Mere end 60.000 mennesker så med på landsdækkende tv og landets forsvarsminister Jeanine Hennis-Plasschaert tog sammen med 2.000 andre imod piloterne, da Hollands to første F-35’ere mandag aften kl. 21 landede på Leeuwarden Air Base i tulipanlandet.

Forud var gået en lang tur over Atlanten, hvor flyet fik følgeskab af et hollandsk tankfly, to hollandske F-16 fly og en business jet, hvorfra den hollandske forsvarsminister fulgte med.

Flyene er kommet til Holland på en smuttur for at naboerne til Leeuwarden og Volkel-flyvestationerne kan opleve forskellen i støjniveauet mellem landets nuværende F-16 og de kommende 37 F-35 fly, som Holland får leveret fra 2019, hvor de første fly flytter permanent ind på Leeuwarden. Fra 2021 kommer der også F-35’ere på Volkel.

I forbindelse med borgermøder med flyvestationernes naboer i februar 2015 lovede Jeanine Hennis-Plasschaert, at flyene kom til Holland, så naboerne kunne få en forsmag på lyden af fremtidens hollandske kampfly. Skal man være kynisk, så kan man sige, at det reelt er ren spil for galleriet. For selvom flyene skulle larme markant mere og sende naboerne helt op i det røde felt af raseri, så kommer det ikke til at betyde, at Holland annullerer indkøbet. Det giver blot naboerne nogle år til at få solgt deres huse – formentlig med tab.

Holland er med sit areal på 41.500 kvadratkilometer en lille smule mindre end Danmark, som har et areal på godt 42.900 kvadratkilometer. Til gengæld bor der omkring 17 mo. mennesker i landet. Det er mere end tre gange så mange som her til lands. Holland har den 15. højeste befolkningstæthed i verden og den 4. højeste i Europa, kun overgået af Monaco, Vatikanstaten og Malta. 359 hollændere per kvadratkilometer. Danmark er nummer 62 med 126 mennesker per kvadratmeter ifølge tal fra 2005. Så de bor tæt, de gode hollændere. Og derfor er støj et hot emne.

Flyene skal støje i både luften og på jorden, mens naboerne spidser ører. De skal desuden flyve over Nordsøen. I marts i år havde nytkampfly.dk fornøjelsen at opleve F-16 fly og F-35 fly starte og lande umiddelbart efter hinanden ved Red Flag øvelsen på Nellis Air Force Base i Nevada. Og vores helt uvidenskabelig indtryk var, at F-35 larmer markant mere end F-16. Så det bliver spændende at se om det også er hollændernes opfattelse. Hvis de også oplever det sådan, så kan det blive interessante observationer i forhold til hvis Danmark køber F-35 og de fra omkring 2022 skal bo på Flyvestation Skrydstrup.

NL-1 and NL-2 Leeuwarden Air Base

Efter at være blive vist frem for hele landet ved Hollands største airshow, Flyvevåbnets Luchtmachtdagen på Leeuwarden Flyvestation den 10. – 11. juni, sætter flyene kursen tilbage mod USA, hvor de bliver brugt til at uddanne hollandske piloter og mekanikere. Indtil videre er fire hollandske piloter og 27 mekanikere tjekket ud på flyvetypen.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

23 Comments for this entry

  • Jens Rørbye siger:

    Nu er det jo ikke udseendet, men det indre, det handler om. Men….. Det er virkelig ikke verdens kønneste fly. Og så afløser det endda et af de flotteste fly siden Spitfire….

  • Thomas F siger:

    Man må jo gå ud fra at nærmest alle “missioner” fra Flyvestation Skrydstrup bliver fløjet uden ekstern våben. det vil sige at der ikke er brug for efter burner under take off. Mig bekendt bruger F 16 after burner når der er brændstoftanke under vingerne. så måske det ender med at der faktisk bliver mindre støj??

  • CP siger:

    Det er en endda meget optimistisk holdning, Andreas´ observationer taget i betragtning..

    Men han må jo kunne sige om han hørte F35 lette med eller uden ekstern last..

  • Thomas F siger:

    @CP det jeg siger er at F35 kan lette uden after burner, når den nøjes med intern last. Så man kan jo indføre Regler på flyvestationen som forbyder dette med mindre det er en skarp situation, hvor alt selvfølgelig bliver til side sat…

    Det er jo ikke sikkert de fly Andreas har set opererer sådan.

  • E. Petersen siger:

    Støj er relativt i den sammenhæng

    Holland havde tidligere 85+ F-16

    Nu skal de operere med 37 F-35 – det giver væsentligt færre start/landinger pr tidsenhed

    Ydermere vil den procentvise andel af træningstimer øges i USA med de eksterne stel så når alt regnes sammen er det med støjen “en storm i et glas vand.”

  • CP siger:

    Det er sandt, og derfor ville jeg også gerne høre om Andreas har hørt den med eller uden eksterne stores..

    Det med en storm i et glas vand kan jeg kun tolke derhen at du ikke bor i nærheden af en lufthavn. Det kan være temmelig enerverende.

  • E. Petersen siger:

    @CP

    Nej men jeg bor tæt på en jernbane med tog 4 gange i timen og ved du hvad – det vænner man sig til (og det larmer mere end et fly der starter 2 km væk der er afstanden til større bebyggelse i Holland fra basen)

    Landingsbasen er placeret så F-35 flyene kun flyver over en lille klat huse sydvest så konklusionen er, man laver et hype ud af noget som er ikke eksisterende.

    Vi taler om max 1 start pr time i gns. dagligt. af 1 minuts varighed.

  • Jesper Poulsen siger:

    Sjovt at to F-35 selv er fløjet over Atlanten – når man lytter til modstanderne af F-35 i det danske valg af kampfly sidder man tilbage med følelsen af at F-35 kun eksisterer på en tegning samt muligvis en form for prototype – da ikke noget der kan flyve af sig selv.

  • CP siger:

    Jeg bor tæt på en lufthavn, og jeg kan kun sige det der er forkert.

    Prøv det, og udtal dig så om det bagefter.

  • E. Petersen siger:

    @Cp

    Du bor jo så ikke ved siden af en jernbane

    og jeg behøver ikke at bo ved 2 km for en lufthavn for at kende niveauet for lyden – jeg er tæt på Billund lufthavn flere gange i måneden og kører forbi dagligt. 2 gange.

    Man behøver også bare at checke miljøstyrelsen hjemmeside så er det tydeligt at allerede få hundrede meter fra en landingsbane er lydniveauet under 50 DB på nær indflyvningsbanen når flyet letter og lander.

    Så prøv også at checke kortet for den hollandske base så vil du se problemet nok begrænser sit til en lille samling huse.

    Hvis du så stadig mener det er en “dramatisk” sag er vi bare uenige :-).

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Ligesom når man hører, tilhængere af F-35 tror, det er usynligt.

  • Bjørn Rasmussen siger:

    Jens Rørbye, og dog. De slanke, strømlignede og lette fly er som regel de bedste jagere – og de kønneste. F-35 har en tyk krop og ser bare forkert ud. Den har også relativ stor luftmodstand og kan ikke blive krænget rundt i kurver som de mest adrætte jagere.

    Fuglene er skabt i overensstemmelse med flyene. Sneppen, den lille flyver med de store vinger, kan lette og baske sig lodret op i højderne, kan flyve 60 – 70 km/t gennem underskoven, sno sig om den ene busk, vride sig om det næste træ med en forbløffende hastighed. Fasanen kan ikke lette i en stigning stejlere end 35-40 grader og det langsomt. Derfor kalder jeg F-35 med luftkampens høne.

  • CP siger:

    Hvor kommer det der med jernbanen fra…

    Jeg siger ikke det er dramatisk, jeg siger der ikke skal meget til før man er erstatningsberettiget. Det her ville f. eks være rigeligt…
    http://nytkampfly.dk/archives/8312

    Og, det skal selvfølgelig siges at det her problem ikke er isoleret til F35. De andre kandidater støjer også mere, problemet her er af økonomisk art.

    Vi har ikke afsat penge nok til det her, det er egentlig hele min pointe.

  • Schmidt siger:

    Der er ikke afsat penge nok til noget som helst ang. F35

  • Dan siger:

    Bare rolig. Selvom Danmark skulle ende med at få 27 F-35 vil de være grounded hele tiden. En time i luften giver 48 timer på jorden eller noget i den dur…

  • Jens Juul siger:

    De måtte meget gerne flyve forbi Skrydstrup og Danish Airshow 2016 her den 19. juni 🙂

  • Steen Morthorst siger:

    Spændt på hvordan Holland håndterer det øgede støjtryk, var i Holland med Draken i 1988, der måtte vi ikke flyve efter 14.00, da Draken larmede for meget.

  • E. Petersen siger:

    @CP Jernbaner og motorveje larmer mere fordi støjgrænsezonerne er tættere på.

    Spørg folk, der har fået anlagt en motorvej tæt på deres hus, hvor meget de får i erstatning – det er ikke meget med mindre det er under 100 meter.

    Skrydstrup ligger så langt fra beboelse, at der bliver tale om småpenge – der er tilmed industrizone imellem op til Vojens by og landingsbanen er placeret korrekt.

    Hvis du bor i nærheden af en lufthavn og har været generet af støj, må du vel også har været til borgermøder og fået vist overheads om støjgrænser/zoner m.m. og der er det tydeligt at støjniveauet på en startbane er på langs.

    Og du linker så til Ørland og det er helt anderledes, for der er landingsbanen placeret uheldigt i forhold til bebyggelsen når vi taler F-35 der larmer mere.

    Ørland ligger lige i indflyvningszonen uden form for støjdæmpning(træer m.m) – der er intet der kan tage støjen tværtimod forstærkes den da banen og byen ligger lige ud til havet og under 1000 meter fra landingsbanen

    Læg hertil at alle Norges F-35 samles på denne base så i forhold til tidligere op imod tredobles antallet af stater.

    Vi taler her om massiv støjforurening.

    Så i dette specifikke tilfælde skal der bruges mange penge på støjdæmpning/erstatning/flytning.

    I Skrydstrup vi der blive tale om et mindre beløb til de yderste boligområder max 10 – 20 millioner og det vil tjenes hjem via ejendomsskat.

    Jeg er F-35 skeptiker, men det her er desværre “vand” på F-35 tilhængernes mølle og jeg har på fornemmelsen, de selv puster til ilden, for at få F-35 kritikere til, at fremstå som en flok brok hoveder der ukritisk kaster sig alle mulige bagatelproblemer der skal løses ved investering i F-35

  • Jens C. Hansen siger:

    “Danmark er nummer 62 med 126 mennesker per kvadratmeter”

    Ahem..

    Godt nok bor vi tæt visse steder, meeen…

  • CP siger:

    @ E. Petersen

    Rimelige pointer, jeg siger ikke mere.

  • Kurt Aggesen siger:

    Når en F35 lander, ser det ud som om der kan ske lidt af hvert. Her mere om F35: http://airshowinfo.hu/hirek/index.php/en/item/348-us-f-35a-cancelled-to-farnborough.html

  • Thomas siger:

    Hvis man skal tro Defensenews.com har det været en stor success mht. til at klalægge nabostøjen:

    http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/06/01/f-35-f-16-dutch-netherlands/85238616/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *