Et indkøb af 36 såkaldte pansrede patruljekøretøjer samt leverancer af reservedele til en samlet pris på op til 1,55 mia. kroner. Det er hvad Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse netop har sendt i udbud.

De første køretøjer skal leveres i 2018 og danskerne ønsker sig fem forskellige versioner:

– Patrol (Command and control (2C), Liaison, Troop Transport. 4-5 persons).
– Electronic warfare (Collect military intelligence from enemy communication systems through monitoring and processing their networks in order to support the Danish Contingent (DANCON) and external partners. 4-5 persons).
– Support (Line Logistic Equipment transport. 2-3 persons).
– RECCE open (The vehicle will primarily act in the role of a scout vehicle, covering Light Reconnaissance. Conduct protective security and escort support during advance and withdrawal as well dismounted as mounted. Surveillance. 5-6 persons. Armaments, as in weapons, are expected to be the same as on the Patrol configuration, e.g. heavy machine gun on top).
– RECCE closed (Light Reconnaissance. Conduct protective security and escort support during advance and withdrawal as well dismounted as mounted. Surveillance. 5-6 persons).

De pansrede patruljekøretøjer skal kunne være i et C-130J Hercules-fly som dem danskerne har fire af.

Interesserede skal melde sig på banen inden den 10. november. Herefter vil FMI prækvalificere op til fem kandidater. Efter at have fået et først ”indikativt bud” vil FMI snævre feltet ind til tre. Fra august til slutningen af oktober næste år vil FMI teste de tre køretøjer. Det vil primært foregå i Oksbøl.

Mens vi venter på kampflyene, så er det godt at Forsvaret også skal købe andre ting. Så er der lidt at skrive om. Helikoptere, pansrede mandskabsvogne, artilleri, lastbiler og nu pansrede patruljekøretøjer.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

16 Comments for this entry

  • VSMUT siger:

    Hvorvor nu det? Forsvaret har da allerede økonomiske problemer nok som det er. Kunne de ikke bruge de eksisterende HMMWV’ere og Supacat’s? Eller kunne man finde noget her?: http://www.dodbuzz.com/2014/03/14/u-s-must-demolish-thousands-of-its-vehicles-in-afghanistan/

  • Jacob siger:

    Lur mig om ikke forsvaret finder en vinder, men ikke bestiller den alligevel, og hele tiden udsætter det…. ligesom kampfly, og artilleri, og lastbiler

  • Halken siger:

    Mange af de MRAPs i Afghanistan er første generations MRAPs, men man kan undre sig over at danskerne ikke undersøger muligheden for at købe nogle af de køretøjer.

    De skriver pansret, men ikke noget om EIDs/miner?

    Lad os håbe at de for en gangs skyld køber en hyldevare som bruges i rimeligt antal af andre NATO lande.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_L-ATV

  • Tom R. siger:

    @ Jacob

    Ja, det skulle ikke undre mig.

    @ Halken

    Fuldstændig enig.

  • VSMUT siger:

    Jeg tror ikke at L-ATV egner sig til denne opgave. Ifølge hvad jeg kan læse på Krigeren.dk så er det de nuværende rekognosceringskøretøjer (Eagle IV) som er uegnede pga. størrelse og dårligt udsyn. L-ATV har ingen fordele over Eagle IV på det punkt, og især ikke på udsyn.

  • Kristian siger:

    Hvad med at købe Fennec ??? http://youtu.be/YksvQ-LnJmI Dem bruger tyskerne og jeg mener også Holland bruger dem.
    Venlig hilsen Kristian

  • Kristian siger:

    Den hedder fennek , den med c er da vidst nok en helikopter

  • Tom Petersen siger:

    Autralian Army har lige anskaffet 6X6 GD 500 måske i AMG udgave.

    Den bruger de fleste resdele fra GD og Unimog og er det mest driftsikre, og kan leveres i forskellige armourede udgaver, uden at jeg ved ret meget om det grønne værn, så ved jeg da lidt om kvalitet.

    Når Australierne køber det,så har de tænkt sig om, og de har brug for 150% ´s fremkommelighed og råstyrke. – Det kan Daimler Steyr Magira Benz levere.

    Det blev bevist da Danske styrker skulle operere i det totalt ufremkommelige NordAfghanistan.
    De havde hele tiden brugt GD lang 350, men blev bedt om at prøve Toyota Landcruiser. Det var ingen succes, da de knækkede i chassis og bukkede under for strabadserne, og der kom GD er på banen igen.

    VH Tom.P ( Har selv fløjet for UN og Røde Kors på “verdens tag” godt nok kun som ansvarlig licenceret tekniker.

  • Carl siger:

    Følger Opklaringsbataljonen på Facebook og så, at de havde været i UK for at kigge på, hvordan deres spejdere arbejder, og de virkede interesserede i deres Jackal, som vidst er en Supacat. Nu skriver de godt nok, at de skal have flere forskellige versioner (heriblandt lukkede), så det bliver nok ikke den.

  • Tom Petersen siger:

    I kan prøve at Google LAPVX6, Det skulle vise lidt om de mange hundrede som AA Australian Army har købt af
    Mercedes Military Vehicles.
    god fornøjelse og god dag. mvh Tom.P

  • VSMUT siger:

    @Tom: Det bringer kun en masse kinesiske sider op, og ingen har noget med militær eller køretøjer at gøre.

  • jan nielsen siger:

    @Tom Petersen Australiens 6×6 er ikke pansret eller minebeskyttet.
    Den er ikke beregnet til opklaringskøretøj, sådan som vi ser det anvendt.
    Kender ikke til det du beskriver om vores patruljer fra Feyzabad.Når en GD kørte dernede i 18 måneder, så var den slidt op. FN kørte Toyota i samme område, og de holdt lidt længere +2 år.
    Og om Mercedes er robuste og pålidelige, så har vi da haft fantastisk mange problemer med vores 270’ere og 280’ere, både med gearkasser og elendige bremser.der har været kørselsforbud på disse køretøjer i halve år! Stræberarmsbøsninger skal også skiftes hyppigt.

    At købe billige første generations MRAP’s brugte er noget af en udfordring, for de må ikke køre i Europa, grundet forureningen fra deres motorer.

  • VSMUT siger:

    @Jan Nielsen: “At købe billige første generations MRAP’s brugte er noget af en udfordring, for de må ikke køre i Europa, grundet forureningen fra deres motorer.”

    Det var ikke så meget brugte MRAPs jeg tænkte på, men Humvees. Der findes rigeligt med panserkits der kan påmonteres, og de kommer i både åbne og lukkede varianter.

  • Peter Lyhne siger:

    hvorfor dog kun 36. Medmindre det er et udgangspunkt. Men det ser ikke sådan ud i udbuddet (ingen option på flere).
    Hele forsvaret mangler køretøjer i af alle afskygninger.

    Hvis man brugte nu købte Sand Cat der koster lidt under 1 million stykket
    (som basis version
    http://www.army-guide.com/eng/product3172.html). Kunne man forsyne så mange flere våbenarter, der efterhånden har et tvingende behov.

  • jan nielsen siger:

    @VSMUT tillægspansring til Humvee presser den alt for meget på pay load, og egenskaber i TN. Undervognen kan ikke sikres umiddelbart; det vil koste mere end at købe nye, og igen vil køretøjet blive presset på vægt.
    Vi har ikke ret gode erfaringer med Humvee, der har været alt for mange nedbrud (kører mandskabet dem for hårdt?), Der klarer EAGLE sig noget bedre/meget bedre!!

    @ Peter Lyhne Sand Cat fra USA baseret på Ford F 550, er ikke rigtigt til at købe brugte, det er versionen på F350 platformen.
    og hvis det er på en Plasan baggrund, så får DK ikke lov, idet den jo er Israelsk.
    Prisen på en Sand Cat, fra ny, starter ved +700.000 USD, når den leveres til det amerikanske forsvar. Versionen med den nye dobbelt pansring af bunden starter ved 1 mio USD

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *