken

    Vi har her på forum tidligere diskuteret hvordan skibene til Nordatlanten skulle se ud. Det bliver IKKE KV Svalbard der bliver model – det er helt sikkert. En videreudvikling af Thetis-klassen i retning af at have tilsvarende faciliteter som Absalon-klassen er vist det man tilstræber – altså mere fleksibilitet – MEN vent nu 10 år med det.
    Og til sidst: “Dét, der ikke må ske, er, at der bare trykkes på ”gentag”-knappen og bygges nogle flere fartøjer af KNUDklassen. De er simpelthen ikke store nok til at kunne operere i blandt andet Danmarksstrædet, forklarer Frank Trojahn”

  • Cphmoose siger:

    @Lars-Henrik
    Enig – men så er den logiske løsning at sejle mere med det vi allerede har.
    Og så ender du med at mangle en Sea Hawk eller 2 for at få fuld effekt.
    Der er sikkert en off-shore operatør eller 2 der brand udsalg på et is forstærket skib med besætning – hvis det skal være her og nu- men en 6 eller måske 7 Thethis besætning virker som den logiske løsning for mig som skatteborger.

    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Cphmoose

    At sejle mere med Thetis-klassen lyder næsten som det man skriver i det vi hidtil har set, og din pointe med xtra helo må jo netop komme når der skal ydes mere end man hidtil har gjort.

    @ Steen Morthorst
    Dan- & Isbjørn er bygget i 1965 – så send dem til ophug i Fornæs Skibsophug i Grenå, hvis de ikke kan sælges.

  • Dan siger:

    Materiel er fint, men er et af problemerne ikke også New Public Management/forvirrende politiske vinde?

    Gud, konge og fædreland kan have svært ved at konkurrere med alternativerne, hvis mantraet er arbejd, arbejd, arbejd – og iøvrigt hold din kæft, og tal cheferne efter munden hvis du skal ytre dig offentligt.

  • Tumms siger:

    Ja, de aldrende isbrydere burde måske nok skrottes i den ideelle verden. Men i en verden hvor vi ser en generel øget fokus på arktis, og vi samtidig bruger rigtig mange penge til fly, mens vore politikere drømmer om alt fra satelitter, droner og flere skibe. Så kan jeg ikke lade være med at tænke hvor skal pengene komme fra? Jeg så gerne man begynde at øge forsvarsbudget, men finder det nok desværre ikke ret sandsynligt. Danske politikere vil gerne deltage i det hele, men ikke betale hvad det koster. Og NYE skibe til det grønlandske/arktiske område…Se på hvad det koster eksempelvis Norge og Canada. I øvrigt kritiseres de canadiske allerede for deres ringe evne til isbrydning, og det inden de er færdigbyggede.

    Måske de aldrene danske isbrydere alligevel kan genanvendes og udgøre en alternativ løsning. Ved godt der her er tale om ældre skibe/design, men de er jo dog funktionelle, og da de ikke synes at være til at sælge…
    Ja, så kunne man måske overveje om de evt. kunne genanvendes. Vel bedre end blot at sælge dem for en krone. Jeg er hverken sømand eller skibsbygger/ingeniør, så jeg har ingen faglig kompetence der underbygge mit måske naive “forslag”. Tænker blot at mangler man skibe til grønlandske/arktiske farvande, kunne disse så ikke anvendes. Om ikke andet, så i hvert fald en kortere årrække indtil man har flere nye enheder klar. Jo ikke just mange skibe vi har i det hele taget, og da slet ikke som kan operere i isfyldte farvande. Måske de ældre isbrydere udover isbrydningstjenste også kunne udføre mindre kystovervågning, miljø, brand og redningsopgaver. Blot en tanke. Men måske det vil kræve “for store investeringer” at klargøre dem til sådanne opgaver. Men mangler vi skibe…og det må vel trods alt formodes at kunne gøres både hurtigere og billigere end at bygge helt nyt. Bevares, ved det ikke. Men synes det kunne være interessant om man undersøgte om dette evt. kunne være en midlertid, billig dansk lavteknologisk løsningsmodel. Nød lærer jo som bekendt nøgen kvinde at spinde. 😉

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Dan

    NPM = Djøfferi er det der fremmedgør befolkningerne fra beslutningerne (ref Brexit). Og må derfor bekæmpes hvor og når man kan. Det er nedbrydende for sammenhængen i landet som sådan.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Hvis man nu regner med at de 2 Is- & Danbjørn indeholder cirka 5500 tons stål til sammen og en skrotpris på cirka 5-700 kr/ton bliver det et sted mellem 2,5 og 3,5 mill Dkr derfra skal trækkes arbejdslønninger og afgifter – så salg til 1 kr er nok lavt sat, men nogen hundrede tusinde må man kunne få.
    Men skulle de ud at sejle i åbent Atlanterhav, så skulle der nok investeres adskillige millioner på hver. Stabilisatorer for eksempel. Stor elektronikpakke. Men grejet er ikke slidt, det er velholdt, men forældet.

  • Tumms siger:

    Det med salg til en krone, nævnte jeg kun fordi, at redaktøren andetsteds nævnte, at isbryderen Elbjørn i 2003 blev solgt for 700.001 kroner – én krone over skrothandlerens bud. Ikke nogen stor fortjeneste eller formue, men bevares bestemt bedre end ingenting for et ældre skib. Og Elbjørn var lidt mindre, så måske man godt kan få lidt mere for Is- og Danbjørn.

    Jeg er helt med på, at der vil skulle investeres “noget” i isbryderne skulle man kunne og vælge at gøre dem klar til indsats omkring Grønland. Spørgsmålet er naturligvis hvor meget “noget” i sidste ende vil være…Nok næppe nogen tvivl om at det vil løbe op i et betydeligt millionbeløb. Men mon ikke det fortsat ville være ret billigt, sammenlignet med at købe helt nyt. Og hvornår ville disse nye fartøjer så kunne være til rådighed. Der går jo en del år med projektering og bygning samt udrustning.

    Men bevares, er isbrydernes skrog helt uegnede til sejllads i det nordatlantiske, så er det nok næppe en realistisk mulighed.
    Fandt blot tanken umiddelbart besnærende i en tid hvor mange kapaciteter til det grønlandske og arktiske efterspørges, herunder skibe der kan sejle i isfyldt farvand. For hvor er pengene mon til nye større skibe? Mons tro de ikke i i fremtiden kommer til at flyve med F-35…

  • MikeKiloPapa siger:

    @Cphmoose

    “Du kan sejle (meget) mere med de 4 Thetis klasse skibe vi allerede har”

    Sikke noget vrøvl !!…. Ud af de 4 enheder vil det altid kun være 3 der er operative. (pt kun to pga ombygning)

    Normalt vil de være fordelt således at der sejler ét skib ved Færøerne, ét ved Grønland( vestkysten) og den sidste plejer at deltage i øvelser tættere på DK fx Joint warrior eller Baltops i østersøen.

    I nogle tilfælde har man et inspektionsskib på både øst og vestkysten af Grønland , plus de 2 inspektionsfartøjer der typisk opererer længere nordpå.

    Men de to faste enheder af Thetis klassen der befinder sig indenfor Arktisk Kommando’s ansvarsområde ,dvs Grønland og Færøerne, sejler heroppe ca ~365 dage om året !!, kun lejlighedsvis afbrudt af værftsophold eller øvelsesvirksomhed.

  • MikeKiloPapa siger:

    @ LHA

    ” MEN vent nu 10 år med det.” …..Arhh….forhåbentlig skal vi ikke vente helt så længe…Hvis afløseren skal stå klar i 27′ så skal projekteringen af de nye skibe starte starte inden for de næste par år ….Rygterne vil vide at man faktisk allerede så småt er begyndt at spekulerer over hvordan de skal se ud.

    Jo før jo bedre for Thetis klassen er træt og det er tvivlsomt om de overhovedet kan holde til 2027 uden gennemgribende renovering.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ MikeKiloPapa

    Du har helt ret – En ny skibsklasse er normalt 10 år undervejs – Det betyder at der skal sættes penge af til projektering i næste forsvarsforlig.

  • Cphmoose siger:

    @MikeKiloPapa
    jeg ved godt der er noget offentlig uenighed om hvor god eller dårlig tilstanden på Thetis klassen er. Men det ændrer ikke på at en ekstra besætning kan tilføre mere sejltid.

    Politisk kan man så samtidig beslutte at klassen kun bruges af arktisk kommando. Det ville give mere sejltid i nord.

    Jeg er klar over at forsvaret ser anderledes på det – men jeg kan ikke se den militære nytte eller mening i at bruge dem tættere på DK. Jo hvis en af dem var ombygget specifikt til at støtte mine strygning.

    Så hvis man ønsker mere tilstedeværelse er der altså muligheder i den nuværende struktur, man skal bare prioritere det.

    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Cphmoose

    Helt med på at udelukkende bruge Thetis-klassen til Arktisk Kommando – Men det vil fordre at der besætninger til de 5 andre skibe for deltagelse i de øvelser, hvilket også ville være mere relevant.
    Og så kunne de jo bruge midler på yderligere Romeo, så vi kom op på 12. Nu er støttestrukturen for den jo på plads, så yderligere stel vil ikke være så kostbare, selv incl. sonar.

  • D.Staal siger:

    Arktis analysen. Ja, man griner jo næsten ved at høre den sætning.
    Danmark har jo i årtier negligeret sit forhold til Grønland på næsten alle plan, og nu vil man så rette op på det ved at lave en kommission. Indtil for et par år siden kunne forsvaret trods årtiers tilstedeværelse ikke engang finde ud af at give deres folk lange underhylere med på øvelse i Grønland. Alt kom som en overraskelse selv vejret!?

    Og i en tid hvor man hyler op om hver en lille forringelse af velfærdsydelserne, og samtidigt læser lidt hist og her at forsvaret vil poste et tre cifret million beløb i forsvaret af Arktis, når Norge ( og ja, jeg ved godt de har nogle flere penge til rådighed) poster samme tre cifrede beløb ind i en polstring af deres militær især grænsen mod Rusland, men bare i milliarder, ja så ryster man jo forsigtigt på hovedet og tager sig til samme.

    Samtidigt har man begået den utrolige dumhed at købe et fantasifly, der suger alt liv ud af det resterende forsvar, så er der godt nok ikke meget tiltro til at en “kommission” skal løse det arktiske “problem”.

    Det bliver en masse fine ord, og nok ikke så meget handling der kommer ud af dette, men man er da trods alt og langt om længe begyndt at lave lidt øvelser hist og pist på Grønland, som eks. Den store øvelse man holdte sidste måned.
    Hvor man dog også spurgte sig selv om hvad regulære hærenheder, hjemmeværn samt frømandskorps lavede ud over flåden og flyvevåbnet til en skibskollisions øvelse?
    Måske en lille skjult øvelse i hvad det tog at transportere 650-1000 til det høje nord på kort tid?

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Mere om analysen ang. brug af jagerfly i arktis og på Grønland:

    https://ing.dk/artikel/forsvars-rapport-anbefaler-danske-kampfly-over-arktis-185210

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Man kan bemærke teksten:

    “Ud fra en samlet vurdering vurderes det således ikke hensigtsmæssigt på rutinemæssig basis at bidrage med kampfly til suverænitetsopgaven ved Grønland.”

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Der er også andre kapaciteter end kampfly, der kan bruges i det Nordatlantiske område:
    http://www.soefart.dk/article/view/284267/regeringen_onsker_sovaernets_fregatter_fuld_operationsklare#.V3OiC49OLIU

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *