For fjerde gang sætter nytkampfly.dk’s redaktør i morgen kursen mod Paris Airshow i Le Bourget-lufthavnen nord for byernes by. Altid en fornøjelse at slendre rundt blandt flykøbmænd og militærchefer på powershopping.

Første gang redaktøren besøgte Paris Airshow var i 2005 – før nytkampfly.dk så dagens lys. Her var det Airbus A380’erens første offentlige optræden, der trak. I 2011 var det så en endags-tur i nytkampfly.dk-regi. Her blev der kigget meget på helikoptere, da vi på det tidspunkt var midt i konkurrencen om nye skibsbaserede helikoptere.

I 2013 havde redaktøren booket et hotelværelse og tog på en to-dages tur, der bød på flere gode frokoster og en ambassadereception. Til gengæld var vejret ikke med os. Grå skyer og regn.

I år er der også sat to dage af. Ud med det første morgenfly fra CPH kl. 06.50 og ETA på airshowet kl. 10.30. Hjem sent torsdag aften efter to dage, der plejer at være pænt udmattende. Vejrudsigten siger op til 24 grader og høj sol onsdag. Torsdag lidt lavere temperatur og et par enkelte skyer med få dråber om eftermiddagen.

Flere af de store våben- og jagerflyproducenter bliver væk fra Paris Airshow i år. Officielt fordi våbenmarkedet i Europa ligger meget stille. Men ifølge rygterne også fordi man fra flere sider er ret trætte af franskmændenes åbenlyse diskrimination af udenlandske producenter.

BAE Systems og SAAB er nogle af de mest bemærkelsesværdige fraværende. Førstnævnte er trods alt verdens næststørste våbenproducent, og sidstnævnte vil gerne sælge kampfly til alle, der måtte være interesserede. Eurofighter-teamet er heller ikke til stede, men lader sig repræsentere af selskaberne bag projektet. I relation til Danmark er det Airbus, der fronter kunden.

Fraværet af flere af de store og et lille fremmøde fra flere andre med få eller ingen fly, giver sandsynligvis redaktøren mulighed for at bruge lidt mere tid på standene indendøre i messehallerne – som han ellers aldrig når til. Og måske gå til et par pressemøder. Skulle man selv være på showet og har man noget man gerne vil vise frem eller sælge til os skatteydere, så kommer redaktøren gerne forbi og “sparker dæk”. Bare ring eller send sms, mail eller røgsignaler.

Paris Airshow afvikles hvert andet år i juli. I ulige år er det Paris, og i lige år er det Farnborough Airshow uden for London, som mange militærvirksomheder bedre kan lide end Paris Airshow. Det skyldes, at kampen mellem Airbus og Boeing om at indgå aftaler om salg af passagerfly under showet fylder så meget. Redaktøren har kun været på Farnborough i 2004 – før der overhovedet var tænkt på nytkampfly.dk. Farnborough ligger i juli, så det passer altid dårligt med redaktørens ferie.

Den 15. og 16. august er der Roskilde Airshow i Roskilde Lufthavn. Hvis ikke vi har fået et typevalg inden da – og det har vi nok ikke – så vil vi se alle tre kandidater sætte alle sejl til. Måske kommer der ligefrem amerikanske fly til Tune.

Under “Billeder og video” i menubaren foroven under topbanneret kan man finde billeder fra Paris Airshow 2011 og 2013.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

4 Comments for this entry

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *