Socialdemokratiets forsvarsordfører, Henrik Dam Kristensen, melder sig nu i koret af politikere, der tager skarp afstand fra det brev, som General Dynamics i oktober sendte til en lang række danske forsvarsvirksomheder i brancheforeningen CENSEC.

Som nytkampfly.dk tidligere har kunne fortælle, så gjorde General Dynamics det i brevet klart, at hvis de danske politikere ikke snart beslutter sig for hvor mange Piranha 5 pansrede mandskabsvogne vi skal have og får kontrakten underskrevet, så kan vi risikere at måtte vinke farvel til modkøbsordrer og jobs.

”Any further delay means a risk that business contracts and jobs get lost or will not be created and technology is developed somewhere else and consequently Danish economy will not benefit from the APC-R related industrial cooperation,” skrev General Dynamics i brevet, som nytkampfly.dk er kommet i besiddelse af.

Advarslen var rettet mod de danske politikere, som General Dynamics opfordrede CENSEC’s medlemmer til at tale med og viderebringe budskabet til.

”Danish stakeholders on the governmental and political side have to be informed that business and jobs at your factory can only be sustained or created and technology and knowhow tranfers started when the contract related to the APC-R program is signed very soon.”

Hos Socialdemokratiet er forsvarsordfører Henrik Dam Kristensen langt fra begejstret for brevets budskaber.

”Den form for slet skjulte trusler og forsøg på organiseret lobbyisme er ikke klogt, og giver ikke virksomheden et seriøst skær,” understreger Henrik Dam Kristensen over for nytkampfly.dk.

Han er dermed på linje med de radikale og de konservatives forsvarsordførere.

”Ingen firmaer skal presse den danske stat til at træffe forhastede beslutninger, så kan de jo bare vælge ikke at byde,” påpeger Martin Lidegaard, forsvarsordfører for de radikale, overfor nytkampfly.dk.

Hos de konservative finder forsvarsordfører Rasmus Jarlov brevet formålsløst.

”Det er unødvendigt. Vi er godt klar over, at det skaber problemer, at indkøbet er forsinket,” understreger Rasmus Jarlov overfor nytkampfly.dk.

”Men virksomhederne er naturligvis altid velkommen til at lufte deres frustrationer,” tilføjer Rasmus Jarlov, der er formand for Folketingets Forsvarsudvalg.

Forsvaret udbad sig i PMV-konkurrencen en pris på levering af 360 pansrede mandskabsvogne, men indikerede, at man ville købe et sted mellem 206 og 450 PMV’er. Da politikerne i forsvarsforligskredsen den 30. april i år valgte Piranha 5 fra General Dynamics satte de ikke tal på hvor mange vi agter at indkøbe. Så længe det ikke er afgjort, så kan kontrakten ikke forhandles færdig.

Kilder i den danske forsvarsindustri ryster på hovedet af brevet fra General Dynamics og agter bestemt ikke at gå videre til deres lokale folketingsmedlem med budskabet. De peger på, at brevet sandsynligvis er udtryk for en stigende desperation hos General Dynamics.

Danmark er nemlig den eneste kunde til Piranha 5 køretøjet. Og derfor vil General Dynamics godt snart have gang i Piranha 5-produktionslinjen hos datterselskabet Mowag i Schweiz, lyder vurderingen fra flere sider.

Kilder betegner desuden brevet som et grelt eksempel på en komplet fejllæsning af danske kutymer med hensyn til interessevaretagelse og lobbyisme. Indirekte at forsøge at lægge pres på de danske politikere, er ganske enkelt dårlig stil og noget, som ikke virker. I værste fald giver det bagslag og har den modsat effekt, lyder vurderingen.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

  • S.O.H. Poulsen siger:

    Jeg er for så vidt enig med de danske politikeres reaktioner – brevet er virkeligt uklogt, MEN når det er sagt, så er det heller ikke klogt at udvise mangel på politisk beslutningsdygtighed. Det er ikke i Danmarks interesse, at seriøse potentielle leverandører til Forsvaret ikke gider de tunge og fodslæbende beslutningsprocesser, som efterhånden dominerer i dansk politik. SÅ mange virkeligt gode våbenproducenter er der altså heller ikke i den vestlige verden – og vi skal helst altid have et godt udvalg at vælge imellem. I mine øjne er det synd og skam, at de franske og svenske fly ikke er med i konkurrencen om nyt kampfly – selv om jeg godt ved, at det ikke er af denne årsag.

  • Jesper siger:

    Nu har jeg et par gange herinde læst at Danmark er den eneste kunde til Piranha 5. Men som det ses her, har Spanien fornyligt også lige bestilt mindst 300 styk. Godt for Danmark :)http://www.janes.com/article/54819/spain-selects-piranha-5-as-new-8×8

  • MikeKiloPapa siger:

    @Jesper

    De spanske Piranha 5 skal helt sikkert bygges på deres egen afdeling af General Dynamics European Land Systems , Santa Barbara Systemas, hvorfor den ordre ikke rigtig hjæper på situationen hos MOWAG i Schweiz.

    Og iøvrigt, ..hvis der mere pis med GD så kan vi jo bare ringe til BAE Hägglunds, jeg er sikker på de vil tage i mod os med åbne arme og et godt tilbud 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *