Den avancerede, den erfarne – og svenskeren, der hverken er superavanceret eller erfaren. Nogenlunde sådan kan man meget vel opsummere feltet af kandidater til at blive det danske flyvevåbens nye jagerfly efter F-16’eren.

Mens vi venter på at jeg tager mig sammen til at skrive tredje afsnit i føljeton-analysen af JSF’eren om industrisamarbejdsdelen, så kan vi lige nå at se nærmere på den nye, men erfarne dreng i feltet – Boeings F/A-18 E/F Super Hornet.

Hvad enten det drejer sig om at nedkæmpe en stærk modstander på grønsværen eller i et våbensalg, så gælder det om at analysere og identificere modstanderens svage punkter. Og selv om den avancerede JSF’er er storfavoritten i det danske jagerflyindkøb, så har flyet især to svage sider. For det første prisen, som stadig ikke ligger helt hundrede procent fast, eftersom flyet stadig er under udvikling. Den flanke har det svenske kort i spillet, SAAB’s JAS 39 Gripen angrebet voldsomt med blandt andet at spille ud med en helt konkret pris for Gripen-flyene på 452 mio. kroner per styk.

Den anden oplagte flanke er erfaringen. Det andet JSF-testfly fløj de første få timer i sidste uge, og flyet forventes først at kunne leveres flyveklart til de første kunder i 2012. Og det er naturligvis her at Boeing-folkene har sat deres angreb ind og her de gør meget ud af at understrege, at de er konkurrenterne overlegne. F-18 systemet kommer således med mere end 40.000 timers kampflyvning fra blandt andet Golfkrigen på CV’et.

Sjovt nok så fremhæver Boeing erfaring som et vigtigt parameter, når et lille land skal vælge kampfly. Det giver nemlig, ifølge Boeing, nul risiko. Et argument, som forsvarspolitikerne nok er blevet en anelse mere modtagelige overfor efter det der af medierne er blevet udråbt som endnu en indkøbsskandale med EH-101 redningshelikopterne.

Super Hornet er tredje generation (det er det E/F står for) af det klassiske hangarskibs-fly og bruges flittigt af det amerikanske forsvar, ligesom australierne som nævnt har indkøbt en bunke F-18’ere som overgangsfly mellem de aldrende F-111’ere og de kommende JSF’ere, som aussierne også skal have.

Hvor JSF er det man i branchen kalder et femte generations kampfly, så er både Gripen og F-18 4,5 generation. I forhold til den oprindelige F-18’er (4. generation), så har man givet flyet en større overhaling, som indebærer at den er blevet ca. 30 procent større og forsynet med en avanceret radar.

Styrker:
Erfaring er ikke uvæsentligt, når man står over for en række forsvarspolitikere, der efter Tårnfalken, EH-101 og lignende måske ikke just er stemt for at smide 30-40 mia. kroner efter et helt nyt og forholdsvis uafprøvet kampfly som JSF’eren.

At Boeing-koncernen står bag F-18 er heller ikke uvæsentligt, da det vil kunne lette udmøntningen af modkøbsprogrammet. Mon ikke de danske virksomheder kan få lov at levere en lille dims til et af Boeings passagerfly-koncepter, hvis det går helt galt?

Svagheder:
Det fly som politikerne vælger, kommer formentlig til at patruljere det danske luftrum de næste 30-40 år. Og derfor kan erfaring også være en ulempe. For hvorfor vælge et fly der måske allerede er ”outdated” med hensyn til performance om 20 år, når man kan få det nyeste isenkram.

Muligheder:
F-18 er i virkeligheden en god kompromis-kandidat, da den har erfaring og dermed en fast pris, som man kan regne nogenlunde med, og samtidig bruges i stor udstrækning af vores store amerikanske allierede. Altså er den stærk på de to konkurrenters ømmeste punkter. JSF hvad angår pris, og Gripen hvad angår samarbejdet med de allierede. Så hvis Boeing spiller sine kort rigtigt, er det ikke utænkeligt at de kan løbe med sejren.

Trusler:
Hvis Lockheed-Martin sætter fut under kedlen og får italesat konkurrenterne som teknologi i en hel anden, laverestående, liga end JSF, så er løbet kørt for Gripen og F-18. Hvis nordmændene vælger Gripen og dermed blåstempler det svenske bud, kan der opstå et behov for at signalere at man ikke er USA’s skødehund.

Vinderchancer: 15 procent. (JSF 70 og Gripen 15 %)

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *