Beslutningen om at lukke aftalen med General Dynamics om køb af Piranha 5 pansrede mandskabsvogne, kan meget vel blive besluttet på fredag, hvor forsvarsforligskredsen holder møde. Her vil sagen nemlig være på dagsordenen. Det erfarer nytkampfly.dk.

Kilder fortæller desuden, at Forsvarsministeren vil indstille, at man køber 300 Piranha 5 køretøjer. I udbudsmaterialet spurgte Forsvaret på en pris på 360 køretøjer med mulighed for at købe mellem 206 og 450 køretøjer. At lande på 300 må siges at være et fornuftigt kompromis i disse tider.

Der er dog stadig et uafklaret issue, som kan kaste grus i maskineriet og udsætte beslutningen. Politikerne har nemlig endnu ikke fået ordentlig svar og er blevet beroliget i forhold til usikkerheden omkring valutakursændringerne.

Efter at politikerne den 30. april i år valgte Piranha 5 som fremtidens danske PMV, så blev der rejst spørgsmål til betydningen af valutakursændringerne i Schweiz. Det er nemlig General Dynamics-datterselskabet MOWAG fra Schweiz, der skal levere køretøjerne. Forsvaret glemte imidlertid at kurssikre og derfor er der blevet stillet spørgsmålstegn ved om kursændringerne har gjort køretøjet dyrere.

En af grundene til at Piranha 5 vandt foran fire andre prækvalificerede kandidater var angiveligt, at den havde den laveste pris. Et overraskende valg, da køretøjet hverken er i drift eller er købt af en eller flere af vores nære allierede. Så det her budskab om at købe hyldevare, der også bruges af andre lande, som ellers er mantra i Forsvarets materielanskaffelser, har man valgt at se bort fra.

Hvis politikerne tager en beslutning om antallet af køretøjer og giver Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse bemyndigelse til at underskrive købskontrakten på omkring 3,5 mia. kroner, så vil det uden tvivl vække glæde hos General Dynamics. Som nytkampfly.dk kunne fortælle for et par uger siden, så er GD forståeligt nok utålmodige efter at få aftalen lukket. Det fik dem i oktober til at skrive et brev til brancheforeningen CENSEC’s medlemmer og opfordre dem til, at lægge pres på deres lokale folketingsmedlemmer for at få truffet en beslutning.

For hvis der ikke snart sker noget, så risikerer dansk forsvarsindustri at gå glip af vigtige ordre, pointerer GD i brevet. Man kan dog godt spørge hvilke landes forsvarsindustrier, der i givet fald vil løbe med de ordrer, som de danske virksomheder går glip af, når der ikke er andre lande, der har købt køretøjet.

Et land er dog angiveligt tæt på også at købe 300 Piranha 5-køretøjer. Det land er Spanien, hvor General Dynamics andet europæiske PMV-producerende datterselskab, Santa Barbara, har til huse. Kilder fortæller, at Spanien har forlangt, at køretøjerne skal bygges i Spanien. Hvis det kommer til at holde stik, så kan man ikke udelukke, at de danske køretøjer også vil blive bygget i Spanien. For hvorfor skulle GD have to produktionslinjer til to kunder?

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

11 Comments for this entry

  • Svend-Erik Hansen siger:

    “For hvorfor skulle GD have to produktionslinjer til to kunder?”

    Menes der, at GD vil lukke ned i Schweiz eller, at de nye Piranha’er ikke vil blive produceret i Danmark som Piranha III?

  • leif liltorp siger:

    Det lyder rimeligt fornuftigt.Et gammelt ordsprog siger:Det er bedre at gøre noget forkert,end slet ikke at gøre noget!!!Jeg tilslutter mig kun en del af dette.!!!!

  • Cphmoose siger:

    @Andreas
    “Forsvaret glemte imidlertid at kurssikre”

    Er du retorisk / ironisk? eller er der en god historie? Staten kurssikrer mig bekendt ikke. Du så det med C130J anskaffelsen.

    Man kunne have forlangt at alle tilbud var i euro og dermed delvist have fjernet valuta fra ligningen – men det har bare ikke noget med kurssikring at gøre.

    I Norge er der lavet valutakurs følsomhedsanalyser af JSF købet – men man kurssikrer ikke. Man tilfører bare flere penge. Bliver spændende at se om det er en del af det so ministeren vil vise os!

    Og jeg kan generelt ikke forestille mig at man kan købe noget i den prisklasse hvor leverandøren ikke har en eller anden valuta regulerings klaussul i kontrakten.

    Cphmoose

  • Anders siger:

    Om bilerne bliver bygget hos Mowag eller Santa Barbare Sistemas er vel ikke ligegyldigt. Vi er nogle stykker, der husker de italienske Iveco’er, som vist brugte mere tid på værksted end på landevejen. Sjovt at vi altid skal have det billigste, som ender med at blive dyrt.

  • Halken siger:

    @SEH

    Det er samle-inier. Man kan samle sådan en fætter her med en kran og en svensknøgle, fordi at alle delene kommer ude fra. Den del flytter de så til købslandet, hvis det er et krav, for at give lidt arbejdspladser. Men det er kun mens de produceres og mest ufaglærte.

    @CPH

    Hvis man beder et firma som har omkostninger i en anden valuta end euro om et tilbud i euro, så betyder det kun at de køber en kurssikring og lægger prisen for den oven i prisen for køretøjerne, og deres pris vil altid være afhængig af vekselkursen ved kontraktindgåelse, da de ikke vil kunne give et åbent bud, hvis valutakursen svinger inden kontrakten underskrives.

  • Tom Petersen siger:

    Jeg ved meget lidt om disse PMV, men ved en masse om Schweitz, og det de laver.

    PILATUS og div micro robotter. Det er SUPER quality !!

    Så derfor erfarer jeg at det som laves i CH har en rigtig HØJ Q-factor.
    vh Tom.P

  • @Halken siger:

    @Halken

    Ja, men selv samlelinjer fordrer investeringer i en kran, eller en robot i dag, som igen kræver service af teknikere. Jeg foretrækker disse, investeringer sker herhjemme, men det fremgår ikke af Andreas’ skrivelse om, det menes, at det er i Schweiz eller i Danmark, GD ønsker (måske) at lukke produktionslinjer.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Der skete en smutter med navnet 🙂

  • Hansen siger:

    Hej.

    Nu er kl. 12.30 Og vi har fredag. Intet på TV2 NEWS om køb af PMV er. Mon det bliver i dag. Eller bliver det udsat, li´ Så mange gange som fly købet.

    Hilsen.
    Hansen

  • CS siger:

    Har nævnt det tidligere 🙂 , det kunne være meget sjovt at se den oprindelige rapport fra evalueringen (brugerundersøgelserne) af de forskellige PMV’er. Eller rettere, hvilke input brugerne kom med til valget, og ikke det officielle skønmaleri af den valgte type. Kort sagt, er det den af brugerne anbefalede PMV, der er valgt eller ikke….

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *