Demokratiets vogtere er til salg

Førhen opfattede journalister sig som demokratiets vagthund. Journalisterne fornemste opgave var at tjene læserne - samfundet. En ny undersøgelse viser, at næsten hver anden journalist arbejder eller har arbejdet for andre end den ideelle sag. PR- og informationsarbejde er blevet en del af journalistfaget.

Rasmus Nielsen

Danske journalister er i dag mere end demokratiets vagthund. De arbejder også på den anden side af skrivebordet.

44 procent af de journalister, der beskæftiger sig med traditionel journalistik og samtidig har regelmæssig kildekontakt, har på et eller andet tidspunkt lavet PR- eller informationsarbejde.

Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Institut for Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet.

”Man skal passe på med at udråbe forfaldtendenser. Men journalistikken er et fag, der er omspundet af ord som autonomi, uafhængighed og selvstændighed,” siger Nete Nørgaard Kristensen, Ph.D-stipendiat, der står bag undersøgelsen. Det sker i et interview med fagbladet Journalisten fra Dansk Journalistforbund (se link nedenfor til artiklen).

”Det forventes, at man som journalist varetager offentlighedens interesser. Jeg er godt klar over, at det ikke udelukkende er sådan i virkelighedens verden. Men når knap halvdelen er i berøring med informationsarbejde, så mener jeg, at der er noget, der bør tales om,” siger Nete Nørgaard Kristensen og tilføjer:

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00