Sikorsky og Lockheed Martin har sammen med de øvrige partnere bag MH-60R Seahawk-helikopteren gennemført eller igangsat projekter med dansk forsvarsindustri for et beløb svarende til 50 procent af de tre milliarder, som teamet indtil videre har modkøbsudeståender for. Alle projekter er godkendt af Erhvervsstyrelsen. Danmark skal give fire mia. kroner for de ni Seahawk-helikoptere, som vi besluttede at købe i november 2012. Købet er et såkaldt “Foreign military sale”, hvor Danmark køber helikopterne af US Navy. Ikke alle kontrakter mellem US Navy og Team Seahawk er på plads, og US Navy skal også selv levere nogle ting, som ikke der ikke er modkøbsforpligtelse på. Derfor differencen på 1 mia. kroner.

Med aftalerne er udenlandske leverandører kommet et godt stykke af vejen mod at få afviklet deres modkøbsforpligtelse endnu inden den første helikopter er leveret. Det bliver den næste år. Hele forpligtelsen skal være afviklet i 2022.

Sammen med simulatorproducenten CAE og GE Aviation udgør Sikorsky og Lockheed Martin Team Seahawk. De har indtil videre afviklet eller igangsat projekter med otte danske forsvarsvirksomheder. Det er Terma, Systematic, IFAD, Multicut, Brüel & Kjær, SSBV-Rovsing, Sky-Watch og CPH Group. Derudover er Lockheed Martin tæt på at indgå en aftale med Weibel Scientific om et projekt.

Team Seahawk beskriver projekterne således:

Terma
Terma will manufacture composite panels for Sikorsky’s S-92 heavy lift helicopter, as well as join Sikorsky in a partnership regarding aircraft survivability equipment that was initiated last year. A project between Lockheed Martin and Terma involves development of the next generation Star Tracker, an optical device that precisely determines a satellite’s orientation in space. GE Aviation is cooperating with the development project for the Next Generation Star Tracker with Lockheed Martin and Terma.

Systematic
Systematic and Lockheed Martin will cooperate on a project to establish an Electronic Warfare Support System solution in Denmark.

IFAD
CAE has already contracted with two Danish companies — IFAD A/S and Systematic — to help develop a full-motion flight training simulator for Denmark’s MH-60R helicopter pilots and sensor operators. Upon completion, CPH Group will support installation of the flight simulator at Karup Air Base, and IFAD will perform long-term operation and maintenance of the simulator.

Multicut
Multicut will receive factory upgrades to bid for BLACK HAWK helicopter parts.

Brüel & Kjær
From Brüel & Kjaer Sikorsky will purchase noise and vibration instrumentation.

SSBV-Rovsing
SSBV-Rovsing will receive assistance towards maturing and marketing its Solar Array Simulator in the U.S. market.

Sky-Watch
Sky-Watch has developed software for a helicopter laser-based obstacle sensing detector.

CPH Group
Upon completion, CPH Group will support installation of the flight simulator at Karup Air Base.

DK seahawk2

Tempoet kan naturligvis dale kraftigt. Men med de ovenstående aftaler på plads tyder meget på, at afviklingen af modkøbet i forbindelse med Seahawk-købet kommer til at gå noget mere glat end det er gået med købet af 14 EH-101 helikoptere for tre mia. kroner tilbage i 2001. Her har løbende indkøb af reservedele og en vis træghed hos producenten AgustaWestland ført til, at de stadig har et modkøbs-udestående på 1,265 mia. kroner. Et beløb, der skal være afviklet senest i 2022. Hvis Danmark vælger at købe en ny helikopter til erstatning for den, der havarerede i oktober sidste år, så bliver forpligtelsen endnu større.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

9 Comments for this entry

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Danmark har haft Lockheed og Sikorsky materiel i hhv 63 og 58 år – så det ser ud til at være en fortsat god relation.

    Og hvis det går som i Australien, får vi måske leverancer af MH-60R før tid og til fastsat pris – Ikke just en AgustaWestland dyd.

  • Per LN siger:

    Måske vi bare skulle købe 1-2 ekstra MH-60R Seahawk-helikopteren og så droppe en ny EH-101 helikoptere. Så havde hæren jo en ekstra størrelse, helikopter at gøre godt med. Værksted og reservedele har vi jo i søværnet. EH-101 virker jo desværre ikke som vi havde ønsket.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Per LN

    “Værksted og reservedele har vi jo i søværnet”

    Nu er det flyvevåbnets eskadrille 723 der har Lynx, om som får MH-60R – Der for resten ikke ville kunne erstatte AW101 bl.a. m.h.t. lasteevne.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    @ Esben

    Nu er det jo 2 kontrakter der skal skelnes mellem. Den om MH-60R, som er indgået, og så den om nye jagerfly, som ikke endnu er indgået.

  • Markos siger:

    Man kunne vel forestille sig et beredskab med en EH-101 og en MH-60R, det er jo ikke i alle opgaver at der er behov for en meget stor helikopter?

  • Esben siger:

    @Lars-Henrik

    Helt rigtigt. Det var en off topic information, som jeg skulle have skrevet i første omgang.

  • Henrik siger:

    “GE Aviation is cooperating with the development project for the Next Generation Star Tracker with Lockheed Martin and Terma.”

    Hmmm… så de vil bruge modkøbsmiliarder på at få indsigt i en af Termas mest banebrydende teknologier, det er snedigt tænkt.

  • Lars-Henrik Arvedsen siger:

    Vi havde under en anden tråd lidt sjov med forkert billede.

    Nu fortæller forsvaret at de 2 første danske MH-60R er ankommet til Lockheed Martin Owego – men billederne viser samme helikopter (N-972)

    http://forsvaret.dk/FST/Nyt%20og%20Presse/Pages/F%C3%B8rstedanskeSeahawk-helikopterlandetiOwego.aspx

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *