Debat

Vrede over lukning af nat-færge

Koncentrat af lederen "Koldblodig lukning" i Bornholms Tidende 24. oktober 2002 om trafikforliget for landsdelen, der bl.a. indebærer lukning 1. januar 2004 af natfærgen Rønne-København.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Næsten hele Folketinget har rottet sig sammen mod BornholmsTrafikkens natrute mellem Rønne og København – den bærende del af al sejlads til og fra øen, så længe man kan huske tilbage.

Lukningen af natruten om et års tid bygger på manglende kendskab til Bornholm uden for turist-sæsonen, og den bygger desværre også efter al sandsynlighed på mangelfulde oplysninger – samt et helt forkert udgangspunkt.

Der er kort og godt tale om en misforstået opgave, og for en sådan får man som bekendt 00 i skolen – i det omfang, der stadig uddeles karakterer dér.

Men man må sige, at politisk er det »godt gået« af regeringen, at den har skaffet et historisk stort flertal bag sig – for nu vil der stort set ikke kunne flyttes et komma i det, der er meddelt offentligt.

Alt er afgjort – uden offentlig debat, uden en udfordrende opposition, uden at nogen kender præmisserne – og meget langt fra alle de mennesker, det hele vedrører. (...)

Når natruten lukker, slår man et af de væsentlige, samlende elementer for det bornholmske samfund ihjel. (...) Dette skete i Thor Gunnar Kofoeds og Jeppe Kofods dage som medlemmer af Folketinget.

Bornholms Tidende
På lederplads

På det seneste har passagertallene for natruten rettet sig en smule, men ellers har de måttet stå for skud for at være for lave. (...)

Natruten er blevet misrøgtet og fortrængt i mange år, og dét er desværre sket med en stiltiende accept fra en lang række ledende meningsdannere på øen. Nu kan man se resultatet.(...)

Hvorfor er forliget én stor misforståelse? Det er det på grund af forkert fokus og manglende perspektiver.

Det forkerte fokus er prisen. Den er sat i centrum, fordi den er så let at have med at gøre. Ved at love nogle billigere billetter og billigere fragt vil man med koldt blod legitimere nogle forringelser af rutenettet og servicen.

Priserne har man ingen fremtidig garanti for, men dén trafikale service, man først én gang har givet afkald på, kommer aldrig igen.

Men det allerværste er det manglende perspektiv. Det, som forliget rummer, er nemlig dét, som bornholmerne skal leve med de næste mange år. Hverken mere eller mindre. Der står ikke noget om to nye, hurtigtgående, konventionelle superfærger.

Der står ikke noget om kvaliteten i rejse-oplevelsen – og i det hele taget står der ikke noget om de samfundsmæssige og regionalpolitiske krav, som når det kommer til stykket betyder meget mere end prisen.

Når natruten lukker, slår man et af de væsentlige, samlende elementer for det bornholmske samfund ihjel. Det kan komme til at gå for Bornholm, som det gik Langeland, da denne ø fik sin bro til fastlandet.

Trygheden, stabiliteten, rytmen og pulsslaget i det bornholmske ø-samfund er byttet for nogle tvivlsomme, kortsigtede, økonomiske gevinster, som bornholmerne selv har betalt. Og det skete samme dag, som et andet forlig sendte milliarder af statskroner til trafikale forbedringer andre steder i landet.

Dette skete i Thor Gunnar Kofoeds og Jeppe Kofods dage som medlemmer af Folketinget.

Dokumentation
null

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00