Rettelse:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse oplyser til nytkampfly.dk, at man IKKE har planer om at købe et femte Hercules-fly, sådan som det fremgår af den artikel i Jane’s, som nedenstående indlæg er baseret på. Jane’s har efterfølgende trukket artiklen tilbage.

Det danske forsvar er langt fremme i overvejelserne omkring at anskaffe et femte C-130 Hercules-transportfly. Det fortalte chefen for Flyvevåbnets Transport Wing, major Hans Peter Andersen, deltagerne ved en international konference om militær lufttransport i London den 30. september. Det skriver Jane’s.

Interessant. For det er ikke noget forsvaret snakker særlig højt om herhjemme. I hvert fald ikke overfor offentligheden og politikerne. Og ikke noget, der er på politikernes radar. Men det kommer forhåbentlig til at ændre sig, pointerede Hans Peter Andersen.

“[Denmark has] a new defence minister today [30 September], so it might be a while before we see this getting all the political attention it needs, but it does have a high level of attention already,” sagde Hans Peter Andersen ved konferencen ”Military Airlift 2015” i London.

Danmark købte tre C-130J Hercules-fly i 2004 for i alt 2,1 mia. kroner. I 2007 købte vi et fjerde fly.

Jane’s nævner ikke Hans Peter Andersen ved navn, men beskriver ham som en senior high level official. På konferencens hjemmeside kan man imidlertid se, at Hans Peter Andersen den 30. september kl. 10 – 10.30 talte på konferencen under overskriften ”Insights into how the Royal Danish Air Force is managing high readiness air transport tasks”. Første bullit i præsentationen af Hans Peter Andersens oplæg hedder: ”RDAF plans to expand the C-130J Hercules fleet and tactical airlift capability, and the subsequent impacts on operations.”

Problemet for Flyvevåbnet er, at de fire nuværende C-130J Hercules-fly bliver brugt intensivt i disse år. De fire fly flyver i alt 2.000 timer om året, men der er en efterspørgsel efter 2.500 timer. Flyvevåbnet kunne godt tænke sig et femte fly, så der hele tiden er et fly at pille reservedele fra og sætte på de andre fly.

“Denmark needs [more] airlift. So far we’ve been able to do this by leasing and other ways, but we need another solution [in the future]. We don’t need heavy lifting – we need a lot of lifting doing often. The C-130s we have now have too many tasks for not enough aircraft or people. The easy fix is to buy more C-130s, but we need to look at our options. This makes sense,” forklarede Hans Peter Andersen til tilhørerne ved konferencen.

Et alternativ til en femte Hercules-maskine er at købe det europæiske Airbus A400M transportfly. Det har danskerne overvejet, men er gået væk fra igen.

“I am sure the A400M is a great aircraft and I would love to have it, but I can’t see it happening for financial reasons. The cost of the A400M was the main thing [that worked against it] – the operating costs too high for us to benefit, and so it is not an option for us for monetary reasons. We have the C-130 already, and so can be operated relatively cheaply [as the infrastructure is already in place].”

Mens vi andre går og taler om kampfly, PMV’er, artilleri og for nogens vedkommende også ubåde, så går forsvaret tilsyneladende og pusler med et indkøb af et nyt transportfly til en pris på 700 mio. kroner eller mere. Lidt spøjst at vi skal erfare det gennem udenlandske medier…

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

2 Comments for this entry

  • Cphmoose siger:

    Og det var så den karriere i forsvaret!
    På den ene side befriende med en officer der udtaler et regulært behov. Og på den anden side håbløst ideprimerende med en officer der ikke kender grænsen for hvad man kan sige og ikke sige i en semi officiel forsamling. SUK!

    Når det så er sagt- hvorfor i alverden vil man have et fly at plukke af? Flere reservedele burde da være betydeligt billigere. Måske man snart kan købe brugte J fra UK.

    Cphmoose

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    “et fly at pille reservedele fra og sætte på de andre fly ”

    Herre jemeni – enhver har da kunnet se at der måtte være et problem med flystel.

    Men at en eskadrillechef går ud med emnet (som jo blev nævnt her på sitet for nylig) – Det gør han vel ikke helt på egen hånd -Åbenbart har der været en mistelten han ikke har taget i ed.

    At det politiske system kræver mere end man er villig til at betale for, og det må man åbenbart ikke gøre opmærksom på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *