Carl Holst træder frem

23. september 2015

I næste uge træder Carl Holst frem ved et af sine første større offentlige arrangementer siden han blev forsvarsminister i slutningen af juni. Det sker når han torsdag den 1. oktober gæster Krigsvidenskabeligt Selskab ved et arrangement på Svanemøllens Kaserne mellem kl. 16 og kl. 18.

Her vil Carl Holst tale om “hvordan Forsvaret sikrer et robust Danmark – nært som fjernt – i en tid med en hastigt forandrende udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitisk dagsorden,” som der står i invitationen.

Den fortsætter:

“Hvilke trusler mod det danske samfund ser Forsvarsministeren – og hvordan kan det danske forsvar bidrage, så vi er forberedte og klar på det ukendte?”

Arrangementet er kun for Krigsvidenskabeligt Selskabs medlemmer. Men er man ikke allerede blandt de 2383 medlemmer i det der i folkemunde kaldes Krigslidenskabeligt Selskab, så kan man jo passende melde sig ind.

I relation til kampfly og andre aktuelle materielanskaffelser, så er der flere ting, som det bliver spændende at høre, om ministeren kommer ind på. For det første naturligvis tidshorisonten for typevalg af kampfly. Siger han direkte at en beslutning inden udgangen af november ikke er realistisk? Hvad betyder Taksøe-Jensens granskning for timingen af typevalget? Hvordan forestiller han sig processen frem mod typevalget? For det andet spørgsmålet til 64.000 kroner; Hvor skal pengene komme fra? For det tre, hvad er hans tanker omkring artilleriets fremtid? For det fjerde, hvorfor valgte vi PMV’er, der hverken var hyldevarer eller bliver brugt af nære allierede? Hvad tænker han om missilforsvarssystemer på fregatterne og Anti Submarine Warfare-kapacitet på de kommende skibsbaserede helikoptere?

Endelig er der de overordnede spørgsmål om Arktis, Rusland og andre af fremtidens varme emner. Danmarks anseelse i NATO og X procent af BNP samt forsvarsforliget for 2017. Ja, der bliver nok at komme omkring på de to timer.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

8 Comments for this entry

  • Tom Petersen siger:

    Anti-Warfare capability bliver der helt sikkert IKKE tale om på de “nye” museums-skibsbaserede helikoptere. De får vidstnok rigeligt med bare at løfte sig selv, dæksharpun og den multi massive besætning. ( så taler man om personalemangel i Forsvaret) Tom.P

  • GO siger:

    Hvad er der nu galt med MH-60’eren Tom? Så vidt jeg ved er alle andre der bruger den eller en af-art af den godt tilfredse. Det er vel ikke fordi den ikke er fra Augusta-Westland at du ikke kan lide den – er det?

    PS. Magen til en klovn af en forsvarsminister skal vi lede længe efter. Håber snart vi får en ny og seriøs M/K på posten.

  • Tom R. siger:

    Det bliver da noget af en opgave for Hr Holst, han ved jo intet om det som han skal snakke om. Gruer for hvad han kan gøre ved Danmarks omdømme i udlandet når han skal møde forsvarsministrene fra andre lande, ham har vi godt nok ikke været alt for heldige med. Enig med GO i at han forhåbentligt ikke holder så længe, det er der heldigvis heller ikke så meget der tyder på.

    Mener at MH-60 er et fornuftigt valg, men den burde helt sikkert udstyres med ASW kapacitet.

  • Tom Petersen siger:

    @GO

    Der er vel intet andet galt med Sikorsky -end at den er RIGTIG gammeldags,og med HALEHJUL, der ikke er det bedste når der skal landes på et forholdsvis “pitching and rolling” mindre/ lille skibs heli-deck.

    Det er en KÆMPE fordel at piloterne lige kan skøve ud af øjenkrogen, og se hovedhjulene når de er ved at nå skibsdækket. Og at næsen på helikopteren er lidt høj.
    Det kan man vanskeligt med R gammeldags halehjul, lige som de gamle Spitfires. Ja og som så mange her på sitet har skrevet ville det være formålstjenligt med færre grundtyper af helos i Forsvaret.
    Som så mange lande har indset, og især de andre Nordiske lande, der har anskaffet og opererer NH-90.

    OG jeg vil IKKE kritisere vor Forsvarsminister, (han ligger jo i forvejen ned) Måske skulle vi hellere se tilbage til dem,som har peget på personen til posten FM.
    God morn v.h Tom.P

  • GO siger:

    @Tom.P

    Why fix it if it aint broken?

    Nok er Grundtypen gammel, men R varianten fløj første gang omkring år 2000, så rigtig gammel er den vel ikke. Halehjulet er rykket langt fremad og ændret i forhold til den oprindelige Blackhawk, og understellet er i det hele taget optimeret til maritime operationer.

    Nu har jeg ikke selv helikoptererfaring, men jeg er sikker på at piloterne kan bruge andre reference punkter end lige netop et næsehjul som på en Lynx for at lande sikkert på et skib.

    Syntes i grunden også det er komisk at du bruger argumentet “Rigtig gammeldages” i denne sammenhæng når du i nyt kampfly sammenhæng selv er fortaler for Jäger 90, som i min optik også er tudsegammel ligesom F-18SH og Gripen (i f-35 sammenhæng).

    Jeg tror det er en stor fordel af hensyn til interoperabilitet og fremtidige opdateringer, at man køber det grej som de lande vi normalt opererer sammen med også bruger. At det så er en efterprøvet hyldevare gør blot at risikoen for børnesygdomme mindskes.

    Mht. ministeren, så er jeg enig i dine betragtninger.

    God morgen selv.

    GO

  • Halken siger:

    http://www.b.dk/nationalt/der-er-huller-i-haeren

    Det samme kan vist siges om de andre værn…

  • Svend-Erik Hansen siger:

    Burde overskriften ikke lyde:

    “Carl Holst træder TILBAGE”?

  • Tom R. siger:

    Normalvis vil jeg være meget enig i at man ikke skal sparke på en person som allerede ligger ned, lige i dette tilfælde vil jeg dog gøre en undtagelse og ikke holde mig for fin til at gøre lige netop det, vil endda tilføje et enkelt spark i skridtet nu han er der nede, bare lige for at være sikker på at han bliver der.

    Bagefter ville jag så sige “Selvfølgelig skal man ikke sparke på folk der ligger ned, det gør jeg heller ikke” (hvis i fanger sådan en lille en 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *