Jeg bliver af og til spurgt af andre journalister, hvordan jeg sikrer journalistisk uafhængighed og kan skrive kritisk om kampflyproducenterne, når de også annoncerer på sitet, betaler rejser og byder på frokoster.

Det kan jeg, fordi jeg har annoncer for alle tre og ikke er afhængige af indtægterne fra én annoncør. Og fordi I, kære læsere, ville opdage det med det samme, hvis jeg pludselig begyndte at skrive særlig positivt om én bestemt af kandidaterne i kampflykonkurrencen. Og så fordi det ligger i min natur. Jeg er journalist – ikke annoncesælger. Jeg er desuden ikke kampflyentusiast, men (blot) skatteyder og journalist, som begyndte at interessere mig for området i 2007/2008. På det tidspunkt skulle vi træffe typevalg i 2009 – og ingen andre medier beskæftigede sig synderligt meget med det. Så måtte jeg jo gøre det. Først i min fritid og siden 1. januar 2012 som halvtidsprofessionel.

Jeg ville da ønske, at jeg kunne ansætte en annoncesælger og sætte vandtætte skotter op mellem ham/hende og redaktionen. Men det er der ikke penge til. Det kunne der måske skaffes penge til ved at søge mediestøtte eller ved at indføre brugerbetaling(!). Det første har jeg ikke tid til at sætte mig ned og ansøge om. Og det andet har jeg holdt mig fra, da jeg ønsker at informere så mange som mulige andre skatteydere om det her milliardindkøb.

Mange nye læsere kommer til i øjeblikket, da interessen for kampflyindkøbet i øjeblikket stiger time for time. Nye læsere, som måske ikke kender forhistorien. Derfor har jeg besluttet at kopiere forsvarsministerens mantra om størst mulig åbenhed og redegøre for økonomien bag nytkampfly.dk og for hvad jeg gennem årene har været på af rejser, modtaget af gaver osv. Læsere, der har været med længe, ved det godt. Og jeg har da heller aldrig forsøgt at skjule noget. Men for at der er helt rene linjer, så kommer det her i samlet form.

Økonomi
Nytkampfly.dk er 100 procent ejet af Andreas Krog Medier ApS. Indtægterne fra ”kampflyrelaterede aktiviteter” udgør ca. 50 procent af omsætningen i den lille mediekoncern, der desuden ejer 50 procent af Nordic Travelmedia ApS, som udgiver nyhedssitet CHECK-IN.dk. De kampflyrelaterede aktiviteter består dels af bannerannoncer på sitet, bogudgivelse, foredrag, netbutik og ikke mindst freelanceartikler til andre medier.

Hovedparten af kampfly-omsætningen kommer fra bannerannoncerne, som jeg har haft på sitet siden medio 2012. Gennem de forgangne tre år har indtægterne fra bannerannoncerne svinget mellem 10.000 kroner og 25.000 kroner om måneden. Prislisten for annoncering ligger frit tilgængelig her og har gjort det siden 2012. Jeg har på intet tidspunkt oplevet, at en producent har truet med at droppe sin annoncering som følge af noget jeg agtede at skrive eller havde skrevet.

Tidsmæssigt bruger jeg megen energi på at klæde andre medier på og optræde som ekspert. Det får jeg ikke betaling for, men gør det som en gratis gestus i håb om, at det kan være med til at skabe endnu mere åbenhed omkring indkøbet.

Rejser
Som faste læsere ved, så rejser jeg af og til ud i verden for at se på flyene eller for at tage til airshows og konferencer. Jeg har aldrig skrevet med store fede bogstaver nederst under artiklerne om turene, at det var betalt af den eller den producent. Men det har altid fremgået, at jeg var afsted med den eller den. Og at det var deres fabrikker og/eller fly vi så. Så det har i min bevidsthed implicit betydet, at I, kære læsere, godt vidste, at det var den pågældende producent, der betalte. Jeg skal beklage, hvis det har været uklart.

Jeg mener det er vigtigt at komme ud og se fabrikkerne, få hands-on på flyene og tale med dem, der enten bygger flyene eller dem, der flyver dem. Jeg har ikke selv råd til eller mulighed for at arrangere den slags ture. Derfor tager jeg, sammen med mange andre danske medier, gerne afsted. Siden 2009 er det blevet til følgende kampfly-relaterede rejser – der alle har været fagligt relevante:

2009
Oceana Naval Air Station, St. Louis og Washington. 4 dage. Rejse, hotel og forplejning betalt af Boeing.

2010
Danish Airshow, Skrydstrup. Togtur. Betalte selv.

2011
Zeltweg, Østrig. 1 dag / 2 overnatninger. Rejse, hotel og forplejning betalt af Eurofighter.
Paris Airshow. Betalte selv.

2012
Rønneby, Sverige. Bustur. 1 overnatning. Rejse, hotel og forplejning betalt af SAAB.
Danish Airshow, Aalborg. Betalte selv.
London. Kampflykonference. 2 overnatninger. Rejse, hotel og forplejning betalt af Boeing.
Linköping, Sverige. Ud og hjem samme dag. Rejse betalt af SAAB.

2013
Paris Airshow. 1 overnatning. Betalte selv.
Manching, Tyskland. 1 dag. Rejse betalt af Eurofighter.
Fort Worth, Texas og Eglin Air Force Base, Florida. 4 dage. Rejse, hotel og forplejning betalt af Lockheed Martin.

2014
Linköping, Sverige. Togtur. 1 overnatning. Rejse og overnatning betalt af SAAB.
Oceana Naval Air Station, St. Louis og Seattle. 8 dage. En fridag i Seattle. Rejse, hotel og forplejning betalt af Boeing.
Danish Airshow, Karup. Fløj med Flyvevåbnet i Hercules.

2015
Fort Worth, Texas og Luke AFB, Arizona. 2 overnatninger. Rejse, hotel og forplejning betalt af Lockheed Martin.
Brisbane, Australien. 4 overnatninger. En halv fridag i Brisbane. Rejse, hotel og forplejning betalt af Boeing.
Paris Airshow. 1 overnatning. Betalte selv.

Derudover har jeg også rejst i 2012 og 2014 i forbindelse med indkøbene af skibsbaserede helikoptere og PMV’er.

De oversøiske flyvninger til USA og Australien er i alle på nær ét tilfælde foretaget på business class. I ét tilfælde fløj vi på economy class, og blev holdt vågne af et skrigende barn hele vejen fra Dallas til Frankfurt. Når man er væk i meget få dage og skal direkte på arbejde eller være sammen med familien, når man kommer hjem, så er business class klart at foretrække.

Der er blevet optjent bonuspoint på de fleste flyveture. De er sidenhen blevet brugt til at finansiere nogle af de rejser til airshows, som nytkampfly.dk selv har finansieret, og til privatrejser.

Frokoster
Mange kopper kaffe med alle tre producenter og andre interessenter på hoteller og cafeer.
3-5 frokoster med hver af de tre producenter. Primært på smørrebrødsrestauranter.
1 middag med Boeing (2009)
1 middag med Eurofighter (2013 eller 2014)

Gaver
En times flyvetur på bagsædet af et F-18F Super Hornet-fly i juni 2014. Beskrevet i dette indlæg.
Utallige kasketter, usb-stiks, keyhangere, kuglepenne, pins og lignende fra alle tre.
To 1:48 modeller af F-35 givet af Lockheed Martin
En 1:48 model af Eurofighter givet af Airbus
En 2015-kalender fra Airbus
En t-shirt fra Boeing
En bog fra Boeing om F-18 og Australien.

Sådan ser det altså ud.

Jeg har oprettet en underside under ”om nytkampfly.dk”, som hedder ”Rejser og gaver”. Her vil jeg løbende opdatere hvilke rejser jeg tager på, og hvilke gaver jeg modtager. Både fra kampflyproducenter og fra andre.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • Tom Petersen siger:

    Flot og ærligt skrevet med stor tillid til 2nyt kampfly”

    Men Anders,du glemte EH-101 og modellen, som jeg ikke engang nåede at få. Men pyt jeg overlever nok uden,og glæder mig over at du ( ligesom jeg ) spiller med ALLE kandidatfirmaerne.

    Og så glæder jeg mig over at NORGE har valgt AW / EH-101.
    Så det kan ikke være et helt forkert valg DK-RDAF valgte i sin tid.
    Hilsen Tom

  • Andreas siger:

    Har kun købt en AW-101 model selv.

  • Svend-Erik Hansen siger:

    “Der er blevet optjent bonuspoint på de fleste flyveture. De er sidenhen blevet brugt til at finansiere nogle af de rejser til airshows, som nytkampfly.dk selv har finansieret, og til privatrejser.”

    Husk de er skattepligtige, jvnf. check-in.dk 😉

    http://www.check-in.dk/har-optjent-8-9-millioner-bonuspoint-hos-sas#.Vdd5npevZDI

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *