Som skatteydernes vagthund holder vi her på nytkampfly.dk også øje med materielanskaffelser EFTER typevalgene og efter at kontrakterne er underskrevet. Vi holder øje med at de så også implementeres tilfredsstillende. Kald det en slags “Not another EH101”.

I november 2012 blev det besluttet at anskaffe 9 MH-60R Seahawk-helikoptere til erstatning for de aldrende Lynx-helikoptere på de danske inspektionsskibe. Siden typevalget har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse arbejdet med at få det hele på plads til de tre første helikoptere ankommer til maj. Og det arbejde skrider rigtig godt frem, kan man læse i FMI’s årsrapport for 2015, som udkom igår.

“Anskaffelse og implementering af SEAHAWK-kapaciteten følger generelt de fastlagte budgetter og tidsplanen. Projektet er meget komplekst, og gennemførelsen vurderes at være meget tilfredsstillende.”

En del af successen skal findes i noget, som mange nok ville tage for givet – at de kommende brugere er blevet inddraget.

“En af årsagerne til at projektet betegnes som en succes er, at den særligt oprettede projektorganisation har koordineret med de operative brugere, herunder både Flyverstaben og Marinestaben. Der er i koordinationen lagt særlig vægt på overlevering og videndeling, som sker direkte fra ’Projektkontor Skibsbaseret Helikopter’ til de implementeringsteams, der er oprettet ved Eskadrille 723 og Helicopter Wing Karup.”

Der er dog en lille smule grus i maskineriet. Ikke relateret direkte til helikopteren, men mere i relation til ombygningen af inspektionsskibenes hangarer, der er kommet til at koste mere end man havde regnet med.

“Projektet har dog ikke været uden udfordringer, idet det har været nødvendigt at aflyse et udbud vedrørende tilpasning af inspektionsskibene af THETIS-klassen til SEAHAWK. Udbuddet måtte aflyses dels grundet manglende konkurrence, dels oversteg tilbuddene den afsatte økonomi. Det betød, at det var nødvendigt at tilpasse budgettet til en forventet højere kontraktsum, ligesom tidsplanen for ombygningen måtte revideres som følge af fornyet udbud.”

Præcis hvor meget dyrere det blev at ombygge hangarerne fremgår ikke. Oprindeligt havde man ud fra gamle beregninger af hvad det ville koste at ombygge inspektionsskibene til at kunne huse EH101, anslået, at det ville blive billigere end det.

Vædderen er det første skib i Thetis-klassen, som har fået hangaren ombygget og er klar til at modtage de tre første Seahawk-helikoptere til maj.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • Halken siger:

    En flotation device kan ikke bruges i høj sø, som der ofte er i Arktis og dermed er værdien af en redningsflåde og en ekstra nødudgang måske større. Noget tyder på at man forsøger at piske en storm i et glas vand.

    “The fundamental SEAHAWK concept has endured in large part because of its high reliability. While the earliest variants of the U.S. Navy SEAHAWK from the 1980s originally carried flotation devices, the U.S. Navy removed the system following an analysis that show the devices proved mo meaningful statistical difference to an H-60 aircrafts survivability.”

    “U.S. Navy experience does not prevent potential operators from equipping an MH-60R aircraft with flotation devices as an option. SEAHAWK aircraft can be fitted with a number of options, while taking care that such development does not fundamentally alter the aircraft from the U.S. Navy baseline.”

    http://nytkampfly.dk/archives/2660

  • E. Petersen siger:

    Og så lidt Økonomi igen

    Hvis nogen synes vores Seahawk er et dyrt bekendtskab 40-50 millioner USD/stk i FYC skal nok dreje hovedet væk når de ser prisen på USA´s nyeste helikopter legetøj

    Prisen er pt. 95 millioner USD/stk. og stiger stadig.
    Det vil give en pakkepris på over en milliard eller det dobbelte af vores Seahawk.

    Endnu et eksempel på at USA´s våbenprogrammer er fuldstændig ude af kontrol økonomisk og et højt forsvarsbudget, ikke nødvendigvis, giver mere valuta for pengene.

    https://www.dodbuzz.com/2017/03/13/marines-ch-53k-king-stallion-set-become-worlds-expensive-helicopter/

  • Cphmoose siger:

    Hvorfor? Der er ingen som helst pointe eller sammenhæng:
    Det er som at sammenligne prisen på en ladcykel med en lastbil.
    At den ene er meget dyrere end den anden siger intet som helst.
    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *