Selvom Danmark har otte Lynx-helikoptere, så har kun tre været operative i visse perioder af 2015. Helikopterne har ikke kunne leve op til målsætningen om en gennemsnitlig rådighedsgrad på 57 procent i løbet af året. Og i de følgende år bliver det også vanskeligt at nå de 57 procent.

Det er ifølge årsrapporten fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) status på de aldrende skibsbaserede helikoptere, som bruges på inspektionsskibene og de fleksible støtteskibe i Nordatlanten og på internationale missioner.

”LYNX rådighedsgrad har i 1. halvår 2015 været påvirket af udfordringer på forsyningsområdet særligt inden for navigations- og kommunikationselektronik. Dette har påvirket LYNX rådighedsgrad og medført, at antallet af operative LYNX i kortere perioder har været reduceret til tre helikoptere. Samlet set har LYNX rådighedsgrad afveget fra målsætningen, men rådighedsgraden har fulgt det operative behov i 2015. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse forudser, at en rådighedsgrad på 57 pct. vil være vanskelig at nå i de følgende år.”

Årsrapporten fortæller også, at vedligeholdelsen af Lynx-helikopterne kostede 49,5 mio. kroner. Det er 8 mio. kroner mere end hvad man budgetterede med. En budgetoverskridelse på næsten 20 procent(!).

De tre første eksemplarer af Lynx-helikopterens afløser, MH-60R Seahawk-helikopteren, kommer til Danmark fra USA til maj og sættes straks i gang med at blive testet på et af inspektionsskibene. I løbet af 2017 er det forventningen, at de første Seahawk-helikoptere kan erklæres operative og stævne ud på bagsmækken af et inspektionsskib eller et fleksibelt støtteskib. Og det er vist ikke et øjeblik for tidligt, hvis man skal tro FMI’s årsrapport.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

1 Comment for this entry

  • JK siger:

    For god ordens skyld skal det noteres, at efter havariet i Grønnedal, har der kun været 7 operative stel at flyve med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *