Torsdag den 5. november er den nye forsvarsminister Peter Christensen (V) klar til at møde Forsvarsudvalget til det længe ventede samråd om problemerne med F-35 flyet. Et samråd, der skulle være afholdt den 1. oktober med daværende forsvarsminister Carl Holst. Han smed dog håndklædet i ringen to dage før samrådet og gik af som minister. Onsdag blev Peter Christensen lidt overraskende udnævnt til ny forsvarsminister. Han tog dog ikke nærmest direkte fra tiltrædelsesreceptionen til Forsvarsudvalgets mødelokale og samrådet. I stedet har han (formentlig) læst op på lektien og sat sig godt ind i tingene.

Der bliver nemlig tale om en balancegang mellem på den ene side at forsvare det projekt, som Danmark er partner i og har skudt milliarder af kroner i, og på den anden side ikke være for stor fortaler for det ene af de tre fly i kampflykonkurrencen. Peter Christensen skal blandt andet forsvare/forklare hvorfor man ikke har testet flyet som led i evalueringen af kampflyene. Altså lige i solar plexus af kampflykonkurrencen. Der vil uden tvivl blive lyttet intenst til hvert enkelt ord i alle kroge af kampflymiljøet.

Helt præcist lyder udvalgets samrådsspørgsmål således:
“Ministeren bedes redegøre for, hvordan han ser på de problemer, der har været med favoritten til blandt kandidaterne til nyt kampfly, Joint Strike Fighter. Herunder flyets forventeligt meget høje pris, problemerne med udviklingen af flyets motor og software, de kritiske rapporter der bl.a. har vist, at flyet let bryder i brand, og det faktum at danske piloter ikke har haft mulighed for at testflyve flyet.”

Samrådet er tredje punkt på dagsordenen på Forsvarsudvalgets møde den 5. november kl. 13.15. Præcis hvornår samrådet starter er usikkert. Først skal udvalget nemlig drøfte en betænkning om beslutningsforslag B8. Det handler om et “supplerende militært bidrag i indsatsen mod ISIL”. Det er udsendelsen af en radar til Kuwait/Irak som erstatning for de nu hjemvendte F-16 fly. For det andet skal udvalget riste forsvarsministeren i et lukket samråd om fremtiden for beredskabet og Beredskabsstyrelsens centre landet over.

Det åbne samråd om F-35 kan følges på Folketingets TV. Og mon ikke også nærværende nyhedssite efterfølgende vil skrive lidt om begivenhederne og hvad der blev sagt.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

28 Comments for this entry

  • Tom Petersen siger:

    Det kan blive et KARDINALPUNKT at spørge LM s tespilot d. 11.Nov. 2015 pålangeliniepav.

    Lad os høbe at Nyt kampfly Kontorets chef kan og tør stille spørgsmålet.

    HVORFOR MÅ INGEN DANSK RDAF PILOT teste JSF F-35 trouble Project a/c JETFLY ?? HVEM tør spørge ?

    Men forcasted får vi et VIGENDE og udenoms bortforklaring og intet KONKRET, eller et forbavsene klart JA,kom bare, MEN Næppe. TDP

  • Simon Petersen siger:

    Tom, tror du virkelig at det skulle være nødvendigt for projektkontoret at stille op til den slags møde og stille den slags spørgsmål? Tror du ikke, at Danmark har andre kanaler at den få oplysninger om F35, eksempelvis gennem JPO og de danske repræsentanter derover?

  • Jørgen Nielsen siger:

    Joo….men da altid godt/skægt at prøve at hale et svar frem i et offentligt forum! Om ikke andet morsomt at høre på (bort)forklaringerne.

  • Henrik siger:

    Lige præcis Jørgen. Det kunne være rart at høre en offentlige forklaring på hvorfor danske piloter ikke må prøve super flyveren.
    Jeg er bange for JPO ikke er til meget hjælp, de har helt sikkert lagt billet ind, og fået lang forklaring på hvorfor det ikke kan lade sige. De kender godt konsekvenserne af at blive ved med at plage, det kommer der SLET ikke noget godt ud af.

  • Martin siger:

    Hvor mange danske piloter har fået lov til at få en solotur i Eurofighteren og i Super Hornet?Givetvis ingen. Da F35 ikke bygges i en 2 sædet version, så tror jeg vi har svaret på hvorfor det ikke er muligt at få en prøveflyvning. I øvrigt blev F16 købt i 1975 et år før den første dansker fløj den.

  • Tor siger:

    @Martin
    Vad menar du med att danska piloter ute skulle få prova EF och Super Hornet? Självklart skulle dom få det.

  • Martin siger:

    @Tor. Min pointe er, at hvis F-35 havde været bygget i en tosædet version, så havde danske piloter selvsagt fået en tur.

    Da PEL, som er testpilot fik lov til at testflyve eksempelvis Gripen, var det i en tosædet træningsversion. Tvivler på at man bare havde sendt ham afsted i en ensædet, uden ugers, måske måneders træning.

  • Tor siger:

    Aha ok då förstår jag vad du menar. Jag tror ändå att det skulle vara möjligt efter en tvådagarskurs eller en vecka. Testpiloter är de mest skickliga och har flugit en mängd flygplan.

  • Tom Petersen siger:

    JO, tilfældigvis ved jeg at det er en DANSK CW der er testpilot ved EF -Airbus Defence-

    Og min åbning af ballet med spm, er jo ret relevant og vel OSSE lidt “spøgefuldt” men alligevel yderst aktuelt.

    At en Dansk pilot IKKE har prøvet varen, før anbefalingen / indstillingen fra det forchromede FMN Kontor er da yderst betænkeligt, især hvis SELVSAMME kontor har en uafprøvet dyr -skrot-vare som favorit eller HYR ? go wk end Tom.P

  • Martin siger:

    @Tom P. Jeg er godt klar over at Christian Worning er tidligere dansk RDAF pilot og nu testpilot for EADS, men med den dybeste respekt for ham i øvrigt, så er han lige så meget ven med RDAF, som du er med din bankrådgiver 🙂

  • Martin siger:

    @Tor. Qua PEL’s job som testpilot, er der ingen tvivl om at han efter få timers træning ville kunne sætte sig op og flyve en hvilken som helst flytype solo. Det er ikke det, det handler om. Spørgsmålet er om flyproducenterne vil lade ham gøre det. LM vil ikke. Det er deres beslutning. SAAB og det svenske flygvapnet ville tilsyneladende heller ikke. De havde så bare en 2sædet version, som alle de andre på nær LM har. Derfor er der forskel. 🙂

  • Tom Petersen siger:

    HAR DU ET “l” foran dit navn Martin, så forstår jeg bedre at du åbenbart er imponeret af en forecasted / forventet u undgåelig skandale for DK ved evt. F-35 JSF anbefaling.

    LM står vel for producenten, men kunne osse betyde last minute eller “lidt møg” eller lige meget.

    go wk end en lidet tilh af skandaler som F-35 JSF = dyre skandaler vel sagtens

  • Tom Petersen siger:

    Så for øvrigt en 50 minutters film om A-380 og B747 på Twitter facebook.

    Ret informerendene i forbindelse med FØRSTE landings debut EKCH 1,Dec Kastrup se begge

  • Simon Petersen siger:

    Både B747 og A380 har været landet i Kastrup tidligere.

  • Hansen siger:

    Hej.

    Til os ikke Facebook og Twitter. Som det stadig findes i Danmark. Så kan I finde de to film på YouTube. Har lidt problem, med at lægge de to Link ind på siden her.

    Hilsen
    Hansen.

  • Hansen siger:

    Ups. Til os ikke er Facebook og Twitter fans.

    Hilsen
    Hansen

  • Tor siger:

    @Martin
    Det är väl inte så konstigt om Saab låter PEL testa en 39D när det finns tvåsits att tillgå. Om det inte funnits det är det väl självklart att man ordnat en kurs så att danska testpiloter hade kunnat prova. Det handlar om en mångmiljardaffär och att inte låta någon prova därför att planet bara finns i ensitsig version vore totalt idiotiskt. Det är självklart andra orsaker till varför USA inte tillåter kunder att testa planet. Här är en intressant text om testpilotutbildning i USA där en svensk pilot får prova att flyga U2. En Gripen eller F35 är naturligtvis rena söndagsskolan i jämförelse.

    http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2014/06/28/utbildning-vid-usntps/

  • Martin siger:

    @Tor. Du siger at PEL selvklart ville få en solotur havde SAAB kun havde haft en ensædet version. Du må tænke på at F35 stadig gennemgår test. Da PEL fløj JAS var den fuldt operativ. Jeg siger at jeg tvivler på at SAAB ville give soloprøveture i en ensædet version i testfasen, hvis ikke flyet var købt og han dermed indgik i testteamet. Men det er rene spekulationer. LM kører bare ikke deres butik på den måde, og det må man vel bare respektere. I øvrigt så har de allerede masser af kunder i butikken, så de tager det vel helt stille og roligt 🙂

  • Tom Petersen siger:

    Første schdulerede RUTEFLYVNING. tom p

  • Tom Petersen siger:

    I øvrigt barslede Forsvarsministeriet med en notits om
    indstillingen fra Nyt kampfly kontoret m.v OM
    tidshorisonten for div. rapporters forelæggelse.

    Det vigtigste var vidstnok ( efter den lidt kryptiske decifricering)var vidst nok efter en gennemgang af de forsvars og politiske økonomiske aspekter så kunne den endelige ? klartekst foreligge om ca. 1 1/2 måned og inden eller omkring årsskiftet !

    OM det er en nyhed ved jeg ikke, men jeg forecaster at de tre udbydere har fået samme besked som medierne får // vil få. tom. P

  • Simon Petersen siger:

    B747 har fløjet i fast rute til/fra CPH tidligere..

  • Tom Petersen siger:

    Undskyld, jeg taler om EADS s Airbus A-380, som overgår B-747 på alle parametre.

    OG for info så laver Airbus Group osse EUROFIGHTEREN.

    OG mere info Daimler -Benz har mange aktier i EADS, eller var det omvendt

  • Peter siger:

    What do you need and what does this brings you in terms of abilitys ? Is it worth is ? Thats the questions the danish military should ask it self. Here are some upcoming more eventual cutbacks for the f-35…

    “The funding would most likely come from cuts to JSF, Harrison said.”

    and

    “Everybody competes, and the F-35 has sucked so much funding out of the room that it makes it hard for other weapons systems”

    http://www.defensenews.com/story/defense/policy-budget/budget/2015/11/01/bomber-award-kicks-off-interservice-fight-funding/74836976/

  • Simon Petersen siger:

    Men Tom, som sædvanlig var dit indlæg populistisk og upræcist….

  • Tom Petersen siger:

    No comments to unreliable and people WHO cant understand between the lines, sov godt videre. bh tom

    to ” hr, simon petersen

  • Tom Petersen siger:

    Der er formodet NOGET som på plads først, efter ALLE kloge har fået øjnene op for JSF F-35 s estimerede problemer og potential scandal program incl de stigendene priser og udgifter til hele proj.

  • D.Staal siger:

    Så kom den første norske F-35 ud og flyve.
    http://theaviationist.com/2015/11/08/rnoaf-f-35-air-to-air/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *