Hvis Danmark ikke vælger F-35 fra Lockheed Martin som vores næste kampfly, så kommer Termas kompositfabrik i Grenå sandsynligvis ikke til at lave mere til flyet efter 2019, hvor flyet går i fuld produktion. En ny aftale med Lockheed Martins rival Boeing kan i sidste ende føre til, at Terma vil kunne lukke hullet med produktion til civile fly, hvis der pludselig ikke længere er F-35 arbejde at få.

I øjeblikket produceres mindre “batches” af F-35 fly, men i et stadigt stigende tempo og omfang. Derfor skal Terma over de næste tre år skrue op for sin komposit-produktionskapacitet og investere 150 mio. kroner oveni i de 150 mio. kroner, som virksomheden allerede har brugt. Det handler blandt andet om at udvide det såkaldte “bonding-område” og gøre forsøg med automatisering af den såkaldte “lay up”.

Investeringen og oprustningen, der sandsynligvis vil øge antallet af Terma-medarbejdere i Grenå fra 300 til 500, er nødvendig for at kunne følge med og levere til de såkaldte “Low rate initial produktion”-batches, som kører frem til 2019.

En ny aftale med Boeing kan sandsynligvis bane vej for at Terma får endnu mere at lave på sin kompositfabrik og skabe en redningsplanke, hvis Danmark ikke vælger F-35 og Terma derfor ikke får mere F-35 arbejde efter 2019.

Aftalen blev underskrevet onsdag i denne uge og er “på over 100 mio. kroner”. Den indeholder også militær produktion til Boeings Chinook-helikoptere og Harpoon-missiler, men det mest interessante er den del, der handler om at Terma skal levere kompositdele til halerorene på Boeings civile 777-langdistancefly.

“Det giver os en mulighed for at få en fod ind på det kommercielle marked og rette fokus på det marked, som er meget anderledes end det militære,” forklarer Termas direktør, Jens Maaløe.

Hverken Terma eller Boeing vil sætte tal på hvor stor den civile del af aftalen er eller hvor mange komponenter der skal laves. Men der er ingen tvivl om, at der reelt ikke er tale om nogen særlig stor aftale. 100 mio. svarer til under 10 procent af Termas årlige omsætning.

Jens Maaløe erkender da også, at et væsentligt element i aftalen er certificeringen af Terma til at kunne levere til Boeings civile flyproduktion. En certificering, der vil kunne åbne døren til Boeings andre civile flyprogrammer som 737, 747 og 787.

Så hvis Danmark ikke vælger F-35, så håber Terma at kompositfabrikken i stedet kan holdes kørende med produktion til civile fly. Terma har da også lavet en aftale med Airbus om en lignende certificering og muligheden for at producere til Airbus A380’eren.

Hvis Danmark vælger F-35, så vil der bare blive ekstra travlt i Grenå. For så skal der sandsynligvis både laves komponenter til F-35, Boeing 777, Airbus A380 og måske andre civile fly.

image

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Comments for this entry

  • Markos siger:

    Der er så meget der er glippet i forvejen og nu glipper datalinket til ALIS:
    https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2015-05-27/f-35-maintenance-support-system-advances-without-downlink

    Det bliver skubbet ud i fremtiden ligesom så meget andet…

    Ud fra ovenstående får Terma da mest travlt hvis F-35 vælges fra, så skal der jå laves licens produktion til F-35 frem til 2019 og dele af modkøb?

  • KlågeÅge siger:

    Når man, -som Markos, selektivt scanner i sensationspressen efter dårlig nyt, ja så finder man artikler som den linkede.
    “Datalink glipper” -come on, Markos! Også her prioriteres sikkerhed over bekvemmelighed, -data tappes som vanligt, når flyet står på jorden.
    Der er jo helt sikkert “interesser” derude, der kunne tænke sig at være med på en lytter, når flyet fortæller om sig selv.
    Hele projektet er meget åbent til glæde for rigtig mange, der følger med i fremdriften for den teknologiske spydspids.
    Enkelte frydes ved at tælle mugpletter på rabarbergrøden, -jeres valg !

  • KlågeÅge siger:

    Som forventet endnu en (jenoghen) med samme syndrom. Hvis man er fokuseret på at tælle dem (mugpletterne) er man måske lidt syg i forvejen 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *