Oprindeligt var det planen kun at teste taktiske lastbiler fra tre lastbilproducenter i det igangværende indkøb af op mod 900 lastbiler til det danske forsvar for op mod to milliarder kroner.

Men Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse har valgt at bede alle de fire lastbilproducenter, som kort før jul kom med tilbud, om at stille med tre taktiske lastbiler til en længerevarende test henover foråret.

Oprindeligt blev fem lastbilproducenter i efteråret 2015 prækvalificeret. Men amerikanske Oshkosh valgte ikke at indlevere et tilbud kort før jul sidste år. Det gjorde MAN, Scania, Iveco og Mercedes-Benz derimod. Det var forventet, at en af de fire så ville være blevet sendt hjem inden den tre måneder lange testfase indledes til marts. Men sådan skulle det ikke gå.

I august eller september skal producenterne aflevere deres bedste og sidste tilbud (Best and final offer). I november forventes vinderen udpeget og i december forventes kontrakten underskrevet. Herefter vil der gå op mod halvandet år med udvikling af prototyper. Så de første lastbiler ruller nok først ind på de danske kaserner i 2018.

Som nævnt, så skal der formentlig indkøbes 700-900 nye lastbiler på en syvårig rammeaftale. Kilder vurderer at omkring 40 procent vil være helt almindelige kommercielle lastbiler, mens 60 procent vil være taktiske lastbiler, der trækker på alle fire, seks eller otte hjul. Og en vis andel af de taktiske lastbiler skal kunne pansres eller være pansret fra starten.

MAN udpeges af flere af konkurrenterne som favoritten, da omkring 1.200-1.400 af Forsvarets nuværende 3.000 lastbiler kommer fra MAN. Den tyske lastbilproducent leverede i 2007-2010 300 taktiske lastbiler magen til dem, som MAN nu tilbyder Forsvaret. Ved at vælge MAN vil vi altså få køretøjer, der nemt supplerer de eksisterende køretøjer. Og køretøjer, som vores mekanikere allerede kender.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • Anders Thomsen siger:

    En praktisk test-kørsel af kandidaterne. Det lyder jo helt fornuftigt. Lad os gøre det samme i kampfly-konkurrencen.

  • tomp siger:

    JA, og det gjorde vi med de tunge helikoptere, hvor EH-101 blev testet op imod NH-90.

    Uofficielt var NH-90 ved at løbe af med sejren, da mestedelen af testen faldt ud til fordel for NHI

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *