Hvor få fly kan Danmark nøjes med at anskaffe, hvis vi stadig vil kunne sende fly afsted på internationale missioner? Svaret er 22 F-35’ere og kan læses langt nede i den 90-sider lange rapport ”Rapport fra Udvalget for dimensionering af nyt kampfly”.

På side 75 opstiller man fem muligheder for at nedskalere opgaveløsningen og på den måde åbne op for, at man kan nøjes med færre fly. De fem muligheder centrerer sig omkring evnen til at udsende kampfly. Og her kommer man i det mest vidtgående scenarie frem til, at det faktisk er muligt fortsat at udsende fly, selvom vi kun indkøber 22 fly. De fem nedskaleringsscenarier er:

Scenarier Oversigt

Det mest vidtgående scenarie, som muliggør kun at købe 22 F-35 fly, er nummer 3. Det lyder således:

Scenarie3

De konkrete faktorer, der muliggør reduktionen, beskrives her:

Scenarie3b
Scenarie3c

Kampflykontoret har regnet på alle fem nedskaleringsscenarier for alle tre kandidater:

Scenarie Sammenfat

Hvis man er af den politiske opfattelse, at det primært handler om at ”vise flaget” eller at Danmark bør deltage i færre internationale missioner med kampfly og i stedet bruge mere energi på konfliktforebyggelse, fredsbevarende opgaver og genopbygning eller blot i højere grad sende andre kapaciteter afsted end kampfly, så passer beregningerne her som fod i hose på ens argumenter. Og mon ikke de radikale og SF har hæftet sig ved dette.

Beregningerne kan også bruges som løftestang til at indgå det kompromis som skal til, når partierne bag forsvarsforliget skal blive enige om antallet af fly. For Venstre, DF og S kan bruge beregningerne til at retfærdiggøre, at de møder SF og R nogenlunde midtvejs, så man lander på 24 fly. Med beregningerne kan V, DF og S argumentere for, at det stadig er muligt at deltage i internationale operationer. Om K så kan sluge den kamel, vil tiden vise. Den kunne gøres lettere at sluge ved at koble en option på op til seks fly i halen på indkøbet af 24 fly.

At det bestemt ikke er urealistisk, at V, DF og S møder R og SF nogenlunde midtvejs, blev der åbnet lidt op for, da forsvarsminister Peter Christensen på forsvarsudvalgets høring i sidste uge selv begyndte at tale om at købe færre end de foreslåede 27 fly. Han forklarede han, at det kommer i trapper. Hvis man reducerede til 26, så kunne man lige så godt reducere til 24 – da reduktionen i opgaveløsningen blev den samme.

24 har i øvrigt gennem flere år været nytkampfly.dk-redaktionens bud på hvor vi lander.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • Svend-Erik Hansen siger:

    De 1200 timer kan man finde her:

    https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-73-s-20112012/id676029/?ch=9

    Det er 300 timer pr. fly om året?

    Mht. vedligehold (udover motoren) skal Norge altså også sende sine fly til Italien?

  • GD siger:

    Jeg tror at antallet af flyvetimer per år per stel bliver misforstået.

    Svenskerne flyver for eksempel 130 timer om året med hver Gripen.

    USA flyver pt. ca. 200 timer om året per F-35.

    USN flyver 330 timer om året med Super Hornet.

    De tal afspejler det planlagte/faktiske brugsmønster og ikke et loft på hvor mange timer man kan presse ud af en flytype over et år.

    Eksempel, SAR specifikationen oplyser at F-35A skal kunne klare 2 * 2½ time ASD (average sortie duration) per dag i kamp, sustained (altså vedholdende). Det kan man naturligvis ikke gøre over et helt år, men som tænkt eksempel kunne man tage 4 fly, hvor 1 flyver 2*2½ ASD, og 3 i reserve (lav rådighed 25%). Det giver 1825 timer på et år.

    Det bliver ikke et problem for F-35A (eller de andre fly) at levere de 250 timer der er lagt op til af DK.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *