Onsdagen i sidste uge lettede den nye danske Seahawk-helikopter for første gang med en dansk pilot ved styregrejerne. Flyvningen fandt sted på den amerikanske Naval Air Station Patuxent River, i delstaten Maryland i USA.

PAX River, som flyvestationen kaldes, er den amerikanske flådes hovedsæde for testflyvning og er blandt andet stedet, hvor den nye F-35, Joint Strike Fighter også bliver testet. Den historiske flyvning blev udført af kaptajn og testpilot med flyvernavnet CAD sammen med en testpilot fra den amerikanske flådes testeskadrille, HX-21.

Den danske helikopter, med halenummer N-972, er i øjeblikket ved at gennemgå forskellige test på jorden og i luften, for at tilsikre at de systemer, som er unikke for den danske version af Seahawk helikopteren, fungerer som de skal.

”Det var med en følelse af både forventning og glæde, at jeg satte mig ind i helikopteren i dag”, siger CAD.

”Jeg har brugt det sidste halve år på at træne i den amerikanske variant af helikopteren, så der var ikke nogle overraskelser, heldigvis! Alligevel er det noget andet, når man, som den første danske pilot, sidder og styrer den helikopter, som de næste mange år kommer til at løse mange spændende og udfordrende opgaver for det danske forsvar både i Nordatlanten og i internationale operationer. Vi står over for en stor opgave de kommende år med at implementere dette nye våbensystem i flyvevåbnet og søværnet, så vi er bestemt ikke i mål endnu. Men endelig selv at få lov til at side ved kontrollerne er et vigtigt skridt på vejen,” siger CAD.

f1

De næste måneder vil de tre første eksemplarer af de danske Seahawk helikoptere gennemgå et intensivt testprogram både på PAX River, men også ved producentens Sikorsky’s testfaciliteter i West Palm Beach, Florida.

Sikorsky og US Navy har derfor stadigvæk et stort arbejde foran sig, inden helikopterne er klar til overdragelse til Danmark. Går alt efter planen, bliver de første tre helikoptere fløjet til Danmark i et stort amerikansk transportfly af typen C-5 Galaxy i starten af maj.

Sandsynligheden for at se helikopteren på Danish Airshow på Flyvestation Skrydstrup den 19. juni ser derfor gode ud. Vi krydser fingre.

Udover selve helikopterne omfatter Seahawk programmet også en lang andre projekter. De to største af disse er Seahawk simulatoren og ombygning af inspektionsskibene af Thetis-klassen til Seahawk.

Simulatoren ankom til Flyvestation Karup i december 2015 i et stort transportfly af typen AN-124 Condor. Den er nu ved at bliver installeret og testet i den specielle bygning, der er bygget til formålet på Flyvestation Karup. Simulatoren forventes klar til brug til sommer.

Ombygningen af Thetis-klassen til Seahawk er også i fuld gang. Ombygningen gennemføres af Ørskov Yard i Frederikshavn, med efterfølgende færdiggørelse af Forsvarets Hovedværksted på Flådestation Frederikshavn. Første enhed,Vædderen, forlod Ørskov Yard i december 2015, og er nu ved at blive færdigudrustet på Flådestation Frederikshavn. Næste enhed, Hvidbjørnen, påbegyndte ombygningen i januar 2016. Første møde mellem en dansk Seahawk og inspektionsskibetVædderen er planlagt til august 2016.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

17 Comments for this entry

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Andreas

    “ombygning af inspektionsskibene af Thetis-klassen til Seahawk.”

    Du kan jo blot få fremskaffet et billede af Vædderen fra Flådestation Frederikshavn – den har nu den nye hangar og nye profil.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Andreas

    Jeg er godt klar over at det er projektkontoret der “ejer” billeder af ombygget Thetis-klasse – Men de ville glæde mange mennesker ved at offentliggøre dem.

  • Jack siger:

    Vi skal være glade for (ikke mindst som skatteborgere) at valget faldt på Sea Hawk, en kapabel, gennemprøvet og gennemtestet løsning, som ikke kommer til at frembyde ubehagelige overraskelser. Og i maj er det så en dansk realitet. Gad vide hvad vores norske brødre tænker, som bestilte NH90 i 2001 og her 15 år efter stadig står og spejder ud i horisonten?

  • Jack siger:

    Ja, det er flot med nye NH90 til Kystvagten, det hjælper bare ikke de norske fregatter særligt meget. Hvornår mon de får dem?

  • tomp siger:

    Dejligt at se det går raskt fremad med MUSEUMSHELIKOPTEREN med halehjul, der kommer til at give ret så store begrænsninger i forhold til Lynzx helikopteren i “seastat” landinger på helidækket. Ærgerligt,at man ikke købte en moderne helikopter der kunne meget mere ( NH-90 )
    NH-90 kan klare næsten dobbelt så store belastninger, da den forholdsvis har en lavere MTOW base line OG samtidig større kabinehøjde og lasterampe, imod R lille pax dør og ringe kabinestørrelse, alt i alt noget som mange dengang advarede imod. Det kommer i sidste ende til at koste en eller flere R s OFF DECK og in Water / sea, ligesom andre har erfaret. Det er livsfarligt at lande på vores små “skøjter” med gammeldags HALEHJUL,som på Seahawk.
    MVH TOM ( mere end tusind flyvetimer på Færøerne og Grønland ) godt nok med ældre insp.skibe og helos

  • Simon Petersen siger:

    Tænk, at det kunne lade sig gøre at købe den rigtige helikopter uden at en dansker har prøvefløjet den på forhånd…..

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Simon

    ” uden at en dansker har prøvefløjet den på forhånd…..”

    Vedr prøveflyvning – Det véd vi vel faktisk ikke om du har ret i – Nu er der 2 styrepinde i sådan et apparat i modsætning til i en F-35 :-)
    http://forsvaret.dk/FMI/NYTMATERIEL/FLY%20OG%20HELIKOPTERE/SKIBSBASERET%20HELIKOPTER/BILLEDGALLERI/Pages/default.aspx

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Vedr norske helo står der i pressemeddelelsen fra 2001:

    “The first helicopters in the Coast Guard (CG) configuration will be delivered in late 2005, and the last deliveries of the fleet will take place in 2008.”

    D.d. har de fået 6 styk.

  • Simon Petersen siger:

    @Lars-Henrik

    Det har du sådan set ret i – jeg fokuserede på den del af artiklen, hvor der stod, at det var første gang en dansker fløj den :-)

    Jeg prøver at undskylde mig med at jeg er jeg er jetlagged i Arizona 😉

  • Jack siger:

    Heldigvis fik utility argumenter som ståhøjde og rampe ikke afgørende vægt i typevalget, da det trods alt ikke en SAR eller transporthelikopter, SVN stod og havde brug for. Der er valgt et fly, som er en god sensor- og potentiel våbenplatform (OG som virker fra dag 1).

    Om det er problematisk med et halehjul, ved jeg ikke, men jeg har fuld tiltro til, at de gode mennesker i så fald SHOL’er sig ud af en evt. problematik.

  • Cphmoose siger:

    @Lars-Henrik
    Der er en del billeder på eskadrens Facebook side. Helt fra byggestart til forlægningen fra Ørskov til flåde stationen.

    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    tak kbh elg –

    Det er tydelig at den endnu ikke er færdigudrustet – så ellers at den havde en længere tur rundt i det nordlige Kattegat.

  • Halken siger:

    Tja, så skulle de måske også købe nogle jayhawk til civilt sar herhjemme, nu de kan blive lavet i Karup af folk der allerede ved hvordan. Får de ikke råd til en ny 101, så kan de måske skrabe sammen til et par blackhawk…

  • E. Petersen siger:

    @Jan

    Der er tale om en alm. opdatering fra FR1 til FR3 standarden, som i omfang dækker over at udskifte en radar, en missionscomputer samt nye POD til a2g våben samt tilhørende cockpitdisplay som FR3 maskinerne.

    En tilsvarende proces som USAF i ca. samme omfang vælger at kalde en opgradering (350 stk. F-16 som senere blev canclet)

    Pris pr. stk. 50 millioner kr. mod 180 millioner pr. Rafale. For mig viser det bare igen det ikke er arbejdslønnen men udviklingsomkostninger fordelt på få enheder der skaber den høje pris.

    Samme situation vil Danmark stå i, hvis vi vælger et fly bygget i et lille antal og som vi ydermere vil være de eneste der vil bruge til missioner som Irak/Libyen efter 2030

  • E. Petersen siger:

    glem ovenstående var til en anden tråd :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *