På et møde i forsvarsforligskredsen i aften kl. 18 i Forsvarsministeriet siger politikerne god for indkøb af pansrede mandskabsvogne af typen Piranha 5. Samtidig sætter de antal på. Og de seneste efterretninger lyder, at det bliver tæt på de 206 køretøjer, som Danmark i udbudsmaterialet opstillede, som det vi som minimum ville købe.

Aktstykket om indkøbet vil blive behandlet i Folketingets finansudvalg i midten af januar og derefter kan Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og General Dynamics underskrive kontrakten på indkøbet af den hjulbaserede PMV, som tilbage i april blev valgt som vinder af det danske PMV-udbud.

Mens de venter på at klokken bliver 18, så kan forsvarsordførerne i forligskredsen (og alle vi andre) fordrive tiden med at læse en interessant lille artikel på Forsvarets hjemmeside. En artikel, der handler om Hærens 2. brigades feltøvelse White Sword 2015, som blev gennemført i sidste uge fra mandag til lørdag i Hærens øvelsesterræn ved Oksbøl. Et område, hvor det har regnet kraftigt de senere måneder. Noget, der gav vanskeligheder for især hjulkøretøjer.

“Måneders regn har omdannet terrænet til en mellemting mellem en sump og en sø. Vandpytterne i bæltesporerne er visse steder så dybe, at en kampvogn kan forsvinde i dem, og hjulkøretøjerne havde voldsomme problemer med at komme frem gennem mudderet i en sådan grad, at briterne måtte opgive for alvor at køre i terræn med deres pansrede Mastiffer.”

Vores nye Piranha 5 er netop et hjulkøretøj. Den aktuelle historie kommer i forlængelse af denne historie fra januar om en hjulbaseret Piranha 3, der kørte fast i en mose. Og i forlængelse af at Hæren i forbindelse med typevalget af Piranha 5 tilbage i april/maj ærligt meldte ud, at bælter egner sig bedre til sneberedskab. Man håber dog at Piranha’ens store frihøjde eventuelt kombineret med snekæder kan gøre den i stand til at køre under en snestorm. At det er nødvendigt at tænke i de baner, er vand på møllen hos undertegnede og mine tidligere bekymringer for en ny indkøbsskandale-historie i medierne, når Forsvarets nye dyre PMV sidder fast under en hjemlig snestorm. Sidder fast med en grædende gravid kvinde ombord. Godt tv, men dårligt pr for Forsvaret. Og undertegnede, der kan sidde hjemme i sofaen, se tv og (desværre) sige; Ja, hvad sagde jeg.

Nå, men den tid, den sorg. Løbet er kørt. For de konkurrerende producenter af bæltebaserede køretøjer. For bæltetilhængerne i Hæren og for bekymrede skatteborgere. I dag beslutter Danmark at købe flere hundrede nye pansrede mandskabsvogne. Hæren når det lige inden kampflyene kommer og løber med alle pengene…

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

15 Comments for this entry

  • Kristoffer siger:

    Det er det vi har sagt siden udbuddet startede:
    1: Hjul kan køre hurtigt på vej, men må give op nogen steder.
    2: Bælter kører langsommere men må meget sjældent give op.
    3: Alle køretøjer kan køre fast under de rigtige omstændigheder og/eller med den forkerte kører.
    4: Politikerne ved ikke en skid om operationelle forhold og burde holdes ude af alle beslutninger om HVILKET materiel forsvaret skal indkøbe.
    5: Uanset hvad vi køber er der nogen der brokker sig. Hvis vi køber hjul brokker nogen sig over at vi kører fast, og hvis vi køber bælter er der nogen der brokker sig over at de ligner en kampvogn og skal transporteres på en blokvogn.
    6: Uanset hvad kommer vi til at fortyde det hvis vi køber for lidt.

  • VSMUT siger:

    Nu er der jo temmelig stor forskel på en Mastiff, som blot er en tungt pansret lastvogn, og på en decideret PMV som en Piranha V. Og hvis en Leopard 2 kører fast, så tror jeg ikke at bæltebaserede PMV’ere ville klare sig meget bedre.

    Sneberedskabs sagen er efter min mening stadig opblæst. Det vil ikke koste staten noget at beholde en håndfuld M113, eller overføre dem til beredskabsstyrelsen. Den gravide kvinde har jo ikke behov for dyr Stanag 4 beskyttelse 😉 De gamle M113 skal nok kunne klare 50-100 år endnu, især hvis de kun skal bruges når der falder sne. Og alternativt, så sender man da bare IKK/CV-90 ud i stedet.

    Andreas, du har tidligere skrevet varmt for at redningshelikopterne skulle lægges over på det civile, men hvorfor mener du så at et sneberedskab der kun bruges en gang hvert 12. år skal afgøre valget af PMV? Den opgave kan da også sagtens lægges over på en civil styrelse, meget lettere end den anden opgave 🙂

  • Andreas siger:

    @VSMUT: Jeg siger ikke at evnerne i sneen skal afgøre det. Bestemt ikke. Jeg forudser bare en stor mediehistorie, da der er “gode billeder” i en ny PMV, der sidder fast i sneen. Og det uanset hvem der kører dem. Forsvaret, HJV eller Falck. Så er de betalt af skattekroner.

    Kan ikke se hvad det har med SAR helo at gøre. Private driver det i andre lande. Så kunne vi måske se på samme løsning, hvis der skal findes store besparelser og man ikke vil køre med grønthøsteren igen og tage xx procent over en bred kam.

    Nu var det ikke kun Mastiff, der sad fast.

    @Kristoffer
    ad4) Nu er det ikke fordi politikerne bare beslutter noget ud af den blå luft. De gør det på baggrund af en indstilling fra Forsvaret, som har testet køretøjerne i 18 uger. Dog ikke i sne.

  • leif liltorp siger:

    VSMUT
    Jeg synes dine argumenter lyder rigtige.Der er n ok ingenb af os alle her på siden der er næsegrus begejstrede for den danske “effektivitet”,men ak,nu er da endeligt sket noget.Nu venter vi på de næste viulskud fra Christiansborg:Kampfly,Artilleri og Lastvogne.Håb det bedste og frygt det værste.!!!!

  • Esben siger:

    Tror nu ikke at det er så slemt at købe Piranha 5 vi har jo nu også 90 af Piranha 3 som jeg ikke syntes og have hørt noget skidt om. Piranha 5 er jo bare en nyre og mere opgraderet version af 3`eren hvilket kun kan være bedre. Plus vi har også 45 af CV9035 pmv`er som er på bælter, så begge dele har vi jo så nu. Det er nu mest antallet af de nye pmv`er som vi burde være bange for ikke bliver for lavt..

  • Kristoffer siger:

    @ Andreas:
    Så det du siger er at politikerne slet ikke blander politik ind i det når de tager beslutninger?
    Tror du på at de vægter den militær faglige vurdering højere end den politiske indvirkning?
    Tror du på at den militærfaglige vurdering er fuldstændig upolitisk påvirket?
    For det gør jeg dælme ikke.

  • Thomas Jørgensen siger:

    Må sige, at jeg også mere frygter for, at de spareglade danske politikere køber for få nye pmw, og det uanset hvilken kandidat de vælger. Efterhånden voldsomt alarmerende så meget der er skåret ned på forsvaret, og det på trods af samme politikere anvender og ønsker at anvende det mere og mere aktivt. Klassisk politiker snak: “I får mindre bevillinger, men vi forventer, at fortsat kan klare både drift, øget aktivitetsniveau og nye materielanskaffelser”. Altså en “mere for mindre” tankegang, som også præger politikkerne i deres tilgang til resten af samfundet, hvor den i øvrigt heller ikke virker.
    Hvad angår sneberedskab og fast- kørsel i mudder: Ja, så er der vel til det kun at sige. At alle også bælte- køretøjer kan køre fast. Har set det ske adskellige gange, og det trods rutinerede kører. Men ja hjulkøretøjer vil pr definition hurtigere blive udfordret i terræn. Ingen hemmelighed eller nyhed der. Vist almindelig anerkendt i hvert fald på denne side. ;-)Vi må håbe politikkerne forstår de potentielle mobilitets begrænsninger, som kan være forbundet med at vælge et hjulkøretøj…Men jeg tvivler og frygter pengene/prisen har betydet mest, hvilket desværre nok også vil resultere i købet af et meget lille antal.

  • Jack siger:

    Jeg undrer mig over den store spredning i intervallet paa det oenskede antal, mellen 200 og 400 eller noget i den stil. Kan en operativ analyse virkelig skabe saa stor spredning? Eller roeg analysen lige forbi OE folkene, der saa drejde paa haandtagene til det saa spiseligt ud for FINM. Alle ved, at mekanikken med FINM og intervaller fungerer saaledes, at skal der spares millioner, saa bliver det hoeje tal trukket ud (som vi saa det med budgetanalysen) og skal der bruges millioner, saa er det det lave tal, der bliver trukket ud.

    Hvad mon den operative konsekvens er for HRN ved “kun” at faa de 200?

    Skal vi gaette paa, hvad der sker, hvis FLV melder et behov for 18 til 24 JSF ud?

  • Jack siger:

    Thomas, FSV baerer selv en stor del af skylden, fordi topledelsen, der, skal det lige naevnes, defacto har en pistol for panden, paastod valget stod mellem “Det samme for mindre, eller mere for det samme”. Som bekendt blev det saa narrativet “det samme for mindre”, man valgte at forsoege at saelge til politikerne og Forsvarets ansatte.

    Jeg tror ikke paa det narrativ, men jeg koeber derimod “noget andet for mindre”, hvilket i en ressourcediskussion er et helt legitimt argument. Men det var bare ikke det, man gik ud med.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ VSMUT
    “Det vil ikke koste staten noget at beholde en håndfuld M113, eller overføre dem til beredskabsstyrelsen.”

    Ifølge rygter på vandrørene så bliver det HJV der får nogle M113

  • Ole siger:

    Hjemmeværnet har en køreuddannelse for M113.

    http://www.hjv.dk/oe/HDMVJ/nyheder/Sider/Omskoling-til-PMV.aspx

  • VSMUT siger:

    En hurtig søgning viser at en M113 kørte fast i en snedrive med en gravid kvinde ombord, på Bornholm, juleaften i 2010. Det blev ikke til andet end en sød historie i medierne.
    Jeg tror slet ikke at medierne, politikerne eller vælgerne vil være kritiske over for at en PMV kører fast under ekstremt vejr. Det er jo lige netop ekstremt vejr.

    Og så skriver de to ovenstående at hjemmeværnet får nogle af de gamle M113. Så er den opgave “ude af verden”.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ VSMUT

    Nu var der ikke en gravid kvinde ombord i en M113 på Bornholm,, men en jordmoder på vej til kvinden. Så fandt man en anden jordmoder, som så nåede frem på ski 🙂

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Er Piranha 5 en faceliftet Piranha IIIC?

    Vedr sne og mudder – bemærk hjulstørrelsen sammenlignet med hvad man har nu.

    http://www2.forsvaret.dk/nyheder/overige_nyheder/Pages/ErPiranha5enfaceliftetPiranhaIIIC.aspx

  • Kristian siger:

    Som tidliger kampvogns mand og MMEK i et mekinf kompagni, tænker jeg at der må være mindre vedligehold på et hjul køretøj og dermed mere tid til anden træning.
    Så måske ok med hjul. Det er ikke er bæltekøretøj og hvad så. Selv med sne kryds kan m113 have svært ved at komme frem i sne pga. Den lave frihøjde.
    Der går mange timer med vedligehold på bælteundervogne og det koster, det sidste jeg hørte så kostede 500kr pr km i en Leo 2. I vedligeholds omkostninger.
    Kan i have en god fredag venlig hilsen Kristian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *