Det tyske forsvarsministerium har besluttet at stoppe leveringerne af nye Eurofighter-kampfly til det tyske flyvevåben. Det skyldes en mistanke om problemer med den måde haleroret er blevet monteret på flyet.

Det tyske forsvarsministerium oplyser til det tyske parlament, at alle tyske Eurofightere fra tranche 1 til tranche 3A er berørt. Flysikkerheden er ikke påvirket på kort sigt, men det kan få effekt på længere sigt. Alle Tysklands nuværende omkring 120 Eurofighter-fly bliver monitoreret og operationen af flyene forventes ikke at blive berørt, oplyser ministeriet. Det skriver Defensenews.com.

Ministeriet oplyser, at huller til nogle af de bolte, der skal holde haleroret fast, ikke er boret ud og ”afgratet” i henhold til de gældende kvalitetskrav.

“A manufacturing non-conformance has been identified during the assembly of the fin to the rear fuselage of the aircraft manufactured to date. The topic is related to the holes drilled for four of the bolts that connect the fins to the rear fuselages,” skriver Eurofighter i en pressemeddelelse.

Eurofighter-konsortiet består af tre af de største europæiske flyproducenter, som er gået sammen om at lave et europæisk kampfly. Det er fransk/tyske Airbus, britiske BAE Systems og italienske Alenia Aermacchi.

Det er komponenter leveret af BAE Systems, som volder problemer. Sidste år stoppede både Tyskland, Italien og Spanien midlertidigt for leveringerne efter at der var fundet problemer med udboringen og afgratningen på en anden komponent på flyet. En komponent, som BAE Systems også havde lavet og altså ikke havde afgratet godt nok.

Hvis det skulle være forbigået enkelte læseres opmærksomhed, så er Eurofighter den ene af de tre kandidater i den danske kampflykonkurrence.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

10 Comments for this entry

  • GO siger:

    Endnu en Eurofighter DEFECT ( oven i alle de andre) DET / de koster extra i det endnu IKKE færdigudviklede flyvejern-

    Tænkte lige jeg ville skrive dette inden Tom.P når det.

    Ironi kan forekomme i ovenstående….,

    Men det viser blot at komplicerede tekniske vidundere alle har deres andel af bøvl at slås med. Jo mere kompliceret et fly er, des flere problemer vil man rende ind i.

  • pcn@pc.dk siger:

    Det lyder ikke imødekommende…

    Skal vi eller skal vi ikke ????????????????

    Venligst PCN

  • Tom Petersen siger:

    Jeg holder efterårsferie, og tilligemed VENTER jeg på svar fra @ Klaus, men forventer IKKE at han kan svare !!

    Og til @ GO, helt fint med ironi og humorisme.
    I øvrigt venter jeg på resultatet af det CANADISKE valg, med forecasted F-35 JSF EXIT for Canada.

    Fortsat god efterårsferie, som jeg dog bruger på ( “praktisk AVIONIC´s ) job for at holde min EASA JAR licens B1 + B2 Hilsen Tom P

  • Thomas siger:

    Tom P, jeg tror du skal have nogen til at kigge på dit keyboard; det ser ud som om din Caps-Lock knap slår til og fra hele tiden…

  • GO siger:

    @Tom.P

    Canadierne har ikke råd til at lade være med at købe F-35. Uanset valgets udfald og al den politiske polamik, så ender de med F-35…..

    ……og det gør vi også!

  • GD siger:

    Re: Canada

    Det er jo nemt nok at have en politik i opposition. Nogen gange skal den bare være anderledes uanset realismen i den. Her et eksempel fra Australien.

    “While in opposition, new Defense Minister Joel Fitzgibbon repeatedly called for Australia to consider the F-22 instead of the Lockheed Martin F-35 Lightning, the previous government’s preferred next fighter.”

    “Though Fitzgibbon hasn’t gone as far as saying Australia should buy the Raptor, in the election campaign he said that Labor would ask Washington to lift the ban on sales so Canberra could reconsider its options. ”

    Men allerede inden valget var det offentlig viden at:

    “The Australian Defense Dept. strongly prefers the cheaper and more flexible F-35 over the F-22, whose design emphasizes air combat. The department is likely to present Fitzgibbon with the same advice now that he has become its minister.

    The U.S. Congress reaffirmed the ban on F-22 exports as recently as July.”

    Det var kendt inden valget at

    1) RAAF ville ikke vide af F-22 fordi
    – alt for dyrt
    – ikke multirolle
    – programmatisk katastrofe.

    2) USA ville ikke eksportere. Under nogen omstændigheder.

    Derfor prøvede den nye regering at få et figenblad eller “løsladelseskort” (kendt fra brætspillet Matador).

    Det gik fælt:

    “During the 2008 AUSMIN meeting, Mr Fitzgibbon sought reassurance that the JSF project was ‘on track’, and explained to Mr Gates that Labor’s pre-election commitment to pursue the acquisition of the F-22 Raptor would only involve a ‘pro forma request’.

    ‘As for the F-22, Minister Fitzgibbon stated he has to ask for political reasons and asked for guidance as to what to do,’ the US embassy reported.

    Mr Gates noted that a congressional ban on the export of F-22s was ‘unlikely to change anytime soon’.

    http://www.freerepublic.com/focus/news/1933825/posts

    http://www.smh.com.au/national/labors-review-of-howards-fighters-decision-a-sham-20110208-1almj.html

  • Tom Petersen siger:

    Leveringsstoppet er kun midlertidigt iflg den originale tekst som siger “tempoarily” v.h Tom.P (uden capslock hop)

  • Bättre flyg än stå i hangaren siger:

    Och så var det ett problem till dropptankarna ramlar av, så dom får inte användas https://uk.news.yahoo.com/german-army-reveals-fault-problem-181908392.html#gNThgXa

  • leif liltorp siger:

    Tja,de amerikanere de amerikanere.Der er noget, de ikke vil sælge til deres såkaldte allierede,eller nære “venner”,i praksis NATO og Israel.Hvorfor skal vi altid svinge i takt med deres taktstok??Europæisk våbenproduktion bliver jo ikke bedre og billigere af,at vi køber isenkrammet kritikløst fra den anden side af dammen.Tro endelig ikke,at de gør det for at gøre os tjenester.Nej venner,det er cool business og dominans!!!!

  • Klaus siger:

    @Tom P hvad er det du gerne vil ha jeg skal svare på??

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *