National statsstøtte til landbruget skal begrænses

National økonomisk støtte til landbruget skal begrænses mest muligt. Det oplyser statsministeren i dette svar til Europaudvalget. Det kan dog ikke afvises, som det har været tilfældet nogle gange, at der opstår helt ekstraordinære omstændigheder, som gør, at statsstøtte er nødvendig i en periode. Statsministeren oplyser endvidere, at Danmark f.eks. i Samsø-sagen fra 2000 søgte og i Rådet fik godkendt en statsstøtteanmodning om dækning af visse fødevarevirksomheders omkostninger til færgetransport.
Claus Iversen
Dokumentation
Spørgsmål 10:

"Udvalget anmoder om at få tilsendt statsministerens talepapir vedrørende samrådsspørgsmål A, jf. alm. del – bilag 3:

"Kan statsministeren bekræfte fødevareministerens udsagn om, at Danmark hverken direkte eller indirekte vil støtte nationale landbrugsstøtteordninger som f.eks. Portugals støtte til svineproducenter eller Frankrigs og Italiens støtte til destruktion af vin (som også har opnået produktionsstøtte) – og at Danmark derfor i eventuelt kommende sager af tilsvarende karakter konsekvent vil stemme imod EU’s ministerråd".

 

Statsministerens svar:
Der henvises til vedlagte notat om statsministerens besvarelse af samrådsspørgsmål A den 23. oktober 2002.

 

Dato: 5. november 2002

J.nr.: 5453-2

Sagsbeh.: ADR

 

 

Notat om besvarelse af samrådsspørgsmål A fra Europaudvalget

Folketingets Europaudvalget har den 2. oktober 2002 stillet følgende samrådsspørgsmål A til statsministeren: "Kan statsministeren bekræfte fødevareministerens udsagn om, at Danmark hverken direkte eller indirekte vil støtte nationale landbrugsstøtteordninger som f.eks. Portugals støtte til svineproducenter eller Frankrigs og Italiens støtte til destruktion af vin (som også havde opnået produktionsstøtte) – og at Danmark derfor i eventuelt kommende sager af tilsvarende karakter konsekvent vil stemme imod EU’s ministerråd?"

Samrådsspørgsmål A var sat på Europaudvalgets dagsorden den 23. oktober 2002. Statsministerens svar, som imidlertid ikke blev afgivet, ville have indeholdt følgende synspunkter:

Det er regeringens principielle holdning, at statsstøtte skal begrænses mest muligt, og at det bør være EU-Kommissionen, der vurderer medlemslandenes statsstøtteordninger og disses forenelighed med EF-traktaten. Det gælder også på landbrugsområdet.

Det er derfor også begrundet i de pågældende sagers helt konkrete omstændigheder, når Danmark har undladt at modsætte sig, at Rådet imødekommer den pågældende medlemsstats anmodning.

Det betyder, at Danmark også fremover vil fastholde dette udgangspunkt og kun, hvis det er konkret begrundet i sagens helt særlige omstændigheder, vil undlade at stemme imod en medlemsstats anmodning om statsstøtte.

Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der opstår helt ekstraordinære omstændigheder, som gør, at statsstøtte er nødvendig i en periode, f.eks. for at redde dele af et erhvervs overlevelse. I givet fald vil anmodningen i overensstemmelse med sædvanlig praksis blive forelagt Folketingets Europaudvalg.

Fødevareministeren og statsministeren er helt enige om den danske linie i dette spørgsmål.

Danmark har i øvrigt også selv i enkelte tilfælde anmodet om godkendelse af statsstøtte. Det skete for eksempel i Samsø-sagen fra 2000, hvor Danmark søgte og i Rådet fik godkendt en statsstøtteanmodning om dækning af visse fødevarevirksomheders omkostninger til færgetransport.

 

 

 

 


Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00