Hvis de danske politikere ikke snart beslutter sig for hvor mange pansrede mandskabsvogne vi skal have og får kontrakten underskrevet, så kan vi risikere at måtte vinke farvel til modkøbsordrer og jobs. Det er det kontante budskab fra PMV-producenten General Dynamics, der i april vandt ordren på at levere PMV’er til Danmark.

Den endelige kontrakt er dog endnu ikke blevet underskrevet, ligesom det heller ikke endnu er besluttet, hvor mange køretøjer Danmark skal bruge. Det frustrerer General Dynamics så meget, at
virksomheden advarer om, at Danmark risikerer at gå glip af de ordrer og de arbejdspladser, som General Dynamics ellers ville have skabt i den danske forsvarsindustri gennem modkøbsprojekter.

Advarslen bliver fremsat i et brev (Læs brevet her), som General Dynamics i sidste uge sendte til medlemmerne af branchesammenslutningen CENSEC.

”Any further delay means a risk that business contracts and jobs get lost or will not be created and technology is developed somewhere else and consequently Danish economy will not benefit from the APC-R related industrial cooperation,” skriver General Dynamics i brevet, som nytkampfly.dk er kommet i besiddelse af.

Advarslen er rettet mod de danske politikere, som General Dynamics opfordrer CENSEC’s medlemmer til at tale med og viderebringe budskabet til.

”Danish stakeholders on the governmental and political side have to be informed that business and jobs at your factory can only be sustained or created and technology and knowhow tranfers started when the contract related to the APC-R program is signed very soon.”

Det er derfor ikke kun i General Dynamics interesse, men også i de danske virksomheders egen interesse, at virksomhederne får fortalt politikerne, hvordan tingene hænger sammen.

”It is therefore not only our own but very much also in your interest, when talking to your local or national politicians and parliamentarians to inform them that the APC-R program gets kicked off as soon as possible,” lyder det afsluttende budskab i brevet.

Brevet er opsigtvækkende af flere grunde. For det første fordi General Dynamics rent faktisk vandt konkurrencen. De har vundet. Hvorfor så brokke sig? Hvorfor ikke bare vente pænt? Kan virke en anelse aggressivt, uhøfligt og som dårlig stil.

For det andet fordi der et langt stykke hen ad vejen er tale om tomme trusler. Uanset hvornår Danmark måtte beslutte sig for antallet af køretøjer og få underskrevet kontrakten, så er General Dynamics forpligtiget til at levere modkøbsordrer til den danske forsvarsindustri.

Uanset hvad, så er der tale om et offensivt træk, som godt kan blive opfattet som en temmelig provokerende advarsel grænsende til en trussel. En trussel til politikerne om at skrive under eller gå glip af modkøb og jobs. En trussel som General Dynamics ikke selv tør fremsætte, men som man i stedet vil bruge CENSEC-virksomhederne til at videreformidle.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

21 Comments for this entry

  • Jacob siger:

    Typisk Danmark at sætte meget i sving men aldrig kunne beslutte sig. Forstår godt leverandører tænker fuck Danmark. De bestiller aldrig noget og udsætter altid tingene.

  • Oliver siger:

    Hvorfor kommer den ud gennem CenSec og ikke FAD? Har det noget med Jan Falck-Schmidt afgang, da han er bundet til GD i PMV udbuddet?

  • Oliver siger:

    Er GD økonomisk presset eller er det Falck-Schmidt? Hvorfor ellers presse sådan på.

  • jan nielsen siger:

    Der er åbenbart ledig kapacitet i Kreutzlingen; og hæren lider voldsomt under, at den ikke har de pansrede køretøjer til rådighed i uddannelsen.
    Forstår stadig ikke, hvordan man kunne vælge en enkelt platform, hvor vi burde have haft 2, nemlig både hjul og bælte! Hver ting til sin opgave!

  • leif liltorp siger:

    Typisk dansk:Handlingslammelse!!!!

  • S.O.H. Poulsen siger:

    Handlingslammelse eller ej: det er utroligt irriterende og kontraproduktivt i enhver henseende, at der føres en slingrekurs på materielinvesteringer m.v. i Forsvaret.
    Det er som om, at forsvarspolitikken føres som pengepolitik fra Finansministeriet – i stedet burde der skabes politisk klarhed over, hvad det er man vil med Forsvaret.
    Noget helt andet: burde vi ikke undlade at snakke om andre typer materielinvesteringer på dette site? PMV’ere har vel ikke meget at gøre med nye kampfly?!

  • Emil fra Lønneberg siger:

    Se forsiden i øverste venstre hjørne – det er mere end kampfly 🙂

  • S.O.H. Poulsen siger:

    @Emil fra Lønneberg
    Det er jeg med på – men sitet hedder ikke ‘militærtisenkram.dk’. Ej heller er der en PMV-intro, billeder og video med nyt artillerisystem eller diskussion vedrørende en afløser for Thetis-klassen (jeg ved så godt, at det ikke er lige op over, men alligevel).

  • Ronny Sørensen siger:

    Nu må vi se hvad der kommer til at ske. Men siden man ikke har bundet sig til et bestemt antal PMV’er da GD vandt udbuddet, kan jeg meget vel forstillet mig at det bliver et yderst begrænset antal køretøjer man ender på med at købe, hvis det da ikke bliver helt aflyst.

    Kigger mand lidt på overordnet på statskassen, så har man just slået rekorden i skatteindragelse, over 1000 milliader hvis jeg husker korrekt, men alligevel er politiet superpresset, generelle nedskæringer og afskedigelser på kerneområder som sygehuse og folkeskolen mv. er mere normalt end unormalt. Hvor pengene bliver brugt aner jeg ikke.

    Så jeg finder det ganske utopisk at hvis politikerne ikke vil skære så absolut mest muligt i både indkøb, men også driften af forsvaret.

    Forsvaret er en af de få statsfunktioner hvor politikerne stort set ustraffet kan slagte løs med nedskærringerne uden at det kommer til at koste ved stemmebokesen

  • Esben siger:

    ” Forsvaret er en af de få statsfunktioner hvor politikerne stort set ustraffet kan slagte løs med nedskæringerne uden at det kommer til at koste ved stemmeboksen. ”

    Så sandt som det er sagt Ronny Sørensen. Til info vedlægger jeg dette link til statens offentlige udgifter budgetteret for 2015. Om ikke andet giver det et indtryk af hvordan midlerne bliver fordelt.

    http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=18973

  • Oliver siger:

    Spørgsmålet er stadig om GD er økonomisk presset eller er det Falck-Schmidt siden man presser sådan på.

  • C. Jensen siger:

    @S.O.H.Poulsen
    Hvis du er med på den, hvorfor spørger du så?
    Skulle sitet skifte navn hver gang der dukker en ny materielinvestering op?

  • Henrik Ø siger:

    Måske skulle vi tage GD på ordet og komme ud af kontrakten. Istedet købe CV90 og dermed have en bedre sammenhæng i materiel, logistik, reservedele, mv. Det ville yderlige forstærkes af en senere (10 år?)udfasning af Leopard og aindkøb af CV90105.

  • Per LN siger:

    CV90105 Kan da aldrig astatte Leoparden 2. To helt forskellige slaks panser. Så heder opdaterer Leopardten til A7 M eller PSO. Men debatten er nok mere udtryk for, at de er bange for at købet bliver droppet. Ingen vil jo se i øjnene, at forsvaret er slidt helt ned. PMV der er over 40 år. Kampvogne der ikke er fuldt med tiden. M 109 artelleriet også over 40år. Antallet af CV 9035 der kan køre er nok ikke over 20 Pirange der er lige til at skrotte pg manglende panser. F-16 fly med meget få timer tilbage. Helikopter med defekte motorer. Frigatter der ikke har radar og mesiler. Og så lige, at der ikke er 1 kr i pengekassen.

  • Kristian siger:

    30 af vores leo2 er på skift i Tyskland ved KMV for at for bms og andre opdateringer der udover skal huske at mange af ting der gør en a6 til en a6 er ting har på vores a5’er. Den enste rigtig forskel er at der er en længer kanon på i sted for vores L55.
    Venlig hilsen Kristian
    Gamle Leo 2 kører og mekanikker.

  • Kristian siger:

    PS glem den cv90105 der da ingen der vil have den. Så kunne vi lige så godt have beholdt vores leo1’er. En 105 kan heller ikke skyde igennem de flest panserde vogne i dag, den er ikke kraftig nok.

  • Kristian siger:

    Jeg glemte vis at sige at i opdatering er der også nye sigtemidler og peri til komandøren

  • Jack siger:

    Mit bud er, at “de” har trykket bremsen i bund i forhold til alle betydelige materielanskaffelser paa denne side af naeste forsvarsforlig. Granskeren skal ogsaa lige have afleveret sin udredning til foraaret, saa den kan blive droefter og diskuteret og indgaa som et Forsvarskommission light bidrag i forligsforhandlingerne, hvis forberedelser vel for alvor starter op medio 2016 for at ende med en aftale ultimo 2017. Det altoverskyggende tema bliver i de forhandlinger, hvordan vi kan og skal finde penge til de kampfly. I den forbindelse kan det vel ikke udelukkes, at et (blandt mange ofre) bliver, at udskiftning af PMV maa vente til flyene er betalt (2024?).

  • Christian siger:

    Lad os nu for pokker bare få lukket den kontrakt. For en gangs skyld er der foretaget en grundig afprøvning af kandidaterne. Producenten er clean, og deres hjemland overholder de internationale spilleregler. Hvad venter vi på?

  • VSMUT siger:

    Det er da meget let at forklare hvorfor de presser på. Forsvarets økonomiske problemer har været meget fremme på det seneste, og det er blevet klart at der ikke bliver penge til det hele. General Dynamics vil bare sikre deres andel af kagen inden Lockheed Martin tager hele kagen til F-35 projektet, eller et forsvarsforlig beslutter at købet skal gå om/ændres.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Og så var der lige den lille sag at tilbudsprisen steg efter at tilbuddet var modtaget fordi Svejts forlod binding til Euro midt i januar i år – Medførte stor stigning i den reelle pris i tilbuddet, men det syntes man at have overset
    da man lavede anbefalingen til udvalget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *