Mandag startede de tre første medarbejdere i det “Future Fighter Capability”-programkontor, som skal stå for den kampflykonkurrence, som Canadas nyvalgte premierminister Justin Trudeau før valget lovede, at landet ville gennemføre.

Under en måned efter at han blev valgt den 19. oktober gør Trudeau altså alvor af sine udmeldinger i valgkampen om ikke bare at købe 65 F-35, men at lave en kampflykonkurrence i stil med den danske, hvor man evaluerer et felt af kandidater. Trudeau har tydeligt sagt, at han ikke mener, at Canada bør købe F-35 som erstatning for de aldrende CF-18 Hornet. Så canadierne er nødt til at komme op med et krav i udbudsbetingelserne som gør, at man kan afvise at prækvalificere F-35 og lade dem byde. Det kan eksempelvis være et krav om to motorer. For så er F-35 ude, mens både Super Hornet og Eurofighter er inde.

Det nye kampflykontor bliver en del af ministeriet for offentlig service og indkøb. I spidsen for “Future Fighter Capability”-kontoret er Paula Folkes-Dallaire, der startede mandag og kommer fra fiskeriministeriet. Ligesom i Danmark, så sætter Canada en kvinde i spidsen for kampflyindkøbet.

Trudeau holder fast i valgløftet om at trække de canadiske CF-18 kampfly hjem fra kampen mod IS, og han sagde flere gange under valgkampen, at de nye kampfly’s primære opgave skal være at forsvare Nordamerika. Det bliver fra flere sider tolket derhen, at der dermed ikke er brug for “first day of war”-flyet F-35, men at Canada måske snarere har brug for et fly, der kan klare sig i det kolde nordlige Canada – og som måske har to motorer.

Han har også flere gange fremhævet, at en egentlig konkurrence vil gøre Canada i stand til at kræve modkøb. Ligesom i Danmark, så er F-35 ikke omfattet af modkøbsreglerne i Canada. Ved at lave et helt normalt udbud, så kan man stille de normale modkøbskrav, pointerer Trudeau. Og på den måde lider canadisk forsvarsindustri ikke skade ved at landet dropper ud af F-35 programmet. Droppe ud har man officielt ikke gjort endnu. Og der er der heller ikke noget til hinder for, at man godt kan køre en konkurrence og være med i F-35 projektet på samme tid. Det gør et lille land i Skandinavien… Men så snart et andet fly er valgt, så vil man uden tvivl blive udstødt fra F-35 familien. Og måske trækker Trudeau Canada ud på et endnu tidligere tidspunkt.

De spilder ikke tiden, de gode canadiere. Nu er de gået i gang med de indledende øvelser til den konkurrence, som mange ikke troede ville blive en realitet. Men det blev den. Mon ikke vi vil se et felt bestående af Boeings F-18E/F Super Hornet, Dassault’s Rafale-kampfly og Eurofighter Typhoon, med førstnævnte som en lille favorit. SAAB har tidligere tilkendegivet, at de ikke var interesserede i at deltage i en canadisk konkurrence.

Og hvad betyder Canadas opsigtsvækkende konkurrenceopstart så for den danske konkurrence? Ja, den viser først og fremmest, at man som NATO-land og nær ven af USA godt kan vælge noget andet end F-35.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

12 Comments for this entry

  • Tom Petersen siger:

    Helt fint- JSF F-35 ER UDE af CANADA, Fornuftigt af Treaudeau.

    Ude grundet Canadas kolde operative betingelser, F-35 har kun én sølle “sløv motor”

    Lidt nostalgi: Canada var nogle af de første som valgte EH-101 med TRE kraftige motorer, netop grundet arktisk flyvning.Med dette valg af den gule Cornoliau EH101 1.generation var de helt foregangsland for EH101 Merlin til RDAF.
    Nogle i indstillingsprocessen har helt sikkert fået PANDERYNKER her i DK, når de omsider erfarer at Canada HAR kastet JSF F-35 på porten/ dumpen.
    Go Tirsdag Tom.P

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Tom Petersen

    “Opening up the bidding again, however, does not preclude Canada sticking with the F-35. ”

    http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/168830/canada-pm-orders-open-fighter-competition.html

    Ganske som man i Canada var blandt de første til at bestille 35 Merlin ASW helikopter, for så at afbestille den igen. Senere bestilte man den civilt baserede Cormorant. Men bøden på den første afbestilling sved hårdt.

    Se bl.a. https://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Sea_King_replacement

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Jeg skulle også have lagt dette link ind – Historien gentager aldrig sig selv, men der optræder ofte tilsvarende situationer.

    http://www.theglobeandmail.com/globe-debate/five-decades-two-contracts-and-still-no-helicopters-for-canada/article8435147/

  • Svend-Erik Hansen siger:

    @Andreas:

    “Ved at lave et helt normalt udbud, så kan man stille de normale modkøbskrav, pointerer Trudeau.”

    Har man ikke frasagt sig at kunnes stille modkøbskrav som partnerland, konkurrence eller ej?

    “Men så snart et andet fly er valgt, så vil man uden tvivl blive udstødt fra F-35 familien.”

    Man betaler cool cash for at være et F-35 partnerland. Der er vel ikke noget, der forhindrer, man fortsætter som partnerland, selvom de (vi) vælger et andet fly.

    Partnerlandstatus er vel blot en forudsætning for, at de nationale virksomheder kan byde ind på produktionen af F-35?

  • Esben siger:

    Tom Petersen@

    ” Helt fint- JSF F-35 ER UDE af CANADA, Fornuftigt af Treaudeau. ”

    Foregriber du ikke begivenhederne nu?

  • Tom Petersen siger:

    Jo men det er godt at kunne “forecaste” Noget tyder med en KRAFTIG strømpil på at Canada NU er trætte af de EVIGE problemer med “discrepancies” og MULTI prisstigninger og forsinkelser. EEN strøm af UBEHAGELIGE oplevelser, det samme må DK, da FATTE vh Tom:p

  • E. Petersen siger:

    Og men Canada vakler og har skudt F-35 projektet til hjørne

    Gå UK nu all ind og bekræfter man vil bruge 18 milliarder USD på 138 F-35B og de første 24 skal være leveret 2023.

    http://sputniknews.com/europe/20151122/1030552225/uk-f35-18bln-defense-spending.html

    Mere interessant er det at der nu meldes ud om at man vil have 2 hangarskibe. Det lå længe i kortene at nr.2 skulle videresælges eller lægges i reserve.

    https://www.rt.com/uk/323045-terrorism-spending-uk-budget/

  • GD siger:

    Det er 42 til UK per 2023.

    “In an acceleration of the F-35 programme, 42 jets will be bought by 2023, with 24 available at that point for frontline squadrons operating from the new aircraft carriers, HMS Queen Elizabeth and HMS Prince of Wales. Before the defence review the government had planned to have eight F-35 jets available for deployment on the new carriers by 2023.”

    http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/Defence/article1636215.ece?CMP=OTH-gnws-standard-2015_11_21

    UK “stays the course” og der er lagt op til 138 styks!

  • Svend-Erik Hansen siger:

    12 mia. pund for 138 stk. F-35B giver ca. 925 mio. kroner pr. fly. Det lyder billigt for B versionen?

  • E. Petersen siger:

    http://breakingdefense.com/2015/09/uk-commits-to-2-carriers-fully-crewed-f-35b-numbers-tbd/

    Her var så et link til en mere specifik uddybning omkring, at UK ønsker to fuldt operative hangarskibe

  • Jens Kastmose siger:

    Og hvor mange hangarskibe er det lige vi har i den Kgl. Danske Marine?

    Danmark har ikke UK’s behov.

    Vi skal på mange måder bruge fly som Canada.
    Alm suverænitets håndhævelse (Balticum og Arktis) og så lidt bomber i hovedet på forskellige operatører i Mellemøsten.
    Vi er ikke noget ‘first strike’ land og kan sagtens klare os med fly, der i det mindste kan flyve…

  • E. Petersen siger:

    @JK

    Hangarskibe har intet med sagen at gøre – Mine input drejer sig primært om økonomien i F-35 projektet

    Og her er sammenligningsgrundlaget CAN/DK/UK udmærket

    Canada har skudt projektet til hjørne, fordi omkostningerne til F-35 er steget langt over den planlagte pulje. Samtidig har Canada et stort investerings program på skibe der gør, at med deres nuværende budget, har de p.t ikke afsat de nødvendige penge. Canada har indtil videre ikke udsigt til det F-35 modkøb man forventede, i modsætning til nybygningsprogrammet af skibe, der vil generene tusindvis af canadiske arbejdspladser.

    Den nye regering ønsker samtidig at nedprioritere fly til internationale missioner – så det er helt naturligt at Canada sætter hele kampfly projektet på ”hold” indtil det er klarlagt om F-35 er det rigtige valg.

    UK skal bruge F-35B til deres hangarskibe og sikkerhedspolitisk har de opgraderet dette program så de nu ønsker 2 operative hangarskibe – det var længe planen der kun skulle være et.

    BAE anslås at få ordrer for ca. 15% af det totalt beløb der skal købes F-35 for inkl. USA og andre partnerlande. Så de økonomiske interesser spiller også en stor rolle og man melder derfor ud at ville købe de 138 stk. F35A/B som et stærkt signal om at man bakker F-35 projektet 100 % op.

    Her står EF i mine øjne desværre tilbage med dårligere kort på hånden. For der er ikke udsigt til flere ordrer fra UK til dette fly ej heller de andre partnerlande. Man udtaler så at man vil anvende eurofighter frem til 2040 men en hurtig hovedregning viser at det har der rent timemæssigt/slidtage altid været ressourcer til.

    Og der går min skepsis på, at køber vi f.eks. EF kan vi ende med at stå som Østrig gør det nu med deres Trance 1 EF fly. For partnerlandene opdaterer deres EF fly løbende men gør det kun på trance 2 og 3. hvor man på trance 1 slider dem op i trænings-timer inden 2030 og/eller har kørt flyene i depot for evt. at videresælge dem til 3. lande såsom Peru/Colombia m.m.

    Så pt. er EF et godt valg – teknisk ser jeg det som et bedre forsvarsfly end F-35, men jeg tvivler på at det er det i 2040 grundet ovenstående.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *